Online

Pašreiz BMWPower skatās 185 viesi un 2 reģistrēti lietotāji.

Ienākt BMWPower

Lietotājvards:

Parole:

Atcerēties

Aizmirsi paroli?

Reģistrēties

Forums » Vispārējās diskusijas » Tērzētava

Tēma: Elektroauto EV un PHEV

AutorsZiņojums
uteo
20. Jun 2025, 12:50 #7001

Kopš: 26. Jun 2010

No: Sigulda

Ziņojumi: 1082

Braucu ar:


20 Jun 2025, 12:43:45 @yo_G rakstīja:
Kā tad īsti ir ja iegādājās jaunu elektroauto? Ja zinu, ka pa 5 gadiem netiks nobraukts tik daudz (52k km), tad valsts atbalsts nespīd? Vai tomēr galvenais lai tos 5 gadus tas auto ir īpašumā un ir vienalga cik nobrauksi, galvenais ka iesniedz nobraukuma atskaites. 100% zinu, ka auto būs īpašumā vairāk kā 5 gadus, tiks iegādāts bez līzinga starpniecības.

Atbalstu dabūsi, bet būs jāatmaksā atbalsta summa Valstij, ja nebūs nobraukti 52k kilometri.

Atbalsts jau tāpēc tiek dots, lai maksimāli daudz brauktu ar elektro auto, nevis savu dīzeli vai benzīnu.
Offline
968-jk
20. Jun 2025, 14:07 #7002

Kopš: 08. Dec 2013

No: Rīga

Ziņojumi: 13976

Braucu ar: 30niekiem


20 Jun 2025, 12:43:45 @yo_G rakstīja:
Kā tad īsti ir ja iegādājās jaunu elektroauto? Ja zinu, ka pa 5 gadiem netiks nobraukts tik daudz (52k km), tad valsts atbalsts nespīd? Vai tomēr galvenais lai tos 5 gadus tas auto ir īpašumā un ir vienalga cik nobrauksi, galvenais ka iesniedz nobraukuma atskaites. 100% zinu, ka auto būs īpašumā vairāk kā 5 gadus, tiks iegādāts bez līzinga starpniecības.


Ja zini, ka tik "daudz" nenobrauksi, tad nav vajadzība pirkt pieminekli par bargu naudu.
Offline
wl
20. Jun 2025, 23:12 #7003

Kopš: 08. Mar 2009

Ziņojumi: 816

Braucu ar: bmw


20 Jun 2025, 12:50:05 @uteo rakstīja:

20 Jun 2025, 12:43:45 @yo_G rakstīja:
Kā tad īsti ir ja iegādājās jaunu elektroauto? Ja zinu, ka pa 5 gadiem netiks nobraukts tik daudz (52k km), tad valsts atbalsts nespīd? Vai tomēr galvenais lai tos 5 gadus tas auto ir īpašumā un ir vienalga cik nobrauksi, galvenais ka iesniedz nobraukuma atskaites. 100% zinu, ka auto būs īpašumā vairāk kā 5 gadus, tiks iegādāts bez līzinga starpniecības.

Atbalstu dabūsi, bet būs jāatmaksā atbalsta summa Valstij, ja nebūs nobraukti 52k kilometri.

Atbalsts jau tāpēc tiek dots, lai maksimāli daudz brauktu ar elektro auto, nevis savu dīzeli vai benzīnu.


Būs jāatmaksā proporcionāli "līdz 52k nenobrauktais".
Offline
foobar
21. Jun 2025, 08:26 #7004

Kopš: 04. Jun 2002

Ziņojumi: 6066

Braucu ar: M57TU2D30

Amurikāņi kautkādu kosmosu ir izgudrojuši https://youtu.be/nJG_snu-eI8?si=EjyAvzNK2OsWTZ32

Teslas 100kw baterija sver 473 kg https://evshop.eu/en/batteries/676-tesla-model-...pack-100kwh.html

Tā 24m baterija svērtu 100000/660=151,515 kg

Ja EV ieliek 300kw bateriju, tad ziemā ar viņu var nobraukt 300/30=10*100 km


Offline
roliks
21. Jun 2025, 10:00 #7005

Kopš: 25. Jan 2003

Ziņojumi: 2779

Braucu ar: neizgrieztu dpf un EX80**


20 Jun 2025, 12:43:45 @yo_G rakstīja:
Kā tad īsti ir ja iegādājās jaunu elektroauto? Ja zinu, ka pa 5 gadiem netiks nobraukts tik daudz (52k km), tad valsts atbalsts nespīd? Vai tomēr galvenais lai tos 5 gadus tas auto ir īpašumā un ir vienalga cik nobrauksi, galvenais ka iesniedz nobraukuma atskaites. 100% zinu, ka auto būs īpašumā vairāk kā 5 gadus, tiks iegādāts bez līzinga starpniecības.


Mēs sākumā arī baigi domājām par tiem 52 k km, bet kopš mums ir elektroauto, 7 vietīgais dīzelis praktiski stāv pie sētas. No pirkšanas 01.10.2024 līdz šim brīdim ir nobraukti gandrīz 11k km um tas ir tepat pa/ap Rīgu. Vienreiz Liepāja turp atpakaļ, vienreiz Kuldīga turp atpakaļ. BMW i3 ar vidējo bateriju. Pirku mazlietotu Vācijā ar 43k km . Valsts atbalstu nokārtojām. Patēriņš tagad 11.8kW/100km , ziemā bija 22 kw/100km.

[ Šo ziņu laboja roliks, 21 Jun 2025, 10:02:23 ]

Offline
Rockstar
22. Jun 2025, 09:48 #7006

Kopš: 11. Dec 2004

No: Rīga

Ziņojumi: 3744

Braucu ar:

Neko nesaku, bet tas pienāks arī pie mums. Kā jau padsmit gadus atpakaļ elektroauto pretinieki teica..
https://www.msn.com/en-us/money/markets/why-electricity-prices-are-surging-for-u-s-households/ar-AA1H92yr
Offline
i
26. Jun 2025, 11:27 #7007

Kopš: 07. Mar 2007

Ziņojumi: 499

Braucu ar:

Salonā lielajām planšetēm kautko līmējat virsū,lai nav baigie atspīdumi?
Ir kāda vieta Rīgā kur var labi aplīmēt?
Offline
Blackadder
26. Jun 2025, 15:13 #7008

Kopš: 15. May 2002

No: Aizkraukle

Ziņojumi: 2175

Braucu ar: Jaguar XF 2.7D, Jaguar XE 2.0d


22 Jun 2025, 09:48:34 @Rockstar rakstīja:
Neko nesaku, bet tas pienāks arī pie mums. Kā jau padsmit gadus atpakaļ elektroauto pretinieki teica..
https://www.msn.com/en-us/money/markets/why-electricity-prices-are-surging-for-u-s-households/ar-AA1H92yr


Tad kad dzirdam atkal kārtējo elektroauto pretinieku gaudojam par elektroauto nesto ļaunumu, uzdodam viņam ļoti vienkāršu jautājumu - cik tieši, viņaprāt, elektromobiļi patērēs elektrības. Un tad kad elektroauto pretinieks to nespēs atbildēt (99,9% gadījumos viņi to nespēj atbildēt), tad vienkārši sūtam to tirliņu bildēs.

Patiesībā viss ir ļoti vienkārši. Latvijā ir ap 1 miljonu reģistrēto transportlīdzekļu, vidējais nobraukums ir 13 000 km gadā, un ja pieņemam, ka vidēji konservatīvi pieņemtais elektrības patēriņš ir 20 kWh/100 km, iegūstam aptuveni 2,6 TWh gadā. Latvija šobrīd patērē aptuveni 7,2 TWh gadā, bet vēl 1990. gadā patērēja aptuveni 10 TWh gadā. Tas nozīmē, ka pat ja no nākamā gada visi pārietu uz pilnīgu transporta elektrifikāciju, pat tad Latvijā kopumā vēl joprojām nebūtu sasniegts 1990. gada patēriņa līmenis. Savukārt elektroenerģijas uzstādīto ražošanas jaudu apjoms Latvijā ir stipri, stipri lielāks nekā 1990. gadā, un tās ne tuvu nav noslogotas uz maksimumu.

Turklāt arī pieņēmums, ka lielāks patēriņš automātiski rezultējas augstākās cenās, arī ir diezgan muļķīgs - nav šādas kopsakarības. Elektrības ražotāja izmaksas neietekmē ne veids, ne arī apjoms, kādā tiek patērēta elektroenerģija - galvenā izmaksu komponete ir kapitālieguldījumi ražotnē, darbaspēks un ekspluatācijas un kurināmā izmaksas, ja tādas konkrētā ražotnē ir.

Vispār jau palūkojoties uz tām cenām, par kurām tajā konkrētajā rakstā ir sacelts hajs - normālas cenas, visnotaļ atbilstošas faktiskajām izmaksām, ar kādām arī reāli mūsdienās ir ekonomiski pamatoti ražot elektroenerģiju (ja vien mēs nerunājam par kaut kādu 100-gadīgu hidroelekrostaciju). Pārsvarā tur tajā rakstā ir tirliņu raudāšana par to, ka vāji pammatotai haļavai ir pienākušas beigas.
Offline
shirminieks
26. Jun 2025, 15:42 #7009

Kopš: 13. Jan 2013

No: Rīga

Ziņojumi: 1982

Braucu ar: 81


26 Jun 2025, 15:13:12 @Blackadder rakstīja:

22 Jun 2025, 09:48:34 @Rockstar rakstīja:
Neko nesaku, bet tas pienāks arī pie mums. Kā jau padsmit gadus atpakaļ elektroauto pretinieki teica..
https://www.msn.com/en-us/money/markets/why-electricity-prices-are-surging-for-u-s-households/ar-AA1H92yr


Tad kad dzirdam atkal kārtējo elektroauto pretinieku gaudojam par elektroauto nesto ļaunumu, uzdodam viņam ļoti vienkāršu jautājumu - cik tieši, viņaprāt, elektromobiļi patērēs elektrības. Un tad kad elektroauto pretinieks to nespēs atbildēt (99,9% gadījumos viņi to nespēj atbildēt), tad vienkārši sūtam to tirliņu bildēs.

Patiesībā viss ir ļoti vienkārši. Latvijā ir ap 1 miljonu reģistrēto transportlīdzekļu, vidējais nobraukums ir 13 000 km gadā, un ja pieņemam, ka vidēji konservatīvi pieņemtais elektrības patēriņš ir 20 kWh/100 km, iegūstam aptuveni 2,6 TWh gadā. Latvija šobrīd patērē aptuveni 7,2 TWh gadā, bet vēl 1990. gadā patērēja aptuveni 10 TWh gadā. Tas nozīmē, ka pat ja no nākamā gada visi pārietu uz pilnīgu transporta elektrifikāciju, pat tad Latvijā kopumā vēl joprojām nebūtu sasniegts 1990. gada patēriņa līmenis. Savukārt elektroenerģijas uzstādīto ražošanas jaudu apjoms Latvijā ir stipri, stipri lielāks nekā 1990. gadā, un tās ne tuvu nav noslogotas uz maksimumu.

Turklāt arī pieņēmums, ka lielāks patēriņš automātiski rezultējas augstākās cenās, arī ir diezgan muļķīgs - nav šādas kopsakarības. Elektrības ražotāja izmaksas neietekmē ne veids, ne arī apjoms, kādā tiek patērēta elektroenerģija - galvenā izmaksu komponete ir kapitālieguldījumi ražotnē, darbaspēks un ekspluatācijas un kurināmā izmaksas, ja tādas konkrētā ražotnē ir.

Vispār jau palūkojoties uz tām cenām, par kurām tajā konkrētajā rakstā ir sacelts hajs - normālas cenas, visnotaļ atbilstošas faktiskajām izmaksām, ar kādām arī reāli mūsdienās ir ekonomiski pamatoti ražot elektroenerģiju (ja vien mēs nerunājam par kaut kādu 100-gadīgu hidroelekrostaciju). Pārsvarā tur tajā rakstā ir tirliņu raudāšana par to, ka vāji pammatotai haļavai ir pienākušas beigas.




Bet man kaimiņš teica, ka visi elektroauto degot, baterijas beidzas pēc 2-gadiem, ziemā tālāk par 100km nevar aizbraukt, nekur ar elektroauto neļauj iebraukt, bagažniekā neko nevar iekraut, un pārejot uz elektroauto sabruks Latvijas energoinfrastrukūra....
Offline
uteo
26. Jun 2025, 15:43 #7010

Kopš: 26. Jun 2010

No: Sigulda

Ziņojumi: 1082

Braucu ar:


26 Jun 2025, 15:42:24 @shirminieks rakstīja:

26 Jun 2025, 15:13:12 @Blackadder rakstīja:

22 Jun 2025, 09:48:34 @Rockstar rakstīja:
Neko nesaku, bet tas pienāks arī pie mums. Kā jau padsmit gadus atpakaļ elektroauto pretinieki teica..
https://www.msn.com/en-us/money/markets/why-electricity-prices-are-surging-for-u-s-households/ar-AA1H92yr


Tad kad dzirdam atkal kārtējo elektroauto pretinieku gaudojam par elektroauto nesto ļaunumu, uzdodam viņam ļoti vienkāršu jautājumu - cik tieši, viņaprāt, elektromobiļi patērēs elektrības. Un tad kad elektroauto pretinieks to nespēs atbildēt (99,9% gadījumos viņi to nespēj atbildēt), tad vienkārši sūtam to tirliņu bildēs.

Patiesībā viss ir ļoti vienkārši. Latvijā ir ap 1 miljonu reģistrēto transportlīdzekļu, vidējais nobraukums ir 13 000 km gadā, un ja pieņemam, ka vidēji konservatīvi pieņemtais elektrības patēriņš ir 20 kWh/100 km, iegūstam aptuveni 2,6 TWh gadā. Latvija šobrīd patērē aptuveni 7,2 TWh gadā, bet vēl 1990. gadā patērēja aptuveni 10 TWh gadā. Tas nozīmē, ka pat ja no nākamā gada visi pārietu uz pilnīgu transporta elektrifikāciju, pat tad Latvijā kopumā vēl joprojām nebūtu sasniegts 1990. gada patēriņa līmenis. Savukārt elektroenerģijas uzstādīto ražošanas jaudu apjoms Latvijā ir stipri, stipri lielāks nekā 1990. gadā, un tās ne tuvu nav noslogotas uz maksimumu.

Turklāt arī pieņēmums, ka lielāks patēriņš automātiski rezultējas augstākās cenās, arī ir diezgan muļķīgs - nav šādas kopsakarības. Elektrības ražotāja izmaksas neietekmē ne veids, ne arī apjoms, kādā tiek patērēta elektroenerģija - galvenā izmaksu komponete ir kapitālieguldījumi ražotnē, darbaspēks un ekspluatācijas un kurināmā izmaksas, ja tādas konkrētā ražotnē ir.

Vispār jau palūkojoties uz tām cenām, par kurām tajā konkrētajā rakstā ir sacelts hajs - normālas cenas, visnotaļ atbilstošas faktiskajām izmaksām, ar kādām arī reāli mūsdienās ir ekonomiski pamatoti ražot elektroenerģiju (ja vien mēs nerunājam par kaut kādu 100-gadīgu hidroelekrostaciju). Pārsvarā tur tajā rakstā ir tirliņu raudāšana par to, ka vāji pammatotai haļavai ir pienākušas beigas.




Bet man kaimiņš teica, ka visi elektroauto degot, baterijas beidzas pēc 2-gadiem, ziemā tālāk par 100km nevar aizbraukt, nekur ar elektroauto neļauj iebraukt, bagažniekā neko nevar iekraut, un pārejot uz elektroauto sabruks Latvijas energoinfrastrukūra....

Aizmirsi pieminēt, ka veči neauglīgi paliek ikdienā sēžot virst tā elektromagnētiskā lauka.
Offline
shirminieks
26. Jun 2025, 15:50 #7011

Kopš: 13. Jan 2013

No: Rīga

Ziņojumi: 1982

Braucu ar: 81


26 Jun 2025, 15:43:56 @uteo rakstīja:

26 Jun 2025, 15:42:24 @shirminieks rakstīja:

26 Jun 2025, 15:13:12 @Blackadder rakstīja:

22 Jun 2025, 09:48:34 @Rockstar rakstīja:
Neko nesaku, bet tas pienāks arī pie mums. Kā jau padsmit gadus atpakaļ elektroauto pretinieki teica..
https://www.msn.com/en-us/money/markets/why-electricity-prices-are-surging-for-u-s-households/ar-AA1H92yr


Tad kad dzirdam atkal kārtējo elektroauto pretinieku gaudojam par elektroauto nesto ļaunumu, uzdodam viņam ļoti vienkāršu jautājumu - cik tieši, viņaprāt, elektromobiļi patērēs elektrības. Un tad kad elektroauto pretinieks to nespēs atbildēt (99,9% gadījumos viņi to nespēj atbildēt), tad vienkārši sūtam to tirliņu bildēs.

Patiesībā viss ir ļoti vienkārši. Latvijā ir ap 1 miljonu reģistrēto transportlīdzekļu, vidējais nobraukums ir 13 000 km gadā, un ja pieņemam, ka vidēji konservatīvi pieņemtais elektrības patēriņš ir 20 kWh/100 km, iegūstam aptuveni 2,6 TWh gadā. Latvija šobrīd patērē aptuveni 7,2 TWh gadā, bet vēl 1990. gadā patērēja aptuveni 10 TWh gadā. Tas nozīmē, ka pat ja no nākamā gada visi pārietu uz pilnīgu transporta elektrifikāciju, pat tad Latvijā kopumā vēl joprojām nebūtu sasniegts 1990. gada patēriņa līmenis. Savukārt elektroenerģijas uzstādīto ražošanas jaudu apjoms Latvijā ir stipri, stipri lielāks nekā 1990. gadā, un tās ne tuvu nav noslogotas uz maksimumu.

Turklāt arī pieņēmums, ka lielāks patēriņš automātiski rezultējas augstākās cenās, arī ir diezgan muļķīgs - nav šādas kopsakarības. Elektrības ražotāja izmaksas neietekmē ne veids, ne arī apjoms, kādā tiek patērēta elektroenerģija - galvenā izmaksu komponete ir kapitālieguldījumi ražotnē, darbaspēks un ekspluatācijas un kurināmā izmaksas, ja tādas konkrētā ražotnē ir.

Vispār jau palūkojoties uz tām cenām, par kurām tajā konkrētajā rakstā ir sacelts hajs - normālas cenas, visnotaļ atbilstošas faktiskajām izmaksām, ar kādām arī reāli mūsdienās ir ekonomiski pamatoti ražot elektroenerģiju (ja vien mēs nerunājam par kaut kādu 100-gadīgu hidroelekrostaciju). Pārsvarā tur tajā rakstā ir tirliņu raudāšana par to, ka vāji pammatotai haļavai ir pienākušas beigas.




Bet man kaimiņš teica, ka visi elektroauto degot, baterijas beidzas pēc 2-gadiem, ziemā tālāk par 100km nevar aizbraukt, nekur ar elektroauto neļauj iebraukt, bagažniekā neko nevar iekraut, un pārejot uz elektroauto sabruks Latvijas energoinfrastrukūra....

Aizmirsi pieminēt, ka veči neauglīgi paliek ikdienā sēžot virst tā elektromagnētiskā lauka.


Jā, šo es arī tikai nesen dzirdēju - tāpēc, lūk, visi tramvaju/trolejbusu vadītāji kopš padomju laikiem ir sievietes
Offline
foobar
27. Jun 2025, 00:56 #7012

Kopš: 04. Jun 2002

Ziņojumi: 6066

Braucu ar: M57TU2D30



Amassing 14 kids with four different women, including Ashley St. Clair, Elon Musk appears to be building his own universe.





Tie, kam ar 14 gab. nepieteik rūcina ar dīzeli.
Offline
Damn
27. Jun 2025, 11:08 #7013

Kopš: 24. Aug 2003

No: Rīga

Ziņojumi: 10817

Braucu ar:


26 Jun 2025, 15:13:12 @Blackadder rakstīja:
Savukārt elektroenerģijas uzstādīto ražošanas jaudu apjoms Latvijā ir stipri, stipri lielāks nekā 1990. gadā, un tās ne tuvu nav noslogotas uz maksimumu.



Tad kāpēc regulāri elektroenerģija tiek importēta? Jo citur lētāka?
Ja jau uz vietas ražot dārgāk, tad tik un tā tiks importēta pie patēriņa pieauguma - nauda tāpat kā par degvielu plūdīs prom no LV (elektro entuziasti sit pie krūtīm, ka EV gadījumā nauda paliek LV)
Ja jau tās "iespējamās" ražošanas jaudas šobrīd neražo, kur teikts, ka pēc dažiem gadiem nebūs vajadzīgs pamatīgas investīcijas, lai vēlreiz "iekurbulētu" ilgstoši nedarbināto ražošanu.

Varbūt bija domāts, ka infrastruktūra spēj nodrošināt lielāku patēriņu LV nevis ražošanas jaudas spēj vairāk saražot?
Offline
GirtzB
27. Jun 2025, 11:18 #7014

Kopš: 15. May 2002

No: Rīga

Ziņojumi: 22367

Braucu ar: 2x(R6+LSD)

Ražo tājos brīžos, kad var dārgāk pārdot tieši tāpat kā citās nozarēs, tad kad izdevīgāk ir iepirkt, iepērk.

-----------------
Braukt ir priex.
Tikai R6, S54B32 + 2JZ-GE
Offline
protams
27. Jun 2025, 11:23 #7015

Kopš: 11. Nov 2005

Ziņojumi: 6090

Braucu ar: NS7

Elektroauto pretinieki ir PRET nevis dēļ tā, ka elektrība dārga vai "beigsies" bet dēļ tā, ka tiek klārets par EV kā zaļš un eko braucamais, bet patiesībā paša EV rašošanas ļaunums sākot ar kobalta un litija ieguvi un batareju nepārstrādi un tupa ierakšanu zemē nākamām paaudzēm...


-----------------
Tradicionāli - vīrietis ar sievieti - auto ar iekšdedzes dzinēju!
Offline
GirtzB
27. Jun 2025, 11:50 #7016

Kopš: 15. May 2002

No: Rīga

Ziņojumi: 22367

Braucu ar: 2x(R6+LSD)

Arguments ka EV ir "zaļš" sen jau ir novecojis, imho vienīgie, kas to visu lakiku apstrīd ir tieši EV "pretinieki"...
T.i. piesārņojums vienkārši tiek koncetrēts ražošanas(gan enerģijas gan auto) punktos nevis izkliedēts pa visu lietošanas vidi.

EV lieotoājam parastajam svarīgāks ir ērtības/apkopju retums/ikgadējie maksājumi nevis "eko šmeko" nospiedums.



-----------------
Braukt ir priex.
Tikai R6, S54B32 + 2JZ-GE
Offline
RaL
27. Jun 2025, 12:03 #7017

Kopš: 23. Jul 2006

No: Rīga

Ziņojumi: 3895

Braucu ar: kruīzu


27 Jun 2025, 11:50:56 @GirtzB rakstīja:
Arguments ka EV ir "zaļš" sen jau ir novecojis, imho vienīgie, kas to visu lakiku apstrīd ir tieši EV "pretinieki"...
T.i. piesārņojums vienkārši tiek koncetrēts ražošanas(gan enerģijas gan auto) punktos nevis izkliedēts pa visu lietošanas vidi.

EV lieotoājam parastajam svarīgāks ir ērtības/apkopju retums/ikgadējie maksājumi nevis "eko šmeko" nospiedums.




manuprāt, lielai daļai tieši auto radītais gaisa piesārņojums vidē, kur to lieto, ir būtiskākais jautājums

[ Šo ziņu laboja RaL, 27 Jun 2025, 12:04:36 ]

Offline
shirminieks
27. Jun 2025, 12:56 #7018

Kopš: 13. Jan 2013

No: Rīga

Ziņojumi: 1982

Braucu ar: 81


27 Jun 2025, 11:23:10 @protams rakstīja:
Elektroauto pretinieki ir PRET nevis dēļ tā, ka elektrība dārga vai "beigsies" bet dēļ tā, ka tiek klārets par EV kā zaļš un eko braucamais, bet patiesībā paša EV rašošanas ļaunums sākot ar kobalta un litija ieguvi un batareju nepārstrādi un tupa ierakšanu zemē nākamām paaudzēm...



Vari padalīties no kurienes Tev radies tas mīts par 'bateriju ierakšanu zemē', nevis pārstrādi?

Tas, ka SALT'us un AAA-baterijas neandertālieši met laukā mežā, jo par viņiem nedod naudu, nenozīmē, ka lielās baterijas nevar (un negrib) pāstrādāt - pat par parasto nolietoto svina AKB maksā >10EUR/gab.
Offline
Mizx
27. Jun 2025, 23:28 #7019

Kopš: 26. Apr 2004

No: Rīga

Ziņojumi: 7201

Braucu ar:


26 Jun 2025, 15:13:12 @Blackadder rakstīja:

Tad kad dzirdam atkal kārtējo elektroauto pretinieku gaudojam par elektroauto nesto ļaunumu, uzdodam viņam ļoti vienkāršu jautājumu - cik tieši, viņaprāt, elektromobiļi patērēs elektrības. Un tad kad elektroauto pretinieks to nespēs atbildēt (99,9% gadījumos viņi to nespēj atbildēt), tad vienkārši sūtam to tirliņu bildēs.

Patiesībā viss ir ļoti vienkārši. Latvijā ir ap 1 miljonu reģistrēto transportlīdzekļu, vidējais nobraukums ir 13 000 km gadā, un ja pieņemam, ka vidēji konservatīvi pieņemtais elektrības patēriņš ir 20 kWh/100 km, iegūstam aptuveni 2,6 TWh gadā. Latvija šobrīd patērē aptuveni 7,2 TWh gadā, bet vēl 1990. gadā patērēja aptuveni 10 TWh gadā. Tas nozīmē, ka pat ja no nākamā gada visi pārietu uz pilnīgu transporta elektrifikāciju, pat tad Latvijā kopumā vēl joprojām nebūtu sasniegts 1990. gada patēriņa līmenis. Savukārt elektroenerģijas uzstādīto ražošanas jaudu apjoms Latvijā ir stipri, stipri lielāks nekā 1990. gadā, un tās ne tuvu nav noslogotas uz maksimumu.

Turklāt arī pieņēmums, ka lielāks patēriņš automātiski rezultējas augstākās cenās, arī ir diezgan muļķīgs - nav šādas kopsakarības. Elektrības ražotāja izmaksas neietekmē ne veids, ne arī apjoms, kādā tiek patērēta elektroenerģija - galvenā izmaksu komponete ir kapitālieguldījumi ražotnē, darbaspēks un ekspluatācijas un kurināmā izmaksas, ja tādas konkrētā ražotnē ir.

Vispār jau palūkojoties uz tām cenām, par kurām tajā konkrētajā rakstā ir sacelts hajs - normālas cenas, visnotaļ atbilstošas faktiskajām izmaksām, ar kādām arī reāli mūsdienās ir ekonomiski pamatoti ražot elektroenerģiju (ja vien mēs nerunājam par kaut kādu 100-gadīgu hidroelekrostaciju). Pārsvarā tur tajā rakstā ir tirliņu raudāšana par to, ka vāji pammatotai haļavai ir pienākušas beigas.

Šajās pārdomās ir dažas vājās vietas:
1) 1990. gadā Latvijā saražoja daudz mazāk par minētajām 10TWh, tad labi ja puse bija vietēja enerģija.

2) Kopš tiem laikiem pārvades sistēma ir stipri pārbūvēta un Latvenergo nekad nav centies tīklu uzturēt ar lielām rezervēm. Optimizēts un samazināts. Tāpēc nevar atsaukties uz faktu, ka kaut kad 10 TWh bija ikdiena, jo jāskatās, vai tagad tīkls neaizrītos ar 1990. gada patēriņu. Vērā var ņemt tikai to, ko šobrīd tīkls spēj izturēt.

3) Kopējais Latvijā saražotās un tīklā nodotās elektroenerģijas apjoms 2024. gadā sasniedza 5 906 GWh
Offline
juriz
28. Jun 2025, 07:26 #7020

Kopš: 24. May 2002

No: Jūrmala

Ziņojumi: 2568

Braucu ar: būzu

1) Tur jau runa par patēriņu, nevis saražoto
Offline

Moderatori: 968-jk, AV, AiwaShuraLLP, BigArchi, GirtzB, Lafter, PERFS, RVR, R_BERGS, SteelRat, VLD, linda, mrc, noisex, smudo