Maskavas dragreisos šim 630 Zs Porsche pretinieku nav!
|
|
Daudzi Porsche cienītāji uzskata, ka pašlaik ražotie modeļi - solis prom no markas kanoniem, kurus vēl veidoja divi Ferdinandi,- Porše tēvs un dēls. Tādēļ starp īstajiem faniem klasiskie 911-ie tiek pat vairāk cienīti kā automobiļi, kas tik tikko ir noripojuši no konveijera. Vēl jo vairāk, to dzinēji vieglāk pakļaujas nopietnai forsēšanai. Šīsdienas sarkanā kupeja - klasisks pierādījums.
:
:![]() |
:Klasika...: |
Porsche 911 ar rūpnīcas indeksu 993 publikai tika parādīts 1993. gadā. Tas nāca nomainīt 964 modeli, kas pat ārēji ne pārāk stipri atšķīrās no trīsdesmit gadu vecākas Porsche 911. 60-to gadu sākuma konstrukcija vairs nespēja automobilim nodrošināt cienīgu dinamiku un vadāmību. Porsche 993 kļuva par veiksmīgu kompromisu starp firmas tradīcijām un jauniem tehniskiem risinājumiem.
:
:![]() |
:Jūs varbūt neticēsiet, bet bez antispārna šis Porsche attīsta lielāku ātrumu nekā ar: |
Kā nodeva tradīcijām kļuva klasiskā aizmugures motora komponējums un sešcilindru dzinējs. Tas palielināja jaudu, ieguva vieglākus virzuļus un klaņus, bet palika tas pats „opozītnieks” ar gaisa dzesēšanu un „sausā kartera” eļļošanas sistēmu. Progress atnāca sešpakāpju ātrumkārbas un pilnīgi jaunas aizmugurējās piekares izskatā. Vienkārša diagonāla svira atbrīvoja vietu daudzsviru konstrukcijai, kas ir salikta uz balstrāmja. Kopā ar platākām riepām tā automobili padarīja stipri stabilāku paātrinājuma laikā un līkumos.
Bet pašas lielākās izmaiņas sagaidīja virsbūvi. Pirmkārt, tas pieauga platumā. Kā rezultātā, salons kļuva plašāks. Otrkārt, virsbūves formas nogludināja, ar mērķi uzlabot aerodinamiku un palielināt maksimalo ātrumu. Pazuda „varžu actiņas”, lielāks kļuva priekšējā stikla leņķis. Tomēr restailinga rezultātā izdevās saglabāt galveno - pazīstamo leģendāro 911-to Porsche izskatu.
:
:![]() |
:630 Zs sasniegti ar sen zināmām metodēm: „ražīgas” turbīnas (ar lielāku spiedienu), liela izmēra starpdzesētājs un sporta izpūtēja sistēma: |
1995. gadā sākās Porsche 993 Turbo ražošana. Maksimāli efektīvas motora atdeves izmantošanai visas ar turbīnu aprīkotās automašīnas tika komplektētas ar pilnpiedziņu. Pavisam nelieki, ja ņem vērā, ka dzinējs ar divām turbīnām un starpdzesētāju attīstīja 408 Zs lielu jaudu. 993 Turbo modelis kļuva par pašu jaudīgāko „klasisko” Porsche (ja neskaita ļoti reto Porsche 993 GT2, kam bija nedaudz lielāka jauda - 430 Zs).
Lai gan 400 ar „biškiņu” zirgspēku - tas „oficiālā redzes punkts”. Tūninga ateljē, kas nodarbojas ar Porsche automobiļu uzlabojumiem, ne bez pamata uzskata, ka dzinējs ar darba tilpumu 3,6-litri spēj mierīgi attīstīt arī stipri lielāku jaudu. Redz, arī sarkanajai kupejai (ar SpeedART vācu firmas spēkiem) pēc tūninga dzinējs attīsta 630 Zs lielu jaudu! Tik iespaidīgus ciparus izdevās sasniegt ar sen pazīstamām metodēm: turbīnas nomainīja pret ražīgākām, pie tām pievienoja lielāka izmēra starpdzesētājus un palielināja turbīnu spiedienu. Papildus tam, uzstādīja sporta izpūtējus (Porsche’i to ir divi, katrs uz saviem trīs cilindriem), pie tam, „kompāniju tiem sastādīja” katalizatori, arī sporta. Vācieši ir likumiem paklausīgi...
:
:![]() |
:Klātienē riepas ir vēl iespaidīgākas, nekā aplūkojot ciparus - 315/30 ZR18: |
Lai gan forsētie turbodzinēji un platas riepas uz tūningotiem automobiļiem - nav jaunums. Bet toties ar tamlīdzīgu virsbūves pārstrādi mēs saskārāmies pirmo reizi. No pirmā acu skatiena liekas, ka neko ekstraordināru SpeedART firma nav veikusi. Priekš platajām riepām manāmi „uzpūta” riteņu arkas. Uz bagāžnieka, bet pareizāk jāsaka, uz motortelpas pārsega parādījās liels antispārns, kur regulējas leņķis. Nedaudz ir mainījušies buferi. Nu un kas?
:
:![]() |
:„Klasisks Porsche salons – taisns panelis, gara mērinstrumentu rinda un šaura centrālā konsole: |
Bet tas, ka konstrukcijas atvieglināšanas dēļ virsbūves ārējie paneļi ir samainīti pret plastiskajiem! Sarežģīta operācija un, dabīgi, nav lēta. Bet sarkanā Porsche īpašnieks ir nopietni aizrāvies ar dragreisu un tādēļ nosliecās uz papildus izdevumiem. Atvieglinātā virsbūve, trakas jaudas dzinējs, pilnpiedziņa - pagaidām cienīgu pretinieku Maskavas sacīkstēs tam nav. Lai gan, viens, lai arī neklātienes, tomēr ir. Rudenī šeit, Dmitrovas poligonā, Porsche 996 no cita vācu ateljē - Gemballa, uzrādīja rekordu maksimālajā ātrumā - 296 km/h, un arī paātrinājums „līdz simtiņam” aizņēma tam mazāk par piecām sekundēm. Vai varēs sarkanais 993 pārsist rekordu, jo paziņotā jauda tam ir lielāka, bet paātrinājumā tam ir priekšrocības pilnpiedziņas izskatā? To arī pārbaudīsim...
Atzīsimies, mēs nenoturējāmies no tā, lai paplaukšķinātu pa Porsche jumtu. Dīvaini, skaņa ir pati parastākā, metāliskā. „Jumts un priekšējā stikla rāmis ir atstāti oriģinālie,” paskaidroja mums automobiļa īpašnieks, „bet visas pārējās detaļas: pārsegi, spārni, durvis - no plastikas”. Patiesi, durvis atvērās nepierasti viegli un aizcirtās ar skanīgu klikšķi. Neskatoties uz liekošos šaurumu, salonā var sēdēt divatā, nestumdoties ar pleciem. Pat augumā garš vadītājs apsēžas bez lielām problēmām. Bet toties aizmugurē vairs nav pat nosacīti bērnu sēdekļu, visu vietu „apēda” drošības karkass.
:
:![]() |
:Straujā pagriezienā Porsche 993 demonstrē „priekšpiedziņas” reakciju: |
:
:![]() |
:Aiz sēdekļiem uzreiz ir drošības rāmis: |
:
:![]() |
:No augšas motors „nosegts” ar tūninga starpdzesētājiem, katrs no tiem strādā pārī ar savu turbokompresoru: |
Bet kā ir braukt ar šo monstru pa ikdienas ceļiem? Izrādījās - negaidīti ērti! „Civilos” režīmos Porsche dzinējs ir diezgan elastīgs, stingrais sajūgs strādā apbrīnojami līgani, tas nav metālkeramiskais, bet vienkārši stiprināts. Pie kustības uzsākšanas nepastāv risks noslāpēt dzinēju, un arī sastrēgumos var normāli braukt lēni un līgani. Dzinējs vienādi velk jau no 1500 apgr./min., bet pie 2500 pie darba ķeras klāt turbīnas, un sākas Paātrinājums ar lielo burtu. Tomēr izrādās, ka arī tas vēl nav viss. Pie 3800 apgr./min. burtiski ieslēdzas otrais līmenis. Tas vairs nav paātrinājums, tas ir sprādziens! Zemākajos pārnesumos liekas, ka tahometra bultiņa veic ceļu līdz 7000 apgr./min. ar vienu lēcienu. Tālāk pārslēgšanās uz nākošo ātrumu, atkal sprādziens un... par parastajiem pārvietošanās režīmiem kaut kā aizmirsti...
:
:![]() |
:993 kļuva par pirmo sērijveida Porsche ar daudzsviru aizmugurējo balstiekārtu: |
Ar vadāmību sarkanajai kupejai nav viss tik viennozīmīgi. Automobilis bez lieka straujuma reaģē uz stūres pagriešanu, jutība ir augsta, bet ne sasprindzinoša. „Nulles” pozīcijā mazā stūre liekas pārlieku viegla, bet atliek to novirzīt par pāris grādiem, kā tā piepildās ar smagumu. Bet asākos pagriezienos nākas jau noturēt to stingri ar abām rokām. Bet pie ātrumiem „pēc divsimt” – stūre kļūst jau pārāk nervoza. Atliek tikai uz asfalta parādīties pat mazākajiem nelīdzenumiem, Porsche sāk „ganīties” pa ceļu, un vadītājam nākas jau drudžaini saspiest mazo stūres ratu. Dinamiskais koridors paplašinās tik daudz, ka braukt ar patiešām lielu ātrumu pat uz pavisam tukša ceļa kļūst bailīgi.
:
:![]() |
:Skatoties no aizmugures, apakšējā daļa izskatās ļoti plata, salīdzinājumā ar šauro kabīni. Kā jau minējām, bez antispārna auto attīsta lielāku ātrumu: |
Bilde pastiprinās, atliek tikai izbraukt no poligona uz parastu piemaskavas ceļu. Pat pie diezgan „civiliem” ātrumiem kupeja, reaģējot uz bedrītēm, viļņiem un risām uz asfalta, cenšas aiziet no trajektorijas. Tas izpaužas visos režīmos – paātrinājuma laikā, bremzēšanas laikā, līkumos. Katra vairāk vai mazāk ātra braukšana pārvēršas par saspringtu darbu. No otras puses, Porsche balstiekārtai nevar pārmest pārlieku cietību. Visa testa laikā nebija neviena caursitiena - radās sajūta, ka sarkanā kupeja pat no „guļošajiem policistus” īpaši nebaidās.
Pārsteidz Porsche iespējas līkumos. Automobilis attīsta ļoti nopietnu sānu paātrinājumu un, pie tam, ļoti precīzi „zīmē” līkuma „raksta” trajektoriju. Galējos režīmos kupeja uzvedas kā „priekšpiedziņas” – izslīd ar priekšējo asi. Uz gāzi ir prognozējamas reakcijas – automobilis līgani pāriet uz lielāku līkuma rādiusu. Atlaišana - Porsche ienirst iekšā. Un, ja šajā momentā iespiež gāzes pedāli, tad var izprovocēt sānslīdi. Aizmugurēja ass aiziet slīdē diezgan asi, tomēr ātrs darbs ar stūri ļauj koriģēt sānslīdi, nepieļaujot otro svārstību. Piešaujoties var ļoti efektīvi „mētāt asti” lēnos līkumos, bet mēģināt to pašu darīt ātros – nav vērts: var vienkārši nepietikt reakcijas ātruma.
:
:![]() |
:Tahometrs ir tieši pretī vadītāja acīm, bet tajā, starp citu, ir papildus elektroniskais ātruma rādītājs, kā vēlāk izrādījās, ļoti precīzs lielos ātrumos: |
Kas galu galā sanāk? No vienas puses, pieredzējuša vadītāja rokās Porsche - nopietns sporta lādiņš: fantastiska dinamika, lieliskas bremzes, teicama uzvedība līkumos. Pie tam, visvairāk pārsteidz automobiļa izturības rezerve. Dzinējs ir nopietni forsēts, bet braucot „uz maksimumu”, neskatoties uz gaisa dzesēšanu, nedod pat mājienu par pārkaršanu. Sajūgs neslīd pat pie pašiem straujākajiem startiem, pie tā, ka tam jau ne reizi ir nācies startēt dragreisā, ar ko nodarbojas automobiļa saimnieks.
No otras puses, tūningotais Porsche ir pietiekoši piemērots ikdienas lietošanai. Apmierinoša balstiekārtas cietība un enerģijas slāpēšana, diezgan pietiekošs klīrenss. Sajūgs pie līganām kustības uzsākšanām strādā maigi, ne tā kā „keramika”. Un arī degvielas patēriņš 630 Zs dzinējam negaidīti izrādījās diezgan saprātīgs, it sevišķi, ja salīdzina ar ekstremāli pielādēto Evo un Subaru rijīgumu. Nākas teikt, ka salīdzinājuma ar „jaunā viļņa” japāņu superkāriem, Porsche izskatās daudz uzticamāks un ilglaicīgāks automobilis, vairāk piemērots ikdienas ekspluatācijai.
Tāda, redz, klasika...
Mērījumu rezultāti:

Oļegs Rastegājevs, Valērijs Arutins
Autosport Nr.06 2003, www.asport.ru