Jauni standarti sešcilindru dzinēju tehnoloģijās
|
|
Būtībā varētu izšķirt divus viedokļus no dažādiem skatpunktiem par šo pāris gadus veco BMW dzinēju. Vieniem spīd acis, jo BMW kārtējo reizi ir etalons starp konkurentiem, bet otri - bet otri ir BMW īpašnieki, kuriem garāžā stāv kāds mazlietots bimmers ar 2.5i vai 2.8i motoriem. Šie cilvēki nemanāmi savelk uzacis. Jā... vēlreiz viņu automašīnu vērtība zaudē manāmus procentus. Bet kā tad tā, brīnās pajauna E46 328i īpašnieks, kādēļ „1999 Engine of the Year Award” laureāts (minētais 2.8i, kuri nezin) vairs nav gana labs? Ir, ir... bet BMW inženieri uz lauriem nemīl gulēt. 24 mēneši darba, un bavārieši pasaulei parāda M54, kas nozīmē, ka Audi u.c. konkurenti paliek kasot pakausi.
Kā pirmais modelis, kurš tika apgādāts ar šo dzinēju, bija BMW pirmais un patlaban vēl vienīgais SAV(Sports Activity Vechile), tātad X5. Tas notika 2000. gada maijā. Pēc tam sekoja E46 trešā sērija, Z3 roudsters un kupeja, E39 piektā sērija... un gaidāms, ka nākamais kandidāts uz šī motora vadāšanu sevī ir E65 (jaunā septītā sērija), jo 730i būs septītā bāzes modelis. Un pamata uztraukumam par to, ka dzinējs, kurš ir lieliski piemērots gan X5, gan smagajai septītajai sērijai, nederētu mazajai trešajai sērijai vai otrādi, nav. Par to liecina kaut vai tāds fakts, ka 330Ci izsvarojums ar manuālo pārnesumkārbu uz priekšējiem / aizmugurējiem riteņirm ir 50,1 % / 49,9 % ... skaitļi runā paši par sevi.
Šeit ir mazs salīdzinājums starp BMW 330ix un tā tiešo konkurentu, proti, Audi A4 3.0i Quattro (abi automobīļi ar automātiskajām transmisijām).

Šeit gan nebūt nav lieki nezinātājiem piebilst, ka 90 % no griezes momenta ir pieejami jau pie 1500 apgr. min...
Vēl jāpiebilst, ka 3.0i motors ir ne tikai apveltīts ar krietni labākiem veikumiem, bet arī kompaktāks un „kārtīgāks” – elektroinstalācija un vadi ir savietoti īpašās norobežojošās caurulītēs, un skats, atverot motora pārsegu ir harmonisks un saskanīgs – tas ir rezultāts pilnas uzmanības pievēršanai katrai detaļai.
Pirmkārt, virzuļa gājiens ir palielināts no 84,0 mm līdz 89,6 mm un tilpums no 2.8 uz 3.0 litriem. Šīs izmaiņas dod 30 % (8.5 kW / 11,6 zs) guvumu. Atgādināšu, ka vecā dzinēja jauda bija 142 kW jeb 193 zs, savukārt jaunā – 170 kW jeb 231 zs.
Otrkārt, tikai veiktas izmaiņas bavāriešu Double VANOS sistēmā, kas dod vēl 12 % (3,5 kW / 4,8 zs) no kopējā jaudas palielinājuma.
Vēl jāpiebilst, ka motora abām ķēdēm vispār nav nepieciešama nomaiņa. Tas pats ar vārstu regulāciju, kura ir konstanta visu motora darbības mūžu. To kontrolē īpašs hidraulisks „Valve-clearence” mehānisms. Līdzīgi ir ar sajūga regulāciju. Gaisa filtri un sveces ir jāmaina tikai ik pēc 100,000 km. Transmisijas eļļa ir „life – filling”. BMW „servisa lampas”, kā tās tautā sauc, jeb indikācijas līnija iekš mērinstrumentu paneļa, kura norāda par auto apkopes nepieciešamību, arī ir pārdzīvojušas šādus tādus uzlabojumus. Mērķis – samazināt servisa izmaksas. Piemēram, šī iekārta uzrāda precīzi kilometrus līdz nākamajai eļļas maiņai. Tas ir liels pluss, jo eļļas maiņai vairs nav jāveic ik pēc noteikta fiksēta nobraukuma, bet gan brīdī, kad tas tiešām ir nepieciešams. Tas ir iespējams dēļ īpašas sistēmas, kura izrēķina eļļas stāvokli saskaņā ar autovadītāja braukšanas stilu, ekspluatācijas apstākļiem utt. Tādējādi vadītājs, kurš ikdienā pārvar lielas distances ārpuspilsētas režīmos, eļļu mainīs pēc 30,000 km, bet savukārt pilsētnieks, kuram auto kalpo kā pārvietošanās līdzeklis intensīvā „stop-and-go” satiksmē, būs informēts par eļļas maiņas nepieciešamību krietni ātrāk. Jābilst arī, ka motors pats atpazīst degvielas oktānskaitli (starp 87 un 98), un attiecīgi ir spējīgs iestatīt sev atbilstošus darbības ciklus. Tā panāk to, ka motors necieš no konstantas zemākas raudzes degvielas lietošanas. Tomēr, lai arī motoram netiek nodarīti zaudējumi šādos apstākļos, jāpatur prātā, ka maksimālo veikumu sasniegšanai ir nepieciešama tikai un vienīgi 98 oktāna degviela (premium plus).
Šķiet, visi zin par šo sistēmu, taču retais tā riktīgi izprot kas un kā... Jebkurā gadījumā, apsolamies to jums šeit darīt zināmu – bet tā tomēr ir atsevišķa tēma. Vien teikšu, ka VANOS ir abreviatūra no „Variable Nockenwellen-Spreizung”, un šī sistēma pirmo reizi sevi pieteica 1992. gadā iekš M50 motora, un tas būtu atzīmējams kā stūrakmenis iekšdedzes dzinēju būves vēsturē. Guvumi – praktiska kontrole pār izmešiem, protams, jaudas un griezes momenta palielināšana, vibrāciju samazināšana, kā arī degvielas ekonomija. Viss uzreiz...

Variet iepazīties ar paša BMW AG komentāru par šo tēmu.
„Par spīti automašīnas muskuļotajam un sportiskajam izpūtēja tonim, šai uzlabotajai izplūdes sistēmai ir vēl mazāka pretestība nekā iepriekš... Tādējādi izpūtējs ļauj vadītājam nekavējoties sajust jebkuras izmaiņas auto veikumos un vadīšanas raksturlielumos, jo praktiski neiejaucās to darbībā, taču saglabājot lielisku skaņu. Arī bremžu sistēma tikai piemērota šiem veikumu uzlabojumiem – bremžu diska diametrs ir ticis palielināts no 300 mm uz 326 mm priekšā un no 294 mm uz 320 mm aizmugurē. Ventilējamie bremžu diski arī kļuvuši biezāki nekā iepriekš (par 3 mm), attiecīgi 25 mm un 22 mm. Lai nodoršinātu adekvātu platību šiem palielinātajiem bremžu diskiem, 330Ci standartaprīkojumā ietilpst 17 collu diski. Uzlabojumi skāruši arī stūres sistēmu, kurai ir mazāka pretestība nekā iepriekš. Protams, stūres sistēma ir un paliek tik pat precīza kā iepriekš, tikai uzlabojot vadītāja iespējas veikli rīkoties ar stūres ratu. Joprojām pilots lieliski jūt ceļu un vadāmība ir tipiska BMW markas tradīcijām. (Jāpiebilst, ka šāda stūres sistēma bija pieejama arī pārējiem 3. sērijas modeļiem sākot no 2000. gada jūnija). Automašīnas, kuras aprīkotas ar piecpakāpju Steptronic transmisiju, tagad maksimālo ātrumu sasniegs nevis ar ceturto, bet gan piekto pārnesumu. Dēļ izmainītām pārnesumu attiecībām, automašīnas akselerācija no vietas ir krietni uzlabota – par 22 %, salīdzinot ar 328Ci ar automātisko transmisiju. Atšķirība 0 – 100 km/h akselerācijas ilgumam starp 330Ci ar manuālo kārbu un 330Ci ar automātu ir tikai 0,5 sekundes (attiecīgi 6,5 s un 7,0 s) – rezultāta starpība ir uzlabota uz pusi salīdzinot ar tādu pašu modifikāciju 328Ci konfrontāciju. Vizuālās atšķirības starp 330Ci un 328Ci ir sekojošas: a) 17 collu „double-spoke” lietie diski uz 205/50R17 zemprofila riepām; b) priekšējo lampu (arī miglas lukturu) lēcas metāliskā krāsā; c) īpaša dizaina, metāliskas krāsas gaisa savācēja reste priekšējā bampera apakšpusē; d) hromēti dubultās izplūdes sistēmas gali aizmugurē. Savukārt interjerā acis varēs pielot uz mēristrumentu paneļa skalām, kuras nu būs apdarinātas ar hroma ietvariņiem...”
Prfctyon