POLICIJAS Radari, Radaru Detektori un Antiradari - Informācija

Pievienota: 29. Jan 2015, 16:44
Atjaunota: 27. Apr 2016, 18:21

Komentāri (26)

Visas galerijas no lietotāja radari.lv




Lai padalītos ar detalizētāku informāciju par radariem, to darbības principiem, detektoriem un to kādas sistēmas ir Latvijā, esam izveidojuši gidu. Cerams, ka tas būs noderīgs.

Vairāk informācijas ir iespējams iegūt vēršoties pie WWW.RADARI.LV speciālistiem.

===================================================================================

Sāksim mēs ar Latvijas Ceļu Policijas īpašumā esošajām ātruma mērīšanas sistēmām. Tās mēs iedalām 3 tipos, rokas, iebūvētajos un foto radaros.

Pie mums jauno tehnoloģiju ieviešana nesokas īpaši raiti. Tas arī ir attiecināms uz ātruma pārkāpēju fiksēšanas sistēmām. Tādas sistēmas kā sarkano gaismu kameras (fiksē ar foto tos, kuri brauc pie sarkanā), vidējā ātruma sekcijas kameras (noteiktā ceļa posmā bildē auto pie iebraukšanas un izbraukšanas no zonas, aprēķinot vidējo ātrumu), sabiedriskā transporta joslu kameras (fiksē tos kas brauc pa nepareizo joslu) un daudzas citas pie mums vel nav parādījušās un neizskatās, ka šī situācija mainīsies tuvākajā laikā. Vai tas ir labi vai slikti, jāspriež katram individuāli.

===================================================================================
ŠOBRĪD PASAULĒ IZMANTOTĀS RADARU FREKVENCES
===================================================================================

X-diapazons: 10.525 GHz ± 25 MHz (2.848 cm viļņa garums)

Eiropā tiek izmantoti ĻOTI reti, tikai Polijā. Tiek izmantots Krievijā, Balkrievijā, Ukrainā, bet arī aizvien retāk.

K-diapazons: 24.150 GHz ± 150 MHz (1.241 cm viļņa garums)

Tiek plaši izmantots visā pasaulē (t.sk. Eiropā, Latvijā), atskaitot Igauniju un Čehiju

Ka-diapazons: 34.700 GHz ± 1300 MHz (8.976 - 8.328 mm viļņa garums)

Tiek izmantots visā pasaulē atskaitot Krieviju un citas NVS valstis, lai gan ir dzirdēts no klientiem, ka arī tur esot parādījušies Ka-diapazona radari.

Infrasarkanais (Tautā saukti par lāzerradariem): 331.6 THz (viļņa garums 904nm), (33 MHz joslas platums)

Lāzerradari ir nesalīdzināmi precīzāki kā mikroviļņu radari, tos izmanot visā Eiropā un lielā daļā pasaules, atskaitot Latviju un NV valstis (iesūnējuši esam), zemāk aprakstīšu kādēl lāzerradari ir daudz labāki.

===================================================================================

Lūk izklāsts par pašlaik aktuālajiem radariem.

===================================================================================
ROKAS RADARI
===================================================================================

Nosaukums: Iskra-1
Ražotājs: ООО "СИМИКОН" (Krievija)
Frekvence: 24.150 GHz (K diapazons)

Iskra-1 pie mums tiek lietotas jau sen, daudzus gadus atpakaļ tās tika lietotas tikai Jūrmalā un Siguldā, un par cik tajā laikā visā pārējā Latvijā lietoja tikai Ka-diapazona radarus (Ka-diapazonā falšo signālu nav (tikai ķīnas detektoriem)) tas deva iespēju detektoru lietotājiem turēt ieslēgtu tikai Ka-diapazonu un tikai braucot uz Jūrmalu, Siguldu bija jāieslēdz K-diapazons. Kas nozīmēja, ka detektoram nebija falšo signālu. Bet 2009. gadā tika iepirkti ~100 Iskra-1 radari un situācija mainijās. Kopš tā laika Latvijā jālieto gan K, gan Ka diapazoni. Jāpiezīmē, ka uz ziemu Iskra-1 radari tiek ņemti nost un netiek lietoti, bet tā nav informācija uz kuru var 100% paļauties, vismaz šoziem, neviena Iskra nekur nav manīta. Iskrai ir tāda īpatnība, ka ne vienmēr uztver ātrāko automobili (kā tas rakstīts instrukcijā), tā mēdz noreaģēt uz lielāko auto un citreiz vispār izmet pilnīgi neadekvātu ātrumu jokainās situācijās. Labs radars sodu iekasēšanai, nelabvēlīgs pret vadītājiem. Šo radaru stabili uztver tikai Eiropas versijas Escort detektori.

Nosaukums: Stalker II
Ražotājs: Applied Concepts Inc. (ASV)
Frekvence: 34.700 GHz (Ka diapazons)

Stalker II ir radars kurš ir apvīts ar stāstiem. Vieni saka, ka tika iedots tikai specrotai, citi ka arī CP, kā ir patiesībā grūti noskaidrot. Katrā ziņā šo radaru ļoti viegli uztvert. Lai kā policists to lietotu, labi detektori uztver viņu 1-5km distancē.




===================================================================================
FOTORADARI
===================================================================================

Nosaukums: Multaradar C
Ražotājs: JENOPTIK Robot GmbH (Vācija)
Frekvence: 24.150 GHz (K diapazons)

Šos nu jau slavenos 4 fotoradarus iepirka valsts, par savu naudu jau gadus atpakaļ. Tie bija pirmie fotoradari Latvijā. Vienu laiku tie bija nozuduši, tad atkal parādijās, tad atkal nozuda. Tagad tie ir vairāk vai mazāk aktīvā dabrībā, ikdienā. Mūsu detektori viņus uztver, lielākoties pietiekamā distancē.

Nosaukums: T-Series (RT3 radara modulis)
Ražotājs: Gatsometer BV (Nīderlande)
Frekvence: 24.150 GHz (K diapazons)

Pēc nepārdomāta un samērā nekorekta konkursa izveides, Latvija šogad iepērk pirmajā fāzē 16 Gatso T-sērijas fotoradarus no Latvijas uzņēmuma "Reck SIA". Jaunais Gatso RT3 radara modulis darbojas uz ļoti specifiskas signāla modulācijas principa, pašlaik to uztver tikai Escort MAX un ļoti īsā distancē, taču mēs strādājam pie risinājuma un tāds būs.



VITRONIC BALTICA SĀGA
Vel Latvijā bija nu jau tik ļoti slavenā Vitronic PoliScan lāzera fotoradaru sāga. Viss šis konkurss un pasākums tikai kārtējo reizi parādija, ka pie mums nekas bez kabata-kabatu mazgā nenotiek. Un pat ja notiek, nokļūstot neprofesionālu cilvēku rokās, tāpat izgāžas. Jāpiemin, ka šie lāzera tipa fotoradari vispār Latvijā nevarēja iziet verifikāciju, jo Latvijā nav metodoloģijas un iekārtu lai lāzera (infra sarkanās) ātruma mērīšanas ierīces verificētu un pārbaudītu. Bet nu šī sāga ir beigusies, lai arī koncepts bija ļoti labs un būt izdevies, ja vien to vadītu citi cilvēki.

===================================================================================
IEBŪVĒTIE RADARI (Volvo, Subaru, Renault, Opel)
===================================================================================

Nosaukums: Stalker 2X, Stalker DUAL, Stalker DSR
Ražotājs: Applied Concepts Inc. (ASV)
Frekvence: 34.700 GHz (Ka diapazons)

Šie nu jau mūžsenie agregāti kuru nosaukumus liekas ikviens autobraucējs ir vismaz reizi redzējis policijas protokolā. Seni kā pasaule, neprecīzi (kā jau vairums radaru), ar daudz kļūdainiem nolasījumie, bet joprojām strādā un tiek iepirkti pat jauni. Šo radaru var viegli uztvert ļoti tālu dēļ tā raidītāja jaudas, kas ir liela. Neatkarīgi vai radars tiek lietots nepārtrauktā mērīšanas režīmā vai tiek šauts tikai pēc izvēles, šo radaru viegli uztveram 1-5km distnacē.




Nosaukums: Select II
Ražotājs: Decatur Electronics Inc. (ASV)
Frekvence: 35.500 GHz (Ka diapazons)

Pēc pēdējā konkursa (ja nemelados Opel Insignia) iepirkuma, radās problēmas ar Select II CE sertifikāciju kādai jābūt katrai iekārtai kura tiek lietota Eiropas Savienībā. Genesis rūpnīcai šāda sertifikāta īsti nav. Un par cik Latvijā LNMC centrs neko neverificē (tikai izdod uzlīmes jo tam nav aprīkojuma vai spēju kaut ko pārbaudīt) šo radaru darbību var īpaši apšaubīt. Kāda ir pašreizējā situācija ar verifikāciju šiem radariem, nezinām. Katrā ziņā so radaru, tāpat kā Stalker ražotos varam uztver lielā distancē.



===================================================================================
RADARU DETEKTORI
===================================================================================

Sobrīd radaru detektoru tirgū ir ļoti daudz ražotāju, ap 100. Daļa no tiem ir Ķīnas un Taivānas ražotāji, kā Whistler, Cobra, PNI, Conqueror, SHO-ME un citi. Taču jāsaprot šīs produkcijas specifika. Radaru detektors ir iekārta kurai vadītājs uzticas, tā ir kā sieva kurai Tu vēlies uzticēties, atlaižot to uz vakara ballīti ar meitenēm. Radaru detektori ir vairumam klientu šķietami vienkāršas iekārtas. Lielie ražotāji kā Escort un Beltronics iztērē jaunas antenas izstrādei daudzus miljonus dolāru un vairākus gadus, kamēr Ķīnas ražotāji iztērē dažus mēnešus un simts reizes mazākas summas. Un tas nebūt nav tādēl, ka viņi šo darbu pārzin labāk. Mikroviļņu uztvērēji 10GHz, 24GHz, 34,7GHz frekvencēs, kas pēc būtības ir militāras frekvences ir neticami sarežģīti un tā ir māksla izveidot uztvērēju kurs darbojas ātri un ir apveltīts ar augstu jūtību. Lielo ražotāju detektori ir neskaitāmas reizes tāldarbīgāki un kvalitatīvāki kā Āzijas ražotie. Escort detektors par 400 Eiro maksā tā tādēļ, ka tā ir šī sieva kura ir skaista un kura ir par 101% uzticama, Tu zini, ka ja būs viskutelīgākā un sarežģītākā situācija viņa vienmēr būs Tavā pusē. Pretēji Āzijas detektoriem kuriem iekšā ir 20 reizes lētēākas komponentes, daudz zemāka jūtība, tā ir šī neuzticīgā sieva. Viņa ir pie Tevis, bet nekādas drošības nav. Lielākajā daļā reižu kad viņa Tevi piekrāps (neuztvers radaru), Tu par to neuzzināsi un Tev liksies, ka viss ir labi. Bet tājā vienā reizē, paliksi bez sievas (tiesībām). Nenoliedzami, dēļ šo labo (Escort, Beltronics, Valentine One) iekārtu kompleksitātes un ļoti dārgās pašizmaksas, tās ir dārgas, taču ir katra centa vērtas.

Policijas radari pasaulē ir ļoti dažādi. Konkrēti Eiropā ir ļoti daudz radaru kuri radikāli atšķiras no ASV radariem. Un par cik 99% pasaules radaru detektoru ir pielāgoti lietošanai ASV, Eiropā tie nestrādā vai strādā nepilnīgi. Šī iemesla dēļ Escort ražo speciālus Eiropas modeļus, kuriem ir citādākā antena un programmatūra. No rūpnīcas tiek sūtītas iekārtas uz Eiropu kur šie Eiropas radaru signāli tiek ierakstīti (tie satur specifisku informāciju kā, frekvenci, tās modulāciju, amplitūdu utt.) un šos signālus analizējot tiek pielāgoti detektori Eiropai.

Falšie signāli ir viens no radaru detektoru lāstiem. Automātiskās durvis (rimi, statoil) kā arī adaptīvās kruīza kontroles sistēmas (bmw, audi, porsche, mercedes u.c.) strādā 24.150GHz frekvencē kas sakrīt ar policijas radaru K-diapazonu. Attiecīgi radot šajā diapazonā falšos signālus. Jau vairākus gadus labiem detektoriem ir pieejama falšo signālu GPS filtrācijas sistēma. Ikdienas maršrutos var atzīmēt ar pogas nospiedienu šīs vietas, nākamreiz braucot tai garām, detektors uz to vairs nereaģē. Šīs sistēmas mīnuss ir tajā, ka lai arī detektors piefiksē precīzu frekvenci, iespējamība, ka pie policijas radara klātbūtnes, šajā vietā, detektors uz to nenoreāģēs ir 1 pret 10, jo detektors atzīmējot šo falšo signālu iedala K-diapazonu (300MHz) 10 daļās (katra 30MHz) un atslēdz tikai to kurā iekrīt šis falšais signāls. Pilnīgi jauna falšo signālu filtrācijas sistēma ir jaunajā Escort MAX kurš signālus filtrē tos izprotot ar FPGA un DSP procesoru palīdzību analizējot to struktūru. Attiecīgi pat ja blakus durvīm ir radars, viņš uz durvīm nereaģēs bet uz radaru pīkstēs.

Detektoros kuriem ir GPS datubāze, ir ielādētas stacionāro fotoradarus koordinātas, attiecīgi detektors piems fotoradara, distancē kas atkarīga no pārvietošanās ātruma brīdinās autovadītāju. Šo datubāzi iespējams atjaunināt caur lietotājam vienkāršu programnodoršinājumu. Escort Eiropas modeļiem šīs datubāzes atjauninājumi ir bezmaksas. Tiklīdz Latvijā izvietos vairāk fotoradaru, mēs tos ievietosim šajā datubāzē. Atjauninājumus var veikt bezmaksas radari.lv birojā.

Arvien biežāk jaunie auto ir aprīkoti ar adaptīvo kruīza kontroli. Šī sistēma lielākajā daļā šo auto ir bāzēta uz mikroviļņu radaru kurš mēra attālumu līdz priekšā braucošajiem auto, attiecīgi uztirot vienmērīgu ātrumu visā kruīza aktīvā režīma laikā. Problēma ir tajā, ka šis radars 99% gadījumu darbojas 24.150GHz frekvencē (K-Diapazonā) un ir ieslēgts vienmēr kamēr auto ir iedarbināts. Izslēgt šo radaru nav iespējams, jo tā ir daļa no preventatīvās drošības sistēmas (avāriju un objektu izvairīšanās). Vecākiem modeļiem šis radars bija ar fiksētu frekvenci (BOSCH ražots) attiecīgi 24.223GHz +/- 5 MHz un šo mazo diapazonu mēs varējām atslēgt no kopējā K diapazona (24.050GHz līdz 24.250GHz), taču jaunajiem auto šis radars ir ar mainīgu frekvenci. Tā lēkā starp 24.120, 24.150, 24.180 utt.. Attiecīgi paratsi detektori pīkst uz šo sistēmu nepārtaukti. Risinājumi ir vairāki kas ir atkarīgi no tā vai auto ir komforta stikls un kāda tipa radara modulis šajā auto ir uzstādīts.
Ja Tavā auto ir adaptīvā kruīza kontrole, tad to vai šajā auto var lietot radaru detektoru var pārbaudīt pie radari.lv speciālistiem.

===================================================================================
PORTATĪVIE RADARU DETEKTORI
===================================================================================



Portatīvie radaru detektori ir populārākais šo iekārtu veids. Tie nav piesaistīti konkrētam auto un to var izņemt no viena un ielikt citā auto. Tas ir labs variants lietotājiem, kuriem ir vairāki auto. Portatīvajiem detektoriem ir daži mīnusi, piemēram, tie atrodas aiz auto vējstikla un tiem nepieciešama tieša redzamība uz ceļu (to nevar nolikt cimdu nodalījuma, tas nedarbosies). Vējstikls kā ciets materiāls slāpē mirkoviļņu signālu un salīdzinot ar iebūvējamajiem detektoriem tas par procentiem 10%-15% samazina tā darbības distanci. Vel jāņem vērā, ka transportlīdzekļi kuriem ir komforta stikls (Comfort Glass) kurš no ārpuses izskatās lillīgā tonī, bloķē mikroviļņu signālu par 90% un šiem auto vienīgais variants ir iebūvējamais detektors. Portatīvos detektorus ar dažādiem aksesuāriem iespējams uzstādīt tā, lai no ārpuses to klātbūtni auto salonā praktiski nevarētu pamanīt. Par to vairāk tad jākonsultējas pie speciālistiem.

===================================================================================
IEBŪVĒJAMIE RADARU DETEKTORI
===================================================================================



Iebūvējamo detektoru galvenie divi bonusi, diskrētums un tāldarbība. Citreiz klienti jautā, kam man vajadzīga šī lielā tāldarbība? Atbilde ir vienkārša. Iztēlojamies situāciju kurā naktī pa šoseju pārvietojas 2 auto un ceļa malā stāv policija. Distance starp abiem auto ir tālāka, kā redzams ar aci, labs detektors uztvers signālu kurš tiks šauts pa priekšā braucošo un ir iespēja attiecīgi rīkoties, kamēr ar ķīnas detektoru šī distance nav gana liela un mēs neuztveram šāvienu pa priekšā braucošo auto, nākamo saņemam tikai kad šauj jau pa mani un tas jau ir par vēlu.
Iebūvētos detektoru var ļoti skaisti iebūvēt, dažādās vietās uzstādīt antenu, displeju un citus moduļus. Attiecīgi auto vadītājam nav jādomā par to, ka kāds to nozags auto stāvvietā izstitot stiklu vai tml. Nav arī jādomā kā to noņemt konkrētā situācijā. Iebūvējamie detektori ir dārgāki par portatīvājiem, taču nodrošina augstvērtīgāku un ērtāku tā lietošanu. Ja auto netiek mainīts bieži, ir vērts domāt par iebūvējamo detektoru. Taču nav arī problēma to pārlikt no viena auto citā, labā dabnīcā.

===================================================================================
ANTIRADARI
===================================================================================



Antiradars nav tas pats kas radaru detektors. To vajadzētu iegaumēt. Antiradars ir iekārta kuras mērķis ir radara raidīto signālu slāpēt, modulēt vai kā savādāk traucēt. Antiradars teorētiski nedod iespēju radaram veikt ātruma mērijumu.

Uzreiz izslēdzam saknē vienu lietu. Antiradari pret mikroviļņu radariem (Latvijā visi radari ir mikroviļņu (tikai poliscan fotoradari BIJA lāzerradari)) NEEKSISTĒ. Tādu nav un visdrīzāk nebūs.

Antiradari pret lāzerradariem eksistē jau ļoti sen, tiesa ir radari kurus tāpat īsti noslāpēt nav iespējams, bet lielāko daļu lāzerradaru noslāpēt ir ļoti vienkārši. Principā uz auto uzstādas lāzera uztvērēji/raidītāji kuri uztver signālu, ar to sinhronizējas un tad balstoties uz saņemot informācijas tipu attiecīgi reaģē un mēģina nojaukt mērijuma mēģinājumus. Tiesa lielākā daļa mūsdienīgo lāzerradaru izprot kad tie tiek slāpēti par to paziņojot ar slāpēšanas kodu (JAM- no ang. val. slāpēt) vai tml.

===================================================================================
RADARU DETEKTORU DETEKTORI
===================================================================================



Kā jau mūžīgajās kaķa un peles medībās, arī policija vēlas zināt, kad auto vadītāji lieto radaru detektorus. Radaru detektoros ir sekojošs fenoomens, par cik tiem ir jāuztver 10, 24 un 34 GHz vienā iekārtā un ar vienu antenu, tajos tiek izmantots oscilātors kurš darbojas uz ~13GHz. 99% detektoru pasaulē izmanto oscilātoru tieši šajā frekvencē un par cik oscilātori ir mikroviļņu komponentes kurām ir noplūdes, tās var uztver ar speciālu iekārtu palīdzību. Ar mūsdienīgiem detektoru detektoriem, kā Spectre 3, 4, 5 un Elite ir iespējams uztver 99% radaru detektoru. Ja konkrētajā valstī šādi detektori tiek izmantoti tad šādus detektorus kuri ir uztverami lietot tajā nav droši. Escort ir vienīgais ražotājs pasaulē kurš ražo detektorus kuri ir 100% neredzami detektoru detektoriem.

Pašlaik vienīgās Eiropas valstis kurās aktīvi izmanto detektoru detektorus ir: Iagunija, Somija, Beļģija un Portugāle. uz šīm valstīm braukt ar ieslēgtu detektoru kurš nav neredzams ir ļoti bīstami. Jebkurā mirklī Jūs var apturēt natrafarēts policijas auto un prasīt to atdot un uzlikt sodu. Šajās valstīs ir jabrauc ar izslēgtu detektoru, izslēgtā stāvoklī detektors nav nosakāms.

===================================================================================
KAS IR RADARS, KAS IR LIDARS?
===================================================================================

Lai izteiktos korekti, jāizprot kas ir kas:

Radars ir iekārta kura veic savu uzdevumu ar radioviļņu palīdzību.
Lidars ir iekārta kura veic savu uzdevumu ar infrasarkano staru plīdzību
Fotoradars ir iekārta kura veic mērijumu ar radara palīdzību un veic foto uzņēmumu
Fotolidars ir iekārta kura veič mērijumu ar lidara palīdzību un veic foto uzņēmumu
Antiradars ir iekārta kas slāpē radara signālus
Antilidars ir iekārta ka sslāpē lidara signālus

Tekstā nekur nelietoju šos pareizos terminus, jo tie cilvēkiem mēdz jaukt galvu, bet vismaz zināt kas ir kas ir tā vērts.

===================================================================================

J.