‘Audi driving experience’ Biķerniekos

Pievienota: 16. Jul 2004, 01:30

Komentāri (18)

Visas galerijas no lietotāja Bimmer


Gari neizplūdīšu, jo par šo pasākumu tāpat būs raksts pirmdien, šeit tikai tādu kopsavilkumu iemetīšu ar neformāliem komentāriem, kas bieži vien izsaka vairāk kā formālie (piem., tajos pašos rakstos). Tie, kuri tagad nodomā – „Ko tu d|r$, vienkārši gribēji tagad palielīties!” Labi, labi, gandrīz pieķērāt...

No 15. līdz 17.jūlijam Biķernieku trasē „Audi AG” instruktoru vadībā notiek „Audi quattro drošas braukšanas treniņi”. Šim pasākumam sagatavota speciāla automobiļu flote – viens „Audi A6 3.0 TDI quattro”, daži „Audi A6 4.2 quattro” un vairāki „Audi A8 4.2 quattro”. Treniņos dalībnieki tiek pieaicināti tikai ar ielūgumiem (žurnālistiem un esošajiem/potenciālajiem klientiem), šo treniņu laikā tos izies ap 36 cilvēkiem (tā plānots). Pārējiem interesentiem, piemēram, par samaksu šāda iespēja pagaidām netiek dota, ja ir vēlme, var doties, piemēram, uz ziemas treniņiem Somijā.

1.attēls. No „Auto Rīga” centra devāmies katrs savā auto uz Biķernieku trasi. Man nejauši patrāpījās „Audi A8 4.2 quattro”.



2.attēls. „Audi A8 6.0 L quattro” pildīja statisku funkciju. Visi gaidījām, ka to verķi arī varēsim „izdarbināt”. Nekā – varēja tik pasēdēt iekšā (nezinu, vismaz „BMW 760Li” man šķiet salonā iespaidīgāks, limuzīnīgāks).



3.attēls. A vot šitā mantiņa te nestāv nejauši... Šis būs saldajā ēdienā – daudzkārtējais rallija čempions (periodā no 1978.gada līdz 1997.gadam) Seps Haiders (Sepp Haider) visus treniņa dalībniekus vizinās pa Biķernieku lielo trasi ...pag’, es jau teicu, ka „plakaniski”!? Objekts – „Audi S4” ar 4,2-litru V8 dzinēju, 344 Zs, 410 Nm un quattro. Vienkāršākiem cilvēkiem – par diviem katliem, vienu litru un vienu zirgu vairāk kā „BMW M3”, spriediet paši.



4.attēls. Automobiļus un žurnālistus sadalīja pa grupām (katru grupu pie savas figūras, lai viss noritētu raitāk). Šajā attēlā – „Audi A8 4.2 quattro” (priekšplānā), „Audi A6 3.0 TDI quattro” (kvatra šiem modeļiem nāk jau standartā) un „Audi A6 4.2 quattro”. Ko varu teikt? Pēc „Audi A6 3.2 FSI quattro” (255 Zs) testa „A6 3.0 TDI quattro” (225 Zs) dinamikas ziņā neatšķīrās; salonā vispār nepateiksi, ka tas ir dīzelis, no ārpuses arī ne uzreiz – klusi tie jaunie dīzeļi (bet tas attiecināms uz visiem šīs klases pārstāvjiem), vilkmes trūkuma arī nav. Lūk, 4,2-litru V8 ar saviem 335 Zs un 6,1 sekundi līdz simtam ir jau cita runa... Vienalga, vai tas „A6” vai „A8” – atšķirības nekādas. Abos izjūti (atšķirībā no 3.2 FSI) „mugura iespiesta krēslā” efektu, un vēl tā skaņa pavadījumā...



5.attēls. Otrs instruktors no Vācijas Kaije Uve Johims (Kai Uwe Jochims), strādājis CSNg izpētē, bijis žurnāla redaktors un nu jau 20 gadus „Audi” testa braucienu instruktors. Šeit viņš praktiski parāda to, ko stāstīja „Auto Rīga” preses centra teorētiskajā nodarbībā. Bildē redzama stūres sagriešanas pa 180 grādiem pareizā tehnika. Vēl mūs teorētiskajā nodarbībā apskaidroja, ka FWD un quattro rullē, bet RWD konkrēti sux Proti, FWD rulz, jo slīdes gadījumā cilvēka dabīgie instinkti sakrīt ar šāda automobiļa pareizu savākšanas tehniku, bet quattro rullē, jo tā izslīd vēlāk (tai ir lielāka saķeres rezerve), nekā FWD un RWD. Savukārt RWD sux, jo to grūti savākt, maksimāli jāstrādā ar stūri, vajadzīga pieredze. Kad viens no žurnālistiem uzdeva jautājumu, ko darīt, kad man kvatru sanes uz grants, sekoja gara, teorētiska un, pēc būtības, neko neizsakoša atbilde, jo, pēc būtības,– lai savāktu quattro slīdē, vajag pieredzi, jo tu jau nezini, kas zaudējis saķeri ar ceļu – priekšējais, aizmugurējais vai abi tilti. Līdz ar to katrā atsevišķajā gadījumā ir atšķirīga „savākšanas” tehnika, kuru, protams, iesācējs nepratīs pielietot, jo „čutenes” ta’ nav slīdes rakstura noteikšanai. Bet Audi instruktori klārēja pavisam ko citu, kaut ko līdzīgu FWD savākšanai.



6.attēls. Tā – ķeramies pie pirmā uzdevuma. Ekstrēmā bremzēšana, ieraugot šķērsli (zilos konusiņus). Tur kur tālumā redzat sudraba punktiņu (auģuku), tur ir starts. Sešrobu kārba „Sport” režīmā un akseleratora pedālis grīdā! Pie pirmā sarkanā konusa ir jādod pa „mēmajiem” cik spēka! Neatlaižot bremzi, stūre lēzeni jāgriež pa kreisi, lai apbrauktu šķērsli. Bremzēšana man bija, Kaijes vārdiem, „Ideal”, bet ar to stūres griešanu pašvakāk – griezu par vēlu (t.i., pa strauju), ka purns nedaudz izslīd. Bet vajag lēzeni jau laikus griezt, bet man bija mīzīgi, ka tā griežot konusus nonesīšu. Ar nākošajiem piegājieniem arī stūrēšana sanāca „ganz gut” (tīri labi).



7.attēls. Otrs uzdevums. Serpentīns. Veicams tikai ar „Audi A8 4.2 quattro”, kam izravēti tādi „resnvēderu” atribūti kā ABS, ESP u.tml. el. palīgierīces. Šeit var lieliski izmēģināt adaptīvo pneimatisko balstiekārtu ar četriem tās darbības režīmiem – „Lift” (klīrens +15 mm, foršs skats, kā paceļas – no sākuma pakaļa, tad purns), „Comfort”, „Automatic” un „Dynamic” (-15 mm klīrenss). Jāteic, ka vislabāk šajā uzdevumā uzvedās „Automatic” (jūtami kaut kādi hidrauliskie procesi sānsverēs) un, protams, „Dynamic” režīms, bet arī „Comfort” jūtami nešūpināja. Kamēr gaidīju rindā uz startu, iečekoju „kruto” stereosistēmu „Bose”, kas papildaprīkojumā pieejama par normālu $$$. Īpaši neatšķīrās no standarta, ko iemēģināju „A6 3.2 FSI”, tikai biku skaļāka un viss. Basus nejutu. Bet tas tāpat nevienam nav noslēpums, ka rūpnīcas stereo sux dīfaultā, pat „BMW Business”



8.attēls. Tā, pirmie divi uzdevumi veikti – ēdam! P.S. Laba virtuve bija



9.attēls. Tagad interesantākais uzdevums – 180 grādu līkums, sānslīde. Veicams ar iepriekšminētajiem „A8” bez elektronikas. Šamējie vēl to līkumu bija aplaistījuši ar ūdeni, lai labāk slīd... Sepam sānslīde sanāca (kā nu nesanāks) gluži kā pēc grāmatas, it kā cirkulis iedurts motora pārsegā un tiek vilkts pa līkuma iekšmalu un pakaļa ar inerci lido līdzi. Skaisti! Tehnika šāda – startā (kur attēlā redzams „Audi”) akseleratora pedālis grīdā, pie pirmajiem konusiņiem to atlaižam, lēzeni griežam līkumā, pie zilajiem viegli uzspiežam uz bremžu pedāļa, lai noslogotu priekšējo asi labākai saķerei (bet neļaujot riteņiem nobloķēties!), tad atlaižam un korekcija ar stūri.



10.attēls. Tā brauc rallists Seps Haiders...



11.attēls. ...un tā braucām mēs. Tā ir jau līkuma ārmala, un automobilis aizgājis dziļā sānslīdē (jebšu krievu val. termins – glubokij zanos), kad aizmugurējā ass iet pa priekšu (attēlā fiksēts mirklis īsi pirms tā). No šī uzdevuma visvairāk baidījos – sānslīdēs pieredze – „0”, ka nesanāk pazorīties. Bet nospīdēja iesācēja veiksme – jau pēc pirmā mēģinājuma (braucu viens no pirmajiem) Seps pacēla abus īkšķus uz augšu un caur atvērto logu teica – „beinah perfekt, sehr gut” (gandrīz perfekti, ļoti labi). Perfekti nebija, pēc Sepa domām, jo automobilis galarezultātā nenostājās pilnīgi taisni (attiecībā pret iedomāto ceļa turpinājumu), bet nedaudz ieslīpi, pati sānslīde sanāca nevainojami (pats nesaprotu, kā tas izdevās). Saņēmu rīkojumu, ka manā gadījumā perfekcionismam bremzes jāatlaiž nedaudz vēlāk. Nākošie mēģinājumi nebija tik labi kā pirmais. Tad stūri par daudz sagriezu koriģējot (purnu nesa laukā), tad bremzes par daudz nospiedu (riteņi nobloķējās, sākās gandrīz nevadāma slīde), kā rezultātā automobilis nostājās gandrīz šķērsām pret iedomāto ceļa turpinājumu. Arī man sanāca viena dziļa, nevadāma slīde – aizmirsu ielikt „tiptronic” režīmu 1.pārnesumā, bet atstāju „Sport”, kā rezultātā īsi pirms vietas, kur jāatlaiž akselerators, kārba pārslēdzās otrajā pārnesumā. Protams, atlaižot akseleratoru, dzinējs nespēja veikt bremzēšanu, jo laiks bija par īsu, lai pārslēgtos atpakaļ uz pirmo. Jūtu, ka ir vāks, auto nesavākšu, bremze grīdā (instinkts! Pie tam, nepareizs! Bet kaut kāda koriģēšana ar stūri, ņemot vērā manu pieredzi, tāpat labāku efektu nedotu), automobilis aizslīd... Pirmais un vienīgais manis nogāztais konusiņš pasākuma laikā! Citam žurnālistam, jau solīda vecuma, izdevās savā kontā ievākt kādus desmit, tas no pārcenšanās No žurnālistiem vislabākās slīdes, manuprāt, sanāca Ģirtam Timrotam, kā nekā – bagāžā arī autosportista pieredze.



12.attēls. Pēc katra brauciena Seps komentē tavu braucienu un dod padomu, kā rīkoties nākošreiz.



13.attēls. Un tagad ir tas, ko mēs gaidījām visvairāk. Dažādu ralliju čempions Seps Haiders, jestrs vecīt’s arī pēc dabas, ar iepriekšminēto „Audi S4” (tehniskais apraksts pie 3.attēla) vizina pasākuma dalībniekus pa Biķernieku lielo trasi... Diemžēl nenofotografēju skatu, kur šajā pašā līkuma viņš nāk ar kūpošiem riteņiem. Kaucošu riepu skaņa (līkumi tiek ņemti tieši tāpat kā WRC posmos!) labi dzirdama caur mežu kartinga trasē...



14.attēls. Gaidot savu kārtu, „Auto Rīga” pārstāvis visiem jau savlaicīgi teica: „Jūs pavērojiet viņa sejas izteiksmi braukšanas laikā! Tas ir tā vērts!” Paveicās, ka braucu viens no pēdējiem, jo ar katru apli viņa seja bija kļuvusi sārtāka, smaids platāks un adrenalīna līmenis acīmredzami augstāks. Apsēžos blakus sēdeklī, Seps pagaida, kamēr piesprādzējos. Un tad ar ķecerīgu smaidiņu uz lūpām uzdod vēsi jautājumu: „We are going straight or side-ways?” Protams, atbildu, ka sānslīdēs, kad vēlreiz būs tāda izdevība? Uz ko viņš tikpat vēsi atbild: „O.K., no problem!”. Sākas, kā krievu testos raksta,– bešennij razgon (galvu reibinošs paātrinājums) – pēc „papīriem” tās ir 5,4 sekundes līdz simtam, bet ar tādu meistarību un speciāli sagatavotu auto, tas varētu būt vēl mazāks. Pirmais pagrieziens lēzens, bet tāpat tiek izņemts uz slīdes robežas – gluži kā amerikāņu kalniņos, kur pirmie manevri tādi iemidzinoši. Nākošajos līkumos jau aizzzziet... sacērtam pirms līkuma uz vienu pusi pa teju visiem 90 grādiem, bet tajā ar kaucošiem riteņiem ejam jau ar otru sānu, riteņi līkumā ir uz robežas ar līkuma ārmalu un grants segumu (vai zāli), un tad vēl tā pārnesumu intensīvā „štepselēšana”... Asinis klejo no vienas smadzeņu puslodes uz otru sānsverēs. Tā kā šim automobilim visas el.palīgierīces „izravētas”, arī spidometrs nestrādā, bet tā provizoriskais rādījums mani gan interesē. Prasu, cik liels vidējais ātrums šobrīd varētu būt? Aptuveni 170 km/h viņš atbild. „O.K., danke schon...” Tad atcerējos ieteikumu paskatīties uz viņa seju. To, ko es tur redzēju, nevar aprakstīt vārdiem, taču burtiski to attēlo šis ‘smailijs’ – http://www.bmwpower.lv/images/forum/smilies/icon_devil.gif>, šo viņa izteiksmi vēl vairāk pastiprināja mūsu sejas, kas bija līdzīgais šai - http://www.bmwpower.lv/images/forum/smilies/icon_eek.gif> (varbūt dažam kombinējumā pat ar http://www.bmwpower.lv/images/forum/smilies/puke.gif>). Kā vēlāk piebilda Ģirts Timrots, ja visi autošosejas dalībnieki tādā stilā brauktu sacīkstēs, tribīnes būtu skatītāju pilnas.



Verdikts. Vai „Audi” rullē? Nevaru viennozīmīgi atbildēt, jo nezinu, kā šīsdienas treniņu disciplīnās uzvestos „BMW” vai, piemēram, „Porsche”. Skaidrs, ka tas būtu citādāk – bet vai labāk? Bet tad rodas nākošais jautājums – kas skaitās „labi”? Katram tas noteikti ir individuāli. Man patika!

Otrs aspekts, izbraucot no Biķernieku sporta kompleksa, mēs nekļuvām par rallistiem, vienkārši uzzinājām, kas var notikt uz ceļa, kā tad rīkoties (vismaz teorētiski) un daudzmaz paši pamēģinājām arī to praktiski – pārliecinājāmies, cik sagatavoti būtu šādās situācijās. Pēc sertifikātu izsniegšanas Kaije ironiski piekodināja: „Brauciet uzmanīgi, it īpaši, ja jums ir automobilis bez „quattro” pilnpiedziņas.”

P.S. B#@d! Pēc teksta uzrakstīšanas, paskrollēju Wordā četras lapas uz augšu un apskatījos ievada pirmos divus vārdus, kārtējo reizi aplauzos... http://www.bmwpower.lv/images/forum/smilies/icon_razz.gif>