Porsche Cayman 987

Pievienota: 24. Jan 2022, 23:39
Atjaunota: 25. Jan 2022, 22:44

Komentāri (32)

Visas galerijas no lietotāja smudo


Padalīšos tad ar savām domām par Porsche Cayman. Šis teksts lielā mērā ir pārkopēts no maniem ierakstiem "Nākotnes klasika" tēmā. Loģiskāk šo aprakstu būtu sākt ar 986 Boxster, kas to visu aizsāka 1996. gadā (apakšā ir ļoti interesants stāsts), bet par to citu reizi, jo pašam ir Cayman, tādēļ arī esmu par tiem vairāk interesējies un ir arī reāla lietotāja pieredze. Par savu auto galeriju izveidošu nākamvasar, jo tas vēl ir nelielā “pārvērtību” procesā.

Cayman S 987.1



Pirmais Cayman modelis ir 2005. gada Cayman S. Porsche pirmajās 2 paaudzēs (līdz pat 718 modelim) Cayman prezentēja kā modeli, kas ir klasi augtāks par Boxster, uz kā bāzes tas bija būvēts. Tam bija jāieņem vieta starp 911 un Boxster, kas bija viņu entry level sportscars.

Cayman S 987.1 agregātu izvietojums



Tādēļ Cayman sākumā iznāca tieši jaudīgākais, S modelis, ar 3,4l M97 dzinēju, nevis bāzes modelis, ar 2,7l (tas sekoja gadu vēlāk). Lai pamatotu lielāku cenu, Cayman bija nedaudz labāks aprīkojums un S modelim 3,4l, 295zs dzinējs pret 3,2l 280zs Boxster S dzinēju. Visiem sekojošiem modeļiem unifikācija un izmaksu mazināšana ņēma virsroku un dzinēji bija identiski – atšķīrās tikai “programma”, tādēļ arī Cayman parasti bija par 10zs un 10Nm vairāk vs tas pats Boxster motors/modelis.

Ar 718 sēriju no 2016. gada tehniski spēka agregāti ir identiski un Boxster maksā vairāk, jo tos arī ir dārgāk saražot dēļ saliekamā jumta – tā teikt, viss kā pie pārējiem ražotājiem.

M97 dzinējs ar kārbu (911 tas izvietots otrādāk, ar kārbu "priekšā":



Paši M97 dzinēji ir faktiski tie paši “bēdīgi slavenie” 996 un 997.1 M96/M97 paaudzes dzinēji, kas ir galvenais iemesls, kādēļ 911 Carrera modeļi ilgu laiku bija ļoti pieejami (un vēl arvien tādi ir, lai arī cenas ir krietni kāpušas). Negribu te par to izplūst, bet tiem ir divas lielākas potenciālās problēmas: 1) IMS (intermediate shaft) gultnis, kam izjūkot, papildus vārpsta uzsāk savu dzīvi dzinēja blokā un sekas var būt arī katastrofālas (bet ne vienmēr). Te jāpiemin, ka gultņu veidi mainījās pa gadiem un dzinējiem un runājot tieši par Cayman, lielāki riski ir pirmo gadu S modelim, bet Cayman base, ar 2,7l, kas nāca no 2006. gada, bija jau veikts gultņa upgrade un par šo problēmu nav jāuztraucas. Pats gultnis neko daudz nemaksā, bet tā nomaiņa ir darbietilpīga. Ir arī aftermarket risinājumi, kas par šo risku ļauj aizmirst pavisam arī S modelim.

2) Otra iespējama problēma ir cilindru bore scoring, kas atkal piemeklē tikai S modeļus un pamatā valstīs ar sliktākas kvalitātes degvielu, vai arī auto ar retām eļļas maiņām, vai citādi mocītus (piemēram, augsti apgriezieni aukstam dzinējam, pārkarsēšana trasē utml). Parasti šādus defektus risina ar jaunām cilindra čaulām, pie reizes bieži izborējot uz 3,7l (var arī līdz 4,0, bet tad vajadzēs arī 3,8l kloķvārpstu). Piemēram, ja nobrūk šāds m97 3,4l dzinējs, tad maiņas dzinējs labā stāvokli 2022. gada cenās var izmaksāt 10k EUR. Base modelim 2,7 var atrast jau pa 5k EUR. Protams, ja ir zināmi meistari, kam ir kaut kas krājumos, tad var arī labākas cenas dabūt – nezinu, cik LV izmaksātu dzinēja pārbūve – noteikti, ka nebūtu lētāk.

Principā 3,4 un 2,7 dzinējiem ir tas pats bloks un kloķvārpsta, bet 3,4 ir izborēti lielāki cilindri (stroke ir identisks), tādēļ arī mazajam base dzinējam šādas problēmas nav un tos var droši ņemt.

Man ir labs paziņa šī foruma, kam ir 987.1 base Boxster ar 200+ k km no pirmajiem ražošanas gadiem, ar potenciāli problemātisko IMS gultni, bet auto iet un griežas ļoti labi un dzinējs pat pie šāda nobraukuma nekāda saguruma pazīmes nerāda un ārzemju forumos ir daudzi, kam jau ir 300k km nogājuši dzinēji, kuriem arī nav nekādu saguruma pazīmju. Svarīgi, lai būtu izsekojama vēsture un regulāras apkopes. Porsche cena ļoti atkarīga no nobraukuma un tam pārsniedzot 200k km, tā būtiski krītas, un tādus auto var lētāk nopirkt un no tiem nav jābaidās, ja citādi auto nav nolaists.

Cayman 987.1 base 2,7l ar 17" diskiem (S modelim mazākie bija 18":



Par atšķirībām starp base un S modeli. Bez dzinēja, lielākā atšķirība būs tāda, ka visi S modeļi bija aprīkoti ar 6sp un bāzes modeļi ar 5sp atrumkārbām (6sp bija Sport pakas opcija, bet tā ir ļoti reta).

Kā automāta izvēle bija 5sp Tiptronics, savukārt, PDK divsajūgu 7sp kārbas parādās tikai no 987.2, jeb facelift paaudzes.

Kārbas ir ar samērā gariem pārnesumiem, kā jau visiem Porsche, jo projektētas Vācijas bāņiem un augstākais pārnesums nav overdrive - tas ir pārnesums, ar kuru pie max RPM tiek sasniegts max ātrums (260kmh base un 275kmh S attiecīgi). Starp citu Porsche nekad nav piedalījies Vācijas big 3 ražotāju (MB, BMW un Audi) norunā ierobežot savu auto max ātrumu pie 250 kmh. Base modelis Porsche standartiem skaitā lēns – līdz 100 kmh 6,1 sek (245zs un 273Nm), bet Latvijas apstākļos (un ne tikai), ja uzsvars nav uz maksimālu paātrinājumu, auto būs baudāms, ar patīkamu 6 cilindru boxer dzinēja skaņu un pietiekamu dinamiku. Patēriņš mierīgi braucot pa šoseju būs ap 8l un pilsētā ap 10-12l. Braucot ļoti dinamiski, gan uz šosejas, gan pilsētā tas būs ap 13-14l uz 100 km.


987. 1 salons ar "parastajiem krēsliem":



Kas interesanti, ka kabīnē vairāk dzirdams ieplūdes/indukcijas skanējums, kas līdz 4000-4500 rpm nav ļoti sadzirdams, bet virs minētajiem dzinēja apgriezieniem kļūst pamanāms un daudziem ļoti patīk (man tai skaitā). Kā jau lielākā daļa zinās un vai redzēja augstāk bildē, tad Cayman dzinējs atrodas auto vidū, faktiski uzreiz aiz vadītāja sēdekļa. Un nosedzošais vāks ir kabīnes sastāvdaļa (ir pieejami aftermarket organiskā stikla pārsegi, kas šo skaņu krietni pastiprina un ļauj ieraudzīt dzinēju, kas normālā situācijā, neskrūvējot nost servisa paneli, nemaz nav redzams). Ļoti populāra opcija ir PSE (Porsche Sports Exhaust), bet ir arī labi un cenas ziņā draudzīgi aftermarket risinājumi (vienu no tiem esmu uzstādījis arī savam auto). Kam interesē, jautājiet.

Nākamā būtiskā atšķirība starp S un base modeli ir bremzes, kas S ir lielākas, bet abiem auto uzliekot labus klučus, bremžu šķidrumu ar paaugstinātu vārīšanās T punktu, tās pietiks arī trases dienas pasākumiem vidēja līmeņa braucējam. Ar bremzēm Porsche vienmēr ir izcēlušies pozitīvā nozīmē.

Dzesēšana arī būs OK, ja trases dienas laikā nebūs virs 30 grādiem, tomēr ja domā nopietni braukt trasē, tad jāliek trešais centra radiators (OEM super hot country opcija – starp citu nav dārgi - esmu tādu iegādājies un pavasarī uzlikšu savam auto) un var apsvērt arī lielāku eļļas karteri (tas jau ir aftermarket risinājums).

S un base modeļu svars ir gandrīz vienāds (S sver 20-30 kg vairāk dēļ lielākām bremzēm un labāka papildaprīkojuma un 6sp kārbas vs 5sp).

Piekares S un base modeļiem arī ir identiskas, tāpat arī saloni vienādi. S parasti būs labāk aprīkots. 987.1 “Iekārojamas” opcijas ir Sports seats, PASM (regulējami amortizatori) un BOSE skaļruņu sistēma (tā kā auto dzinējs ir “salonā”, tam ir platas riepas, samērā dzirdama izplūde arī OEM versijā un maz skaņas izolācijas, tad ar mūzikas sistēmas uzlabošanu šajā auto var neiespringt.

No aprīkojuma īpašnieki parasti vēlas arī 18 vai 19 diskus (base modelis varēja būt arī ar “tikai” 17 diskiem, S sākot ar 18, bet visiem modeļiem varēja uzsūtīt arī 19 opciju jau no rūpnīcas. 19 diski padara auto modernāku un vizuāli pievilcīgāku, bet no performance viedokļa sweet spot būs 18 diski (base modelim pa ielu pat 17, bet ne trasei, dēļ krietni šaurākām riepām).

Kāda retāka u interesantāka krāsa arī paceļ auto vērtību, jo ļoti liels īpatsvars ir melnās vai pelēkās krāsās, tai skaitā salonā (arī pamatā bija melna vai pelēka āda). 987 ar auduma salonu nebija pieejams – standarta aprīkojuma opcija bija pusāda ar “alcantaru”.

Auto ir ļoti labi līdzsvarots un ar labu vadāmību, dēļ 47%/53% izsvarojuma (dzinējs vidū), labu dzinēja ieplūdes un izplūdes skaņu un tas ir kvalitatīvi uzbūvēts (tie tika likti kopā Somijā, Valmet rūpnīcā). Tas būtu piemērots hobijauto tiem, kam nav svarīgs liels paātrinājums. Ar pilnu bāku un bez vadītāja auto sver sākot no 1300 līdz 1350kg (manuāļi) un ar Tiptronic pārdesmit kg vairāk.

Ja tiek apsvērts 987.1, tad būtisks faktors ir budžets, līdz ar to labākais value for money būtu base modelis ar 2,7l dzinēju un manuāli, kādā foršā krāsā, ar sport seats un pilni ādas salonu, kas nav melns vai pelēks, ja paveicas. Vēl ir arī citas ekstras, bet base modeļi bieži būs bez papildus bagātīga papildaprīkojuma – ja gribas ekstras, tad jāskatās uz S modeļiem, jo Porsche gandrīz viss ir par papildus samaksu un papildaprīkojums var palielināt jauna auto bāzes cenu pat pa 40%. Svarīgi būtu veikt pirmspārdošanas pārbaudi, pārliecināties par apkopēm un vai nav bijuši būtiski negadījumi. Par nobraukumu nav jāuztraucas, ja apkopes bijušas regulāras. Vēl 2020. gadā Lietuvā varēja atrast piedāvājumā no ASV ievestus auto pa 15k EUR – 2021. gada beigās cenas pamazāk sāk tuvoties 987.2 un būs jārēķinās ar vismaz 20k EUR. Šiem modeļiem vairs nebija tehnisku atšķirību starp ASV un Eiropas tirgum paredzētiem auto, tādēļ par ASV modeļa iegādi nav jāsatraucas. Tomēr 2021. gadā ASV bija liels cenu kāpums lietotiem auto, tādēļ lētāk būs meklēt kaut ko uz vietas Eiropā. Latvijā Cayman tirgojas relatīvi reti un arī ātri tiek pārdoti, ja vien nav pa augstu cenu. 2021. gada vasarā bija viens Youngtimer.eu Japānas importa auto pa 17 vai 18k EUR un bija doma apskatīt, bet kāds cits pasteidzās nopirkt.

Cayman 987.2, jeb facelift (2009 – 2011) are “aero pack”:



Sākot no 2009. gada tiek izlaists 987.2, kas ir facelift modelis, bet ar ļoti daudz izmaiņām, kur galvenās tehniskās izmaiņas ir jauni dzinēji (kas ar izmaiņām tika vēlāk uzstādīti arī 981). Tie tehniski ir krietni pārāki par M97 (uzlabota eļļošana, closed deck, tiešā iešprice S modelim, base saglabājot port injection) un pirmā PDK kārbu paaudze. Porsche parasti izlaiž facelift pēc 4 gadiem un tas bieži nozīmē ļoti nopietnas tehniskas izmaiņas - bieži pat jaunu dzinēju paaudzi un daudz citus tehniskus uzlabojumus. 987.2 bāzes modelis bija ar 2,9l 265zs dzinēju un S modelis ar 3,4l 320zs dzinēju.

Cayman R



Pēdējā 987.2 ražošanas gadā tika prezentēts Cayman R. Markas fanu vidū vienmēr klīda baumas, ka Porsche apzināti aprīko Cayman ar mazāk jaudīgiem dzinējiem, lai nekonkurētu ar 911 un ka vienādu jaudas agregātu gadījumā Cayman būtu ātrāks par 911, pateicoties labākam izsvarojumam. Bija cerības, ka Cayman R šim pieliks punktu, bet daudziem faniem Cayman R sagādāja vilšanos, jo bija tikai nedaudz vieglāks un jaudīgāks Cayman S. Tas bija balstīts uz Cayman S, ar nedaudz jaudīgāku dzinēju (+10zs, jeb 330zs) un vieglāks, kas panākts ar alumīnija durvīm no 911 (997) turbo (pārējiem Cayman bija 911 Carrera tērauda durvis), vieglākiem 19 collu diskiem (tādi paši kā 987.2 Spyder) CF bucket seats un iespēju neuzstādīt kondicionieri un mūzikas sistēmu. Tam bija arī pāris īpašas krāsas (tai skaitā tā, kas bildē augstāk) un eksterjerā dažādi melni akcenti (ap lampām, ieplūdes restes, melni diski) un arī salonā bija auto eksterjera krāsā krāsoti apdares elementi.

Cayman R interjers:



Tehniski atšķīrās arī balstiekārta (9% priekšā un 16% aizmugure cietākas atsperes, citi amortizatori un lielāka diametra atsaite aizmugurējai asij, kas kopā ar agresīvāku savirzi, samazināja auto understeer. Vēl Cayman R standartā bija aprīkots ar ierobežotas berzes diferenciāli, kas citiem 987 Cayman nebija pieejams. 2011. gadā jauna Cayman R bāzes cena pārsniedza Cayman S bāzes cenu tikai par kādiem 5k EUR, bet 2022. gadā 987.2 base Cayman cenas sākas no 25k EUR, Cayman S no 30 un Cayman R no 60k. Kopumā auto izdevās ļoti labs. 981 paaudzē jau nāca Cayman 981 GT4, kam bija pirmo reizi bija “detunēts” 911 (991) Carrera S dzinējs un 911 GT3 priekšējā balstiekārta un tas jau bija solis tuvāk 911 veiktspējai.