BMW apzināti krāpj savus klientus!
|
|
1990. gada janvārī doktors Ira Gors (Dr. Ira Gore), kurš ārstē vēža slimniekus Birmingemā (Birmingham), Alabamā, nopirka jaunu BMW 535i par 40750 USD. BMW reklamē šo auto kā „Ultimate Driving Machine”, ar „nevainojamu virsbūvi un tās krāsojumu”, kurš saglabājot savas īpašības ļoti ilgu laikaposmu.
Gors kādu dienu (deviņus mēnešus pēc auto iegādes) aizveda auto pie sev pazīstama eksperta, un uzzināja, ka gandrīz visa virsbūve – jumts, motora pārsegs, bagāžas nodalījuma pārsegs un spārni – ir tikuši pārkrāsoti dēļ iemesla, ka automašīna Vācijā pārcietusi skāblietu transportēšanas laikā. BMW apkopo kompjūterierakstus visām savām automašīnām, bet neviens no kompānijas pārstāvjiem nekad nav Goram atklājis, ka mašīna ir tikusi pārkrāsota kādā kompānijas ēkā Džordžijā. BMW to pat nav darījis zināmu dīleriem.

Gors jutās piekrāpts, tādēļ iesniedza prasību par šo BMW AG rīcību Alabamas tiesā pret pašu kompāniju un tās dīleri. Procesa laikā Gors pierādīja, ka:
• pārkrāsotās automašīnas – lai arī tā izskatījās „kā jauna” – mazvērtīgākuma fakts ir nepārprotams, jo rūpnīcas oriģinālkrāsojums pie milzīgas temperatūras nav atkārtojams, kolīdz uz auto tiek uzliktas plastmasas detaļas;
• pat ja pārkrāsošanas darbs ir veikts cik labi vien iespējams, auto vienalga ir zaudējis 10% savas vērtības, ko apliecināja kāds bijušais BMW dīleris. Viens no iemesliem – jaunā krāsa agrāk vai vēlāk sāktu izbalēt. Gora gadījumā mašīnai bija jāmaksā par apmēram 4000 USD mazāk;
• BMW vadība (BMW Executive Board) kopš 1983. gada ir piekopuši šādu politiku, kuras rezultāta tika tīši un krāpnieciski slēpts no klientiem – un pat no dīleriem – ka automašīnas ir tikušas pārkrāsotas, neskatoties uz bojājumu apjomiem. Jāpiezīmē, ka BMW eksperts pats bija spiests procesa laikā atzīt, ka viņš vēlētos to zināt, ja auto ir bijis pārkrāsots, ja gatavotos to pirkt;
• vismaz 983 citi auto, katrs ar vismaz 300 USD lieliem bojājumiem, ir tikuši pārdoti klientiem Amerikā bez brīdināšanas. BMW ir pārdevis arī 5850 citus auto kā „jaunus”, neatklājot tiem nepieciešamos remontus. Tiesa, domājams, ka šie skaitļi nepavisam neatklāj BMW krāpnieciskās darbības reālos apmēros. Pēc tiesas noklausīšanās laikā tika atklāts BMW apstiprināts dokuments, kas apliecina, ka pārkrāsošana ir bijusi nepieciešama 2 līdz 3 procentiem no visas produkcijas, kura tikusi realizēta Amerikas Savienotajās Valstīs.
Pārdodot bojātas automašīnas par cenu, kura stipri pārsniedz to vērtību, BMW ir guvis peļņu, kura mērāma miljonos dolāru. Alabamas tiesa to tā neatstāja, un BMW nācās šķirties no 4000 USD kā Gora automašīnas vērtības starpību, kā arī četriem miljoniem dolāru, kas bija sods BMW par krāpnieciskas darbības veikšanu. Piecas dienas pēc sprieduma pieņemšanas BMW kompānija atzīst savu vainu un caur dīleriem atmaksā amerikāņiem zaudējumus. Kompānija atklāj visus savu auto bojājumus.

Aizstāvot soda mēru, tiesa nosprieda ka BMW ir „tīši veicis sistemātiski krāpniecisku darbību kopumu, kuru rezultātā [BMW] ir guvis materiālus labumus”, ka šī sistemātiskā darbība „ir notikusi jau vairākus gadus”, un, ka „zvērināto tiesa ir attaisnojami piespriedusi atlīdzības piedziņu pietiekamos apmēros, lai novērstu līdzīgu likumpārkāpumu atkārtošanos nākotnē”.
Alabamas Augstākā Tiesa piekrita lēmumam, ka BMW likumpārkāpumi ir bijuši peļami un pelnījuši sodu. Tomēr, Augstākā Tiesa izlēma, ka zvērinātie – kuri piesprieda 4000000 USD sodu sakarā ar apmēram 1000 dokumentētiem krāpšanas gadījumiem vidēji 4000 USD apmērā – nav tiesīgi iztiesāt gadījumus ārpus Alabamas štata. Šī lēmuma rezultātā sods tika samazināts līdz diviem miljoniem dolāru.
Šī lieta ir viena no tām, kura, cerams, atturēs daudzas citas multinacionālas kompānijas no apzinātu liela apmēra krāpniecisku darbību veikšanas.
Prfctyon