Ievads auto aizsardzības sistēmās un padomi pret zādzību

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (73)
  • Drukāt
  • 28-04-2005

    Pēdējo dienu nekaunīgās auto zādzības uzjundījušas sašutuma vilni BMWPower.lv lietotājos. Lai stātos pretī autozagļiem, tapa šis ievadraksts par auto apsardzes sistēmām. Dziļāku un sīkāku informāciju jūs varat saņemt pie autosignalizāciju uzstādīšanas speciālistiem, bet ceram, ka pamatinformācija būs pietiekoša, lai norādītu virzienu, kurā lūkoties.

    Signalizācija

    Pēdējo gadu laikā būtiski mainījušās signalizācijas funkcijas. No auto sarga tā kļuvusi par servisa funkciju pildītāju. Tam bijuši vairāki iemesli. Signalizācija darbojas salīdzinoši plašā rādiusā. Pat, ja zagļi nevar „atkost” dinamisko kodu, pēc koda struktūras un īpašām pazīmēm, distances pultīm (ja tās zaglis kaut iztālēm redz) iespējams noteikt auto signalizācijas tipu. Zinot tās tipu, diezgan viegli ir, to [signalizāciju] atrodot auto, bloķēt („salaist uz īso”) tās izpildķēdes.

    Ņemot vērā to, ka (īpaši vecākiem auto) signalizācija bija saistīta ar pārējām auto sistēmām (centrālajām atslēgām, trieciensensoru utt.) ar lielu vadu daudzumu, tās atršanās vieta bija/ir grūti noslēpjama. Ieviešot virknes saskarni (interfeisu) „CANBUS”, situācija ir uzlabojusies, tomēr ne radikāli.

    Gadījumā, ja izdodas nozagt auto signalizācijas pulti, pat vismodernākā sistēma kļūst bezspēcīga. Tādēļ pēdējos gados signalizācijām uztic „pirmās barjeras” un servisa iekārtas funkciju. Signalizācijas pamatfunkcijas:
    – Centrālo atslēgu (logu, lūku u.c.) vadība;
    – Aizsardzība pret zagļiem huligāniem. Zagļiem, kuru pamatinstruments ir skrūvgriezis. Signalizācija atbiedēs šādus zagļus ar skaļu signālu. Pret profesionāļiem cīņa būs nevienlīdzīga. Pēdējo labā. Dārgākās signalizācijas māk nosūtīt trauksmes signālu (vai informēt par apsardzes stāvokļa izmaiņām) uz peidžeri. Taču arī peidžera darbības rādiuss ir ierobežots, tā signālu var nedzirdēt, slāpēt utt. Tikai sarežģītākās sistēmas (ar bezkontaktu izpildes ķēdēm, autonomo barošanu, peidžeru sistēmu) ir spēcīgs rīks cīņā pret autozagļiem.

    Bloķētāji

    Latvijas instalācijas firmas piedāvā dažādus bloķētājus – gan pārnesumkārbai, gan motora pārsegam, gan arī stūrei. Visu šo iekārtu pamatfunkcija: mazkvalificēto zagļu atsijāšana (šāda auto mūķēšana kļūst laikietilpīga) un laika iegūšana profesionāļu uzbrukuma gadījumā (tad, ja auto ir papildus drošības sistēmas, īpašnieks var paspēt reaģēt, kamēr zagļi mūķēs vaļā, piemēram, motora pārsegu).

    Slepenās pogas

    Vadoties no klienta finansiālajām iespējām un uzstādītāja prasmes, šo iekārtu dažādība ir neizsmeļama. Kontaktu, bezkontaktu, noslēptas jebkur (to izmēri parasti ir mazi – kā sērkociņu kastītei). Kontaktu pogas gadījumā var izmantot jebkuru standarta auto slēdzi, bezkontakta – jebkuru skrūvīti, kurai jāpieskaras, ieslēdzot auto. Turklāt, ja uzstādītājs paredzējis ne tikai benzīna sūkņa vai aizdedzes spoles bloķēšanu (vienkāršākais un populārākais variants), bet kādu sarežģītāku bloķēšanas funkciju, šādi aprīkota auto aizdzīšana prasīs laiku pat pieredzējušam zaglim.

    Imobilaizeri

    Imobilaizers sastāv no maza darbības rādiusa uztvērēja un raidītāja. Atšķirībā no signalizācijas, tam ir šādas īpatnības:
    – Darbības rādiuss ir mazs, tādēļ signālu nav iespējams noskenēt;
    – Raidītājs var iztikt bez barošanas elementa, tā funciju var pildīt antena, kura saņem elektrību no mazjaudas raidītāja auto sēdekļa atzveltnē. Šajā gadījumā imobilaizera raidītājs var būt ļoti kompakts un noslēpts lietotāja makā kā debetkarte vai kareklītis;

    Uztvērēju bieži izveido, izmantojot bezvadu tehnoloģiju („hook-up” relejs). Šajā gadījumā nebūs vadu, pa kuriem zaglis varētu izsekot līdz bloķējamai ķēdei. Šāds relejs ir kompakts, turklāt to iespējams izveidot standarta releja izskatā (piemēram, „Black Bug” apsardzes kompleksi).

    Piemēram, „BMW” (tāpat kā daudzi citi ražotāji) savos automobiļos piedāvā atslēgā iemontētu imobilaizeru. Papildus iepriekšminētajiem trūkumiem (piemēram, atslēgas nozagšanas gadījums), ir vēl viena nianse: auto ar virsbūves kodu līdz E53 („BMW X5”) šis kods ir atlauzts. Zagļu vidū par dažiem tūkstošiem dolāru var iegādāties iekārtas, kas caur diagnostikas ligzdu šos auto (arī BMW 5.sērijas E39 un 3.sērijas E46) atkodē. Tādēļ šiem auto jāuzstāda papildus apsardzes sistēmas.

    Atkarībā no auto vecuma un tirgus cenas jāizvēlas atbilstoša apsardzes sistēma.
    Ja auto vērtība nepārsniedz divus līdz trīs tūkstošus eiro, var izlīdzēties ar signalizāciju un slepeno slēdzi. Auto, kas ir vērtīgāki, neatņemams aprīkojums būtu imobilaizers. Auto virs 10’000 eiro būtu jāuzstāda signalizācija ar bezkontaktu izpildmehānismiem un kvalitatīvs imobilaizers.

    Protams, var uzstādīt arī GPS vai GSM tīklā strādājošas apsardzes sistēmas (šīs ir dārgākās un komplicētākās sistēmas). Tas paliek auto īpašnieka ziņā. Bet arī šīm sistēmām ir trūkumi: daļa sistēmu (to klātbūtne) ir skenējama, tās var padarīt nekaitīgas, „apsedzot” auto uzstādītos raidītājus. Jebkura no šīm sistēmām ir bezspēcīga pret radioviļņu bloķēšanu un auto aizvilkšanu treilerī. Tādēļ īpaši vērtīgiem auto pašsaprotama ir KASKO apdrošināšana (kaut no šī aspekta raugoties).

    Atkārtosim jau vairākkārt dzirdēto: laiks, kas nepieciešams auto „uzlaušanai” strādā jūsu labā. Tādēļ jo kvalitatīvāk un profesionālāk uzstādīta apsardzes sistēma, jo ilgāks laiks būs nepieciešams auto nozagšanai. Ja būs iespēja, zaglis izvēlēsies vieglāk nozogamu auto.

    Un vēl, atcerieties, ka zagļi zog gan slavenību auto, gan ekskluzīvus, gan arī zīmīgus auto. Lai iegūtu izpirkuma maksu, zaglim ir pilnīgi vienalga, vai jūs esat biroja darbinieks, bankas viceprezidents vai autosportists.

    Ja jūs savu auto pārdodat, gādājiet, lai potenciālie pircēji (to vidū bieži par tādiem izliekas autozagļi) neredzētu jūsu auto drošības sistēmas. Īpaši uzmanīgam jākļūst, ja „pircējs” „nejauši” noslāpē auto, vēlas to iedarbināt, aizslēgt vai atslēgt un interesējas par apsardzes sistēmu.

    N.B.! Tikko nopirktu auto līdz tam, kad būs uzstādīta signalizācija, ne mirkli neatstājiet bez uzmanības! Padomāsim par sava īpašuma drošību, pirms notikusi nelaime.

    Vēl daži ieteikumi sava auto drošības labā:
    – pēc auto iegādes tam OBLIGĀTI jānomaina signalizācija šādos gadījumos: ja tās pulšu skaits neatbilst ražotāja komplekta ietvertajam, tā ir novecojuša modeļa, atvēršana un aizvēršana notiek ar vienu podziņu (šī ir arī obligāta apdrošinātāju prasība KASKO apdrošināšanas gadījumā);
    – slepenie slēdži jānomaina OBLITGĀTI, jo iepriekšējais īpašnieks, tā draugi un daļa paziņu zina, kā tie darbojas;
    – imobilaizers jāmaina OBLIGĀTI, ja tā „atslēgu” skaits neatbilst nepieciešamajam vai ražotāja noteiktajam. Daļai imobilaizeru var (par papildus samaksu) aktivizēt papildus atslēgas. Jebkurā gadījumā, jāsazinās ar uzstādītāja firmu, un jāuzzina, cik atslēgām jābūt komplektā;
    – kamēr auto nav nomainīta vai uzstādīta cita apsardzes sistēma, to NE MIRKLI nedrīkst atstāt bez uzmanības. Tas nozīmē: kādam nepārtraukti jāatrodas auto salonā. Pat apsargājamas stāvvietas nelīdzēs. To īpašnieki nesegs zaudējumus (skumja, bet patiesā situācija);
    – neizpaust informāciju svešiem un mazpazīstamiem cilvēkiem par slepeno slēdžu darbību;
    – remontējot auto, izvēlēties uzticamus autocentrus. Ja „kaktu kantoris” nodarbojas ar signalizāciju uzstādīšanu, jābūt divtik uzmanīgam;
    – neizmantot „tinēju” pakalpojumus. T.i., nemainīt odometru rādījumus. Cilvēki, kuri nodarbojas ar šādu biznesu, VISTIEŠĀKAJĀ veidā ir saistīti ar kriminālajām un autozagļu struktūrām. Daudzās Eiropas valstīs, par Ameriku nerunājot, šādas („pārtīšanas”) darbības ir smags kriminālnoziegums. Turklāt ar šo aprīkojumu bieži vien var arī pārprogrammēt (izslēgt, atkodēt) EWS (rūpnīcas imobilaizeru un signalizāciju);
    – ja uzstādītā signalizācija nestrādā kā nākas, NEKAVĒJOTIES veikt tās remontu! Tikai dārgākās signalizācijas sniedz precīzu informāciju, kura „zona” palikusi bez apsardzes. Var gadīties, ka tieši tajā periodā autozagļi izseko jūsu auto. Viena nakts, kad auto paliek neaizsargāts, var izrādīties liktenīga!
    – noregulējiet sava auto trieciena sensoru! Ja auto regulāri „kauc”, kaimiņi un jūs pats ar laiku jau vairs nepievērsīsiet vajadzīgo uzmanību signalizācijas aurošanai. Liktenīgajā reizē visi padomās „kaut kāds smagais pabrauca garām...” Tomēr tieši tumsas un skaņas aizsegā autozagļiem ir drošāk darboties! Kāds trokšņojošs auto (varbūt pat sabiedroto) ir lielisks aizsegs.
    – Ja signalizācija nostrādājusi, jūs piegājāt pie loga, bet tur viss it kā klusu un mierīgi, NEKĀDĀ GADĪJUMĀ neatveriet auto, lai izslēgtu signalizāciju! Izmantojiet „Silent” pogu! Citādi zagļi var netraucēti iekļūt jūsu auto, ar folijas plēvi apsegt priekšējo paneli (lai Jūs nevarētu auto aizslēgt) un netraucēti nozagt to.
    – Ja, piebraucot pie lielveikala (biežākās šādu gadījumu vietas, kaut jāuzmanās jebkur), signalizācija negaidot nenostrādā, NEKĀDĀ GADĪJUMĀ neatstājiet savu auto! Visticamākais, ka autozagļi rada radiotraucējumus, lai neļautu auto aizslēgt. Vairākas reizes šādi esmu „izglābis” savu auto. Vienreiz netālu pamanīju neuzkrītošu auto ar puišiem un aprīkojumu rokās. Pacēlu sava auto pulti un ar žestiem parādīju, ka nestrādā. Puiši nekavējoties pamāja un steigā nozuda. Lieki piebilst, ka signalizācija atsāka darboties. Autozagļi parasti savu auto novieto tā, lai no Jūsu atrašanās vietas tā numura zīmes nebūtu saskatāmas, izbraukšanas ceļš būtu tuvu un brīvs. Par auto parasti tiek izmantoti populārāko modeļu („Volkswagen”, „Audi”, „Opel” u.c.) vecie modeļi, neuzkrītošā krāsā (visbiežāk pelēkā, brūnā), tonētiem logiem, „darbinieku” apģērbs neuzkrītošs (pelēka, melna krāsa). Visticamākais, ka pat nopietnu aizdomu gadījumā pēc auto zādzības no novietnes nekādu konkrētu informāciju jūs policijai sniegt nevarēsiet.

    Raksts tapis sadarbībā ar „Permalat” autocentru.


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties