BMW elektronikas sistēmas. Diagnostika

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (13)
  • Drukāt
  • 26-02-2005

    Daudzi, vedot savu auto “ārstēt”, ir dzirdējuši gandrīz maģiskus vārdus: “Veiksim diagnostiku, tad redzēs... bez tās nu nekādi!”. Arī “Permalat” speciālisti ļoti bieži tieši ar diagnostiku iesaka sākt auto remonta procesu. Pats diagnostikas jēdziens ir diezgan plašs. Protams, var uzskatīt, ka auto ritošās daļas pārbaude ir diagnostika, bet šoreiz pastāstīšu par diagnostikas nopietnāko daļu: auto elektronikas sistēmu diagnostiku.

    Ievadrakstā jau aprakstīju “BMW” elektronikas sistēmas. Tie ir vairāki desmiti neatkarīgu datoru, kas veic gan atsevišķas, gan savstarpēji saskaņotas darbības – pietiekoši sarežģītas iekārtas, lai ar vienkāršu testeri-multimetru neko palīdzēt nevarētu.

    :

    ::
    :DIS Plus diagnostikas iekārta. MoDIC 3 diagnostikas iekārta, kopā ar atgāzu analizatoru, spiediena sensoriem dīzeļdzinēju diagnostikai - ekskluzīvākais BMW diagnostikai paredzētais aprīkojums.:
    :Jau 70.gadu beigās “BMW AG” savos automobiļos uzstādīja diagnostikas spraudņus. Šo ligzdu uzdevums bija atvieglot dažu vienkāršāko operāciju veikšanu auto izgatavošanas un remonta laikā. Piemēram: uzstādīt aizdedzes apsteidzes leņķi “L-Jetronic” motora vadības sistēmai (M20 motori). Vēl šī ligzda ļāva veikt sekojošas funkcijas: pārbaudīt borta spriegumu, ieslēgt starteri, pārbaudīt skābekļa sensora darbību (dzinējam ar indeksu M30B34), nolasīt SRS sistēmas kļūdas (atsevišķos E28 modeļos), nodzēst servisa indikatorus. Par diagnostiku mūsdienu izpratnē šajā gadījumā runāt grūti.

    80.gadu sākumā “BMW” sāk izmantot ciparu tehnoloģijas un pāriet uz modernāko “Motronic” vadības sistēmu (motoru vadības sistēmu atšķirības apskatīšu kādā no nākošajiem turpinājumiem). Sākot ar motoriem ar indeksu M30, M20B25, vēlāk arī pārējiem M20 sērijas motoriem, kopā ar “Motronic” jaunās (tolaik) paaudzes vadības iekārtām motora telpā atrodama 20 kontaktu diagnostikas ligzda. Brauciena laikā to sedz vāciņš, bet diagnostikas aprīkojuma pieslēgšanai to var noņemt. Līdz ar šo vizuāli niecīgo papildinājumu “BMW” sāk jaunu ēru auto elektronikas jomā. No šī brīža ļoti nozīmīga katra elektronikas bloka funkcija ir pašdiagnostika un kļūdu reģistrēšana.

    :
    ::
    :MoDIC 2 diagnostikas iekārta. Paredzēta E28 (Motronic) līdz E39 diagnostikai.:
    :Tas nozīmē, ka katrs vadības modulis sava “lauciņa” ietvaros pārbauda visu mezglu darbību, un par kļūdām to darbībā nekavējoties dod ziņu. Sākumā šādi “gudrie” bloki bija motora, ātrumkārbas, ABS, instrumentu paneļa vadības bloki, vēlāk tiem piepulcējās LCM/LM, EWS (skat. iepriekšējo rakstu) un palēnām arī visi pārējie.

    :
    ::
    :MoDIC 3 diagnostikas iekārta. Neaizvietojama BMW automobiļiem līdz 2002. gadam.:
    :Visi šie bloki, līdzīgi kā datori lokālā tīkla iekšienē, ir savienoti savā starpā. Kļūmes gadījumā visi bloki, kurus šī kļūme “varētu interesēt”, saņem nepieciešamo informāciju, lai varētu pieņemt lēmumu, kā vislabāk rīkoties avārijas situācijā. Piemēram, ātrumkārbas defekta gadījumā dzinēja vadības bloks saņem informāciju samazināt jaudu/apgriezienus. Turkāt visi bloki caur jau iepriekšminēto diagnostikas ligzdu un lokālo savienojumu nodrošina servisa inženierim piekļuvi tiem. Caur diagnostikas ligzdu inženieris var saņemt šādu informāciju un veikt:

    - Pilnu identifikācijas informāciju (moduļa nosaukums, ražošanas datums, sērijas numurs, konfigurācija, uzstādījumi utt.);

    - Informāciju par pamanītajām kļūdām, novirzēm no normas (mezgla bojājums, bojājuma raksturs, vai bojājums ir arī šobrīd, cik reizes bojājums pamanīts, pie kādiem odometra rādījumiem/cik stundas atpakaļ, visi pamatparametri bojājuma brīdī – ātrums, apgriezieni, bremžu pedāļa stāvoklis, SRS, ABS sistēmu darbība utt.);

    - Informāciju par visu mezglu darbību un parametriem online (reālā laika režīmā);

    - Iespēju aktivizēt visus izpildmezgus ar tūlītēju to pārbaudi (piemēram, atvērt lūku, instrumentu panelī parādīt 70km/h, ieslēgt gaismas utt.);

    - Iespēju izmainīt, aplūkot adaptīvos uzstādījumus, programmēt un kodēt noduļus, veikt auto komplektācijas izmaiņas;

    - Veikt servisa apkopes: dzēst “inspection”, “oilservice” intervālus, aplūkot visas servisa funkcijas (mezglu, šķidrumu nolietojumu, apkopes intervālus utt.).

    Lai nodrošinātu servisa centriem iespēju izmantot paredzētās iekārtu pašdiagnostikas iespējas, “BMW AG” sadarbībā ar “Siemens” sāk diagnostikas aprīkojuma ražošanu. Šobrīd praksē tiek izmantoti “Mobile Diagnostic” diagnostikas testeri “MoDIC 2”, “MoDIC 3” un “GT 1” (“Group Tester 1”, paredzēts arī “MINI” diagnostikai). Piemēram, “MoDIC 2” dod iespēju diagnosticēt auto līdz 1997.gadam. (E39 pirmos modeļus ieskaitot), “MoDIC 3”: līdz E65 pirmajiem modeļiem (2002.gadam). Šobrīd modernākais ir “GT 1”, kas ir paredzēts viesiem jaunākajiem modeļiem, E65, E83, E60 ieskaitot.

    Ap 1999.-2000.gadu “BMW” pāriet uz “OBD 2” rekomendēto taisnstūrveida spraudni. Tagad diagnostikas ligzda pārvietota no motortelpas uz salonu. Šo niansi varam uzskatīt par simbolisku norādi: diagnostika mūsdienās nav eļļā nosmērējušos inženieru cīņa ar lielām atslēgām un manometriem rokās, bet izglītota personāla darbs ar moderno tehnoloģiju palīdzību. Un vēl: diagnostika ir pašsaprotama darbība vēl pirms motora pārsega atvēršanas.

    :
    ::
    :GT 1 diagnostikas iekārta. Jaunākā un jaudīgākā iekārta - visu jaunāko BMW modeļu apkalpošanai.:
    :Daudzviet reklāmas informācijā autocentri min: datordiagnostika. Vai šī diagnostika ir pilnvertīgs instruments? Nē, citu firmu ražotie diagnostikas testeri nav līdzvērtīga alternatīva!
    Brīdī, kad pašdiagnostikas iespēja kļuva par obligātu prasību (tas notika 1996.gadā, standarts Eiropā ISO9141, ar nosaukumu OBD2 – “On Board Diagnostic”, 2.paaudze), “BMW” un daži citi ražotāji jau bija aizsteigušies soli priekšā šī standarta prasībām un iespējām. Lai novērstu neskaidrības un šo standartu piemērotu jau esošajai situācijai, tika pieņemts lēmums: daļa pamatfunkciju unificējamas (katram standarta bojājumam piešķirts konkrēts kods), pārējās katrs ražotājs var izmantot pēc saviem ieskatiem (virkne kodu tika rezervēti, tos ražotājs var izmantot pēc nepieciešamības), ja to darbība netraucē unificētajai daļai. Attiecīgi, universālie diagnostikas datori, kaut arī veic diagnostikas funkcijas, dara to ļoti ierobežotā apjomā. Parasti tas aprobežojas ar kļūdu lasīšanau, dzēšanu (ierobežotā apjomā, turklāt tikai dažiem blokiem: DDE, DME, ABS un AC). Par lielu panākumu uzskatāms firmas “Carsoft” sasniegums, ļaujot aplūkot parametrus tiešsaistes režīmā (“Live Data”). Šie datori izrādās nepietiekami spēcīgi jau E32, E34 modeļiem, bet jaunākos tie palīdzēt nespēj.

    “MoDIC” datori, kopā ar TIS (Tehniskās Informācijas Sistēma), WDS (shēmu tehniskie materiāli, kas satur vairāk kā divus miljonus failu-dokumentu) un ETK (rezerves daļu datubāze) un iebūvēto testa bloku funkciju (kas soli pa solim pārbauda atsevišķu komponentu darbību, sniedzot inženierim pilvērtīgu informāciju par katru mazāko nepinību mehānismu darbībā), ir neatsverams instruments. Turklāt, specializētie “MoDIC” datori ļauj veikt moduļu parametru adaptēšanu un programmēšanu.

    Kā zināms, katra reāla auto mezglu parametri atšķiras no teorētiski izrēķinātajiem. Tāpat kā katra žakete atšķiras no parauga. Lai ņemtu vērā šīs atšķirības, elektronikas blokos ir virkne maināmu parametru, kuri nolīdzina nelielās nepilnības. Piemēram, DME bloks ļauj mainīt tukšgaitas apgriezienus, veikt degmaisījuma sastāva korekcijas aukstam motoram utt. Šos mainīgos parametrus sauc par adaptīvajiem lielumiem/parametriem, bet to izmainīšanu konkrētā mezgla darbības koriģēšanai – par adaptēšanu.

    Pēc auto iegādes tā īpšnieks var vēlēties papildināt savu lepnumu ar kādu iepriekš nebijušu servisa iekārtu. Piemēram, papildinot auto aprīkojumu ar ksenona lukturiem vai CD mainītāju, auto ir jāapmāca, kā rīkoties ar šīm iekārtām. Jeb – Latvijā tuvo gaismu ieslēgšana ir obligāta prasība. Jaunākajiem auto arī var “pateikt” – ieslēgt tuvās gaismas uzreiz pēc auto iedarbināšanas. Šīs darbības sauc par bloku programmēšanu. Turklāt jaunākie vadības bloki tiek ražoti iespējami unificēti, piemēram, lielākā daļa jauno benzīndzinēju izmanto vizuāli vienādus vadības blokus, kuri atšķiras tikai ar programnodrošinājumu. Programmēšanu var veikt tikai ar “MoDIC” specializētajiem datoriem.

    Ar šo nelielo ieskatu es vēlējos parādīt diagnostikas aprīkojuma nozīmi katra auto (bez šaubām, arī “BMW”) elektronikas iekārtu diagnostikas procesā. Kopā ar inženieru profesionalitāti šīs iekārtas ir kā rentgena aparāts. Var, protams, dzert tabletes pret visām kaitēm bez ārsta norīkojuma, bet rezultātu tas nedos! Var gadīties, ka slimniekam kļūs vēl sliktāk.. Tādēļ, ja jūsu “BMW” gadījusies kāda elektronikas kļūme, droši dodieties uz specializēto “BMW” servisa centru. Katrs par diagnostiku izdotais lats atmaksāsies, veicot remontu. Meistari veiks tikai un tieši tos remondarbus, kas nepieciešami, taupot jūsu laiku un naudu.

    Turpinājums sekos!

    Rakstu sagatavojis BMWPower lietotājs ’Permalat’.


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties