Porsche 959 – savulaik ātrākais un tehnoloģijām pārpildītākais

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (38)
  • Drukāt
  • 13-10-2004

    Helmuts Botts, viens no „Porsche” labākajiem inženieriem un „Porsche 959” projekta vadītājs, 1986.gadā teica, ka tas ir automobilis, kas demonstrē vācu radošās komandas spējas katrā automobiļa niansē. Ekstraordinārā „Porsche 959” esence: ļoti uzskatāms piemērs jaunāko tehnoloģiju pielietojumam, kā rezultātā automobilis kļūst par neapstrīdamu superauto.

    Visu riteņu piedziņa, 320 km/h maksimālais ātrums – uz „Porsche 911” bāzes būvētais koncepts pirmo reizi tika parādīts 1983.gada Frankfurtes autošovā, un drīz tika saņemti 200 pasūtinājumi. Dažādu sarežģījumu dēļ bija nepieciešami četri gari gadi pirms sērijveida automobiļi tika piegādāti pacietīgajiem klientiem. Kad tas parādījās 1987.gadā, viņi nejutās sarūgtināti. „Porsche 959” izskatījās fantastiski, tas bija ārkārtīgi ātrs un attaisnoja visas liktās cerības.

    :

    ::
    :

    „Porsche 959” vadāmība bija kā nevienam citam līdz tam izlaistajam automobilim ar dzinēju aizmugurē un kā nevienam citam ar tamlīdzīgu sūtību. Tas jau bija pierādījis savas spējas autosportā – „Porsche 959” uzvarēja Parīzes-Dakāras rallijā 1984.gadā un bija pārsteidzoši veiksmīgs Lemānas sacīkstēs. Pat šodien tie ir vērā ņemami sasniegumi.

    80.gadu vidū „Porsche 959” deva skaidru mājienu par nākotnes sportisko automobiļu tehnoloģijām. Aizmugurē novietots dzinējs ar 450 zirgspēkiem, regulējams automobiļa klīrenss, kompleksā vilkmes kontrole, visu riteņu piedziņa, brīnišķīga aerodinamika un bremžu pretbloķēšanās sistēma. Citur nekā tamlīdzīga tobrīd nebija. Dizaina priekšrocības iekļauj lielisku drošību avārijās, „Porsche 959” spēju iebraukt līkumos daudz ātrāk, nekā jebkurš automobilis ar priekšā novietotu dzinēju, lielisku saķeri ar ceļu un stabilitāti līkumos. Neskatoties uz milzīgo dzinēja jaudu, tā riteņi pat neizbuksē.

    :

    ::
    :

    Vadības svira pie stūres kolonnas autovadītājam ļauj izvēlēties vienu no četriem transmisijas režīmiem: „Dry”, „Wet”, „Snow” vai „Traction”. Ja izvēlaties pirmo, kas paredzēts sausam laikam, 80% vilkmes tiek novadīta uz aizmugurējiem riteņiem. Ejot cauri šiem režīmiem, arvien lielāks procents tiek novadīts uz priekšējo asi, kamēr „Traction” režīmā tā nofiksējas 50:50 sadalē starp priekšējo un aizmugurējo asi, lai ļautu automobilim veikli uzsākt braukšanu.

    Šī pārslēgšanās sistēma tika izstrādāta, lai nodrošinātu vieglu transmisijas režīmu maiņu pat braukšanas laikā, un „Porsche 959” elektronikā tika iestrādāta muļķudroša sistēma, lai neļautu autovadītājiem savu kļūdu dēļ sabojāt automobili. Lai panāktu labāku stabilitāti līkumos, vilkme uz priekšējo asi vienmēr tika samazināta bremzēšanas laikā.

    Automātiski vai manuāli regulējamais klīrensa augstums tika uzstādīts „Porsche 959” modeļa „Comfort” komplektācijā, kamēr „Sport” pastāvīgi bija zemākajā pozīcijā. Bez tam, lai padarītu to pēc iespējas vieglāku, „Sport” versijā nebija gaisa kondicionētājs, elektriskie logu pacēlāji, kā arī elektriskie krēslu regulatori. Tam arī bija plānāki skaņu izolācijas materiāli. Dažādos avotos skaitļi atšķiras, taču šie svītrojumi no aprīkojuma saraksta ļāva „Sport” versijas svaru samazināt par aptuveni 100 kilogramiem. Rezultātā „Comfort” versija līdz 100 km/h paātrinājās 4,2 sekundēs, bet „Sport” – 3,7 s.

    2,8-litru sešcilindru opozītmotoram bija maz kā kopīga ar „Porsche 911” spēka agregātu, jo tas tika aizgūts no „Porsche 956” un „962” sacīkšu automobiļa. Atšķirībā no gaisa dzesēšanas dzinēja, ko izmantoja laikabiedrs „Porsche 911”, „Porsche 959” ieguva ūdens dzesēšanas motoru, jo tā ģenerēto karstumu nebija iespējams atdzesēt ar gaisu.

    :

    ::
    :

    Tāpat kā „Porsche 956” un „962” dzinējam, tam tika uzstādīts pāris ar nelielām „KKK” turbīnām. Pie 4’200 apgr./min abas turbīnas strādāja vienlaicīgi, lai nodrošinātu 0,9 bāru spiedienu. Šajā momentā vai pēc tam pie 6’000 apgr./min dzinējs attīsta maksimālo jaudu – 450 zirgspēku. Tas bija augstākais sasniegums sērijveida automobilim līdz tam, ja neskaita vēl „Lamborghini Countach QV” (455 ZS).

    Gala rezultātā tika izlaisti tikai 283 eksemplāri. Šobrīd tos lietoto automobiļu tirgū iespējams iegādāties par aptuveni 125’000–350’000 eiro (pakaļdarinājumi maksā desmit reižu lētāk). Tomēr savulaik katrs no tiem maksāja 225’000 dolāru (420’000 vācu marku), par to naudu varēja nopirkt gan „Lamborghini Countach”, gan „Ferrari Testarossa”. Kaut gan šī cena tik un tā bija sīknauda, salīdzinot ar automobilī plašo moderno tehnoloģiju pielietojumu – atsevišķi avoti lēš, ka katra „Porsche 959” izstrādes izmaksas rezultātā bija 530’000 dolāru. Tas nozīmē, ka „Porsche” kompānijai šis projekts radījis aptuveni 85 miljons dolāru zaudējumus.


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties