BMW E30 M3 - pirmais un īstākais M3
|
|
Šis būs mēģinājums ielūkoties šajā unikālajā auto, kurš, kā daudzi uzskata, ir īstākais M3, kas līdz šim ir bijis, pateicoties tieši savām tehniskajām un vadāmības īpašībām. Par standarta M3, EVO un citām E30 M3 versijām turpinājumā.
:table_open::
Latvijā?:
BMW E30 M3 parādījās tā iemesla dēļ, ka BMW AG nolēma ņemt nopietnu dalību FIA A grupas Touring car sacīkstēs, kur līdz tam sekmīgi izmantotais BMW M635csi, pamazām kļuva nekonkurētspējīgs.
Neskatoties uz to, ka M635csi ar savu atmosfērsiko R6 dzinēju uzvarēja 1983. gada ETCC (European Touring Car championship) asfalta sacensībās pa apli un jaudas ziņā pārspēja konkurentus – TVR, Jaguar V12, Volvo Turbo un citus, kļuva skaidrs, ka ir nepieciešams jauns auto, kas varētu konkurēt ar jaudīgajiem turbo automobiļiem. Pie tam, jaunie homologācijas noteikumi izslēdza jebkādu iespēju turpināt darbu pie M635csi.
Homologācija
Lai BMW M3 spētu piedalīties šāda veida sacīkstēs, tam bija jāatbilst FIA homologācijas prasībām un tās tika panāktas sekojošā veidā:
1) Gada laikā sērijveidā ir jāizlaiž vismaz 5000 šādu automobiļu.
2) Katram no šiem 5000 auto sērijveidā ir jāražo gan motora bloks, gan motora galva, kloķa vārpsta un degvielas ieplūdes sistēma.
3) Automobiļa balstiekārtai jāatbilst sērijveidā ražotajai ar nelieliem izņēmumiem; tika pieļauti platāki riteņi, bet ar nosacījumu, ka tie nelien ārpus sērijveida modeļa spārniem, bez spārnu modifikācijas.
4) Uzlabotas aerodinamiskās īpašības.
:table_open:

BMW komandas braucēji tiešām bija pārsteigti pārsēžoties no salīdzinoši lielā M635csi uz E30 M3. Tie nespēja saprast, kā auto ar 4 cilindru dzinēju un mazāku jaudu, spēj būt ātrāks. M3 bija ne tikai ātrāks, bet arī labāk vadāms.
BMW M3 dzinējs
:table_open:

lepoties ar tādu jaudu no 2.3 L dzinēju
pirms 15 gadiem?:
Sandarta BMW ///M3
Jauda: 192 zs
0-100 km/h: 7,0 s
Max ātrums: 228 km/h
Kopā izlaisti: 15180
:table_open:

Ražošana turpinājās līdz 1991. gada jūlijam, kad sākās BMW pārformēšanās uz jaunāku dizainu 3. sērijas automobiļiem.
M3 ir kupeja, kuras izskatam par pamatu ir ņemts BMW 3. sērijas E30 standarta divdurvju automobilis. Sava sportiskuma ieguvē tika pārveidotas daudzas detaļas. Var teikt, ka nav dzīvas vietas no standarta BMW E30.
Izmaiņas virsbūvē:
1) Tika nomainītas 20 virsbūves detaļas, lai varētu nostiprināt lielākus riteņus un uzlabotu aerodinamiku. Tāpēc ir ievērojami paplašināti spārni, kuru elegantā kantīte, kas savieno spārna augšējo un apakšējo daļu, tika uzmodelēta pārejai uz platākiem izmēriem. Iespējams, šī ideja tika aizgūta tieši no Audi Quattro, jo pēc tāda paša principa tika modelēti to spārni jau 1982. gadā, kad tika uzsākta to sērijveida ražošana.
2) Par 1,6” paaugstināts aizmugurējais bagāžnieka vāks kombinācijā ar spoileri, lai palielinātu aizmugurējo automobiļa piespiedējspēku.
3) Savādāka aizmugurējā loga konstrukcija. Ņemot gaisa mērījumu datus, tas tika pārstrādāts un kļuva slīpāks.
4) Savādāks priekšējais un aizmugurējais buferis labākām aerodinamiskajām īpašībām.
Ieskatoties M3, tas izskatās ne gluži kā parastais E30 3. sērijas BMW. Vienīgā kopējā iezīme – BMW emblēmas un ārējais veidols.
Citas M3 versijas
Līdz ar startiem un panākumiem ETCC, tika radītas citas M3 versijas. Uzlabojot standarta M3, tika izlaistas uzlabotas versijas, kurām uzlaboja salona apdari un tehniskos rādītājus. No t.s. standarta M3 tika izlaistas vēl šādas versijas:
EVO II
EVO III (Sport EVO)
Cabrio
Cecotto
Ravaglia
Europa Meister Celebration
ASV versija
EVO II
Jauda: 220 zs
0-100km/h: 6,7s
Max. ātrums: 244km/h
Kopā izlaisti: 501
1988. gadā tika piedāvāta uzlabota M3 versija – EVO II. No 1988. gada marta līdz tā paša gada maijam tika izlaisti 501 šādi automobiļi ar sekojošām modifikācijām:
:table_open:

EVO III
Jauda: 238 zs
0-100 km/h: 6,5s
Max ātrums: 248 km/h
Kopā izlaisti: 600
:table_open:

Atšķirības no standarta M3: nātrija sakausējumu izplūdes vārsti labākai dzesēšanai, lielāki ieplūdes vārsti, uzlabota virzuļu eļļošana, uzlabota sadales vārpsta, zem priekšējā spoilera 4 pozīcijās regulējams nags, aizmugurējā spoilerim piestiprināts 4 pozīcijās regulējams papildus nags, pazemināta balstiekārtas priekšējā daļa par 10mm, atvieglināts bagāžnieka vāks, izņemts salona apgaismojums, palielinātas priekšējo riteņu arkas, izņemti miglas lukturi un izveidotas lūkas eļļas radiatora dzesēšanai, uzlabota priekšējo ratu bremzēšana, no ātruma atkarīgs stūres pastiprinātājs, sarkani svečvadu uzgali, sēdekļi ar BMW Motorsport krāsu apdari un speciālām lūkām priekš sporta jostām, sarkanas drošības jostas, M-Technic stūre, ar zamšādu apvilkts ātrumu pārslēgs un rokas bremžu rokturis, pārejošs logu tonējums, M3 logo uz sliekšņiem, apgaismots ātrumpārslēgs, M-Technic kreisās kājas paliktnis. Krāsas: melns ar sarkanām svītrām uz buferiem vai sarkans ar melnām svītrām uz buferiem.
Neskatoties uz šīm sportiskajām modifikācijām, EVO III saglabāja tādas ekstras kā gaisa kondicionētāju, elektriskos logus, priekšējo lampu tīrītājus u.c.
Cabrio
:table_open:

Cecotto
:table_open:

Ravaglia
:table_open:

Europa Meister Celebration
Par godu čempiona titulam ETCC, izlaistas 150 automašīnas ar jaudu 195 zs, bez īpašām atšķirības iezīmēm.
Amerikas versija
Saskaņā ar to, ka ASV likumdošana nostādīja daudz striktākus dabas aizsardzības noteikumus izplūdes gāzu jomā, ///M3 ASV versijas tika ražotas un eksportētas mazliet deforsētas. Visām mašīnām nāca katalizators, un tās attīstīja 195 bhp lielu jaudu. Galvenā iezīme ir tā, ka visi uz ASV eksportētie M3, ir ar pagarinātiem buferiem. Dažās bildēs ir redzami BMW ar uz priekšu papildus izvirzītiem buferiem – tie ir amerikāņi. Tāda pati iezīme ir saglabājusies arī uz BMW M3 E30 mašīnas.
Kopā izlaistas 5000 ASV M3 versijas.
Paldies Marchello par materiāliem!