Kumeļš no Gemballa staļļa – 450 Zs un 296 km/h
|
|
Sals un saule. Bet, pie tam, ir sauss, un zem riteņiem ir tīrs asfalts. Mums paveicās. Dzinējs mīl aukstu gaisu, un arī riepu šūpošanās pretestība tādā temperatūrā ir mazāka. Un tomēr tāds rezultāts 296 km/h - mūsu mērījumu absolūtais rekords gadu garumā!
Pagājušajā dzīvē šim automobilim bija vairāki vārdi. Oficiāli to sauca Porsche 911, bet markas pazinēji, lai neputrotos, izmantoja rūpnīcas indeksu - Porsche 996. Bez tam, pie tā vārda vajadzēja pievienot Carrera Cabriolet. „Carrera” nosaukumā norādīja uz atmosfērisko 6-cilindru opozītdzinēju, kuram šajā 1999. gada izlaiduma eksemplārā bija darba tilpums 3,4-litri un 300 Zs jauda.
:
:![]() |
:Oficiāli to sauca Porsche 911, bet markas pazinēji, lai neputrotos, izmantoja rūpnīcas indeksu - Porsche 996: |
Bet tas bij’ pagātnē. Tagad to sauc īsi un skaļi: Gemballa Biturbo. Pievienot šim „Porsche” vai nē - paliek jūsu ziņā. Vācu firma Gemballa, kas uz Štutgartes automobiļu bāzes rada ekskluzīvus superkārus, uzskata, ka tie - vairs nav gluži Porsche...
:
:![]() |
:Mainītas arī pedāļu uzlikas: |
:
:![]() |
:Stabilizēt Porsche, kas nonācis tik dziļā sānslīdē, var tikai ar momentānu stūres korekciju: |
Pēdējās paaudzes Porsche 911 salons pilna mērā ir cienīgs saukties „solīds”. Nedaudz sportiskais veco modeļu izkārtojums ir pazudis, bet kopā ar to - arī šarms. Tomēr pārmest to jaunajam Porsche kaut kā negribas. Galu galā, īpašnieks maksā par to gandrīz simts tūkstošus dolāru. Un pa šo naudu tas iegūst salonu, kurā nav burtiski nekā, kur piesieties. Rūpnīcas ādas salonu Gemballa veiksmīgi papildināja ar oglekļa šķiedras ielikām. Krēsli - dabīgi, arī ādas - ērti un teicami notur ķermeni pagriezienos. Stūre, pedāļi, ātrumpārslēdzējs - visi ne tikai atrodas savā vietā, bet arī burtiski elpo ar kvalitāti un pabeigtību.
Tahometrs, ērti novietojies mērinstrumentu panelī centrā, viennozīmīgi liek saprast, kurš te ir galvenais. Pārējie mērinstrumenti atrodas apkārt un vairāk it kā aizmugurē. Spidometrs saplaka līdz šauram, apmēram 150 grādu sektoram, un pat pie tā, ka saciparots līdz 300 km/h! Par laimi tahometra apakšējā daļā ir displejs, uz kura spidometra rādījumi dublējas labi salasāmiem cipariem.
:
:![]() |
:Mērinstrumentu orķestrī tahometrs spēlē pat ne pirmo vijoli, drīzāk ir tā diriģents: |
Uzsākot kustību, atkal uz sevi uzmanību vērš vadības orgānu „šķirnes piederība”. Sajūgs smags - pie tādas jaudas tas citāds nemaz nevar būt, - bet nekādu problēmu ar tā ieslēgšanu, kā tas ir dažiem tūningotiem automobiļiem, nerodas. Ātrumpārslēga svirai ir optimāli gājieni un brīnišķīga informētība. Stingrais grīdas gāzes pedālis - dvēseles dziesma! Augstais stūres vadības jutīgums pievienojas lieliskam stūres stingrumam. Kādam tas var likties pārāk liels - apejoties ar Porsche, ir nepieciešama stingra roka. Toties stūre ir ļoti „tīra”, uz to gandrīz netiek nodoti ceļa nelīdzenumu grūdieni. Priekš kupejas 911-ai ir neslikta redzamība. Salona iekšējais spogulis apbrīnojami labi šādam automobilim tiek galā ar savām funkcijām. Bet, toties skatoties sānu spoguļos, neizbēgami atduries pret aizmugurējo riteņu uzpūstajām arkām.
Tā kā, neskatoties uz mūsu šaubām, Gemballa Biturbo izrādījās spējīgs pietiekoši efektīvi pārvietoties pilsētā. Un tomēr ekstremāli cietā piekare un jaudīgais dzinējs nedod ne uz mirkli atslābināties. Aizmugurējo riteņu trāpīšana uz asfalta salaiduma vietām atdodas ar jūtamu grūdienu mugurā, bet kāja uz sajūga pedāļa ātri nogurst. Tā kā ātrāk no pilsētas – brīvībā!
:
:![]() |
:Speciāls aerodinamiskais tunelis: |
:
:![]() |
:
:![]() |
:Ja zem riteņiem ir līdzens ceļš, Porsche ir ļoti stabils. Platie riteņi pamatīgi pielīp pie ceļa: |
Lai gan darīt to, godīgi sakot, negribas. Poligona dinamometriskais ceļš - viens no pašiem līdzenākajiem mūsu valstī (Krievijā – aut.). Tam ir ideāls segums, un tas ir speciāli uzklāts mežā, lai sargātu testējamos automobiļus no sānu vēja. Bet arī uz tā, lidojot ar ātrumu pie trīs simtiem, jūties ļoti neērti. Dinamometriskais automobiļa koridors kļūst pārāk plašs, bet stūre paliek tik pat jutīga, kā pie maziem ātrumiem. Ja automobiļa aizmugurējo daļu pie ceļa piespiež paceltais spoileris, tad priekšdaļa, acīmredzami atslogota, nepatīkami „staigā”. Kas tad būs uz ceļa?
Uz piemaskavas šosejas sudraba lādiņš sāk „klaiņot” jau pie pavisam „civiliem” ātrumiem. Vainīgas ir garenvirziena salaiduma vietas asfaltā. Ar parastu automobili tās var vispār nepamanīt, bet Porsche ar tā platajām riepām reaģē momentāni - dažreiz to nēsā pat pusmetra robežās.
:
:![]() |
:Aerodinamikas mērījumi: |
Ja zem riteņiem ir līdzens ceļš, Porsche ir ļoti stabils. Platie riteņi pamatīgi pielīp pie ceļa. Sānu paātrinājumu, ko spēj attīstīt automobilis, ne mazāk pārsteidz, kā taisnvirziena dinamika. Tā kā arī bez sānslīdēm var braukt ļoti ātri, vēl jo vairāk tādēļ, ka stabilitātes sardzē stāv pretizslīdēšanas sistēma. Bet kas būs, ja to atslēgtu?
:
:![]() |
Platās aizmugures riepas un atslogotā priekšējā ass spēlē savu lomu: pie ātruma palielināšanas Porsche sākumā izslīd līkuma ārmalā ar priekšējiem riteņiem. Tā ir tā robeža, uz kuras pieredzējis vadītājs var balansēt, spēlēties ar gāzi, veicot līkumus maksimāli ātri. Ja tomēr pārcensties ar vilkmi, automobilis uzreiz „iegrims” sānslīdē. Un notiek tas tik ātri, ka tikai zibenīgas darbības ar stūri pašā sākumā atstāj iespēju saglabāt kontroli pār automobili. Ja smagā aizmugure jau „aizgāja” - pasakiet tai „uz redzēšanos”. Sānslīdē Porsche kļūst līdzīgs iegrieztam veserim vieglatlēta rokās: liela ātrumā sudraba kupeja var neierobežot sevi tikai ar vienu apgriezienu ap asi. Šeit atliek rīkoties pēc vecas sacīkšu receptes: „If you spin - both feet in!” - nospiest līdz galam vienlaicīgi sajūgu un bremzes un gaidīt līdz griešanās beigsies.
Bet zināt ko? Mūs arī ne vienu reizi vien biedēja ar stāstiem par to, cik sarežģīti ir vadīt jaudīgu Porsche. Cik nestabili (novietotā aiz aizmugurējās ass dzinēja dēļ) tie ir līkumā un cik baismīga ir pārliekā pagriežamība. Ka viena neuzmanīga gāzes pedāļa nospiešana var novest līdz tūlītējai sānslīdei, automobiļa zaudēšanai - īsāk, pie fatāla iznākuma. Tas nav tā... Pateicoties ideāli nomērītai, desmitgadēm nostrādātai līdz pilnībai mehānikai, automobilis ir fantastiski atsaucīgs un paklausīgs vadītājam! Nevajag baidīties no Porsche. Vadīt to nav sarežģītāk, bet vieglāk, kā citus jaudīgus automobiļus. Starp citu, pabraucot ar Gemballa Biturbo, mēs beidzot sākām saprast, kādēļ šosejas sacīkstēs visā pasaulē brauc tik daudz ļoti dārgu Porsche un tik maz daudz pieejamāku japāņu automobiļu.
Valērijs Arutins
Autosport Nr.12 2002, www.asport.ru
Veikto uzlabojumu saraksts
Dzinējs (450 Zs)
2 turbīnas
Ūdens starpdzesētājs
Gemballa vadības bloks
Papildus benzīnsūknis
Balstiekārta
Bilstein PSS amortizatori ar iespēju mainīt klīrensu
Eibach atsperes
Bremzes
Palielināta diametra priekšējie bremžu diski
Riteņi
RH riteņu diski
Pirelli PZero 235/40 ZR18 priekšējās riepas
Pirelli PZero 295/30 ZR18 aimugurējās riepas
Virsbūve
Priekšējais spoileris
Izmainīti sliekšņi
Priekšējo un aizmugurējo spārnu paplašināšana
Salons
Papildus mērinstrumenti
Oglekļa šķiedras ielikas
Pedāļu uzlikas
Aptuvenās pārbūves izmaksas $50’000
Mērījumu rezultāti
