Kumeļš no Gemballa staļļa – 450 Zs un 296 km/h

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (25)
  • Drukāt
  • 06-10-2003

    Sals un saule. Bet, pie tam, ir sauss, un zem riteņiem ir tīrs asfalts. Mums paveicās. Dzinējs mīl aukstu gaisu, un arī riepu šūpošanās pretestība tādā temperatūrā ir mazāka. Un tomēr tāds rezultāts 296 km/h - mūsu mērījumu absolūtais rekords gadu garumā!

    Pagājušajā dzīvē šim automobilim bija vairāki vārdi. Oficiāli to sauca Porsche 911, bet markas pazinēji, lai neputrotos, izmantoja rūpnīcas indeksu - Porsche 996. Bez tam, pie tā vārda vajadzēja pievienot Carrera Cabriolet. „Carrera” nosaukumā norādīja uz atmosfērisko 6-cilindru opozītdzinēju, kuram šajā 1999. gada izlaiduma eksemplārā bija darba tilpums 3,4-litri un 300 Zs jauda.

    :

    ::
    :Oficiāli to sauca Porsche 911, bet markas pazinēji, lai neputrotos, izmantoja rūpnīcas indeksu - Porsche 996:
    :

    Bet tas bij’ pagātnē. Tagad to sauc īsi un skaļi: Gemballa Biturbo. Pievienot šim „Porsche” vai nē - paliek jūsu ziņā. Vācu firma Gemballa, kas uz Štutgartes automobiļu bāzes rada ekskluzīvus superkārus, uzskata, ka tie - vairs nav gluži Porsche...

    :

    ::
    :Mainītas arī pedāļu uzlikas:
    :Lai gan pēc izskata nekas īpašs - parasts 911-ais. Tikai markas pazinējs pievērsīs uzmanību maznozīmīgām detaļām: citas formas sliekšņi ar nelieliem gaisa savācējiem pie aizmugurējiem riteņiem, spoileris zem priekšējā bufera un nedabīgi uzpūstās riteņu arkas, it sevišķi aizmugurējās. Starp citu, šie sliekšņi un spārni - nav lēta plastmasas imitācija, bet metāla detaļas, kas radītas no jauna. Bet galvenais nav izskatā. 1999. gadā Porsche vēl joprojām neražoja 911 Turbo jaunajā virsbūvē, tādēļ mūsu galvenā varoņa vizītes Gemballa rūpnīcā galvenais iemesls bija sarežģīta „sirds operācija”. Atmosfērisko dzinēju aprīkoja ar divām turbīnām, pa vienai uz katriem trīs cilindriem. Lai nodrošinātu to izmantošanas maksimālu atdevi, ņemts palīgā šķidrais interkūlers, papildus benzīnsūknis un, protams, jauns dzinēja vadības bloks. Rezultātā dzinēja maksimālā jauda izauga pusotru reizi - līdz 450 Zs! Punktu pieliek Bilstein PPS komplekta uzstādīšana standarta amortizatoru vietā, kā arī riteņi un riepas. Aizmugurē tie ir vienkārši fantastiska izmēra - 295/30 ZR18!

    :
    ::
    :Stabilizēt Porsche, kas nonācis tik dziļā sānslīdē, var tikai ar momentānu stūres korekciju:
    :

    Pēdējās paaudzes Porsche 911 salons pilna mērā ir cienīgs saukties „solīds”. Nedaudz sportiskais veco modeļu izkārtojums ir pazudis, bet kopā ar to - arī šarms. Tomēr pārmest to jaunajam Porsche kaut kā negribas. Galu galā, īpašnieks maksā par to gandrīz simts tūkstošus dolāru. Un pa šo naudu tas iegūst salonu, kurā nav burtiski nekā, kur piesieties. Rūpnīcas ādas salonu Gemballa veiksmīgi papildināja ar oglekļa šķiedras ielikām. Krēsli - dabīgi, arī ādas - ērti un teicami notur ķermeni pagriezienos. Stūre, pedāļi, ātrumpārslēdzējs - visi ne tikai atrodas savā vietā, bet arī burtiski elpo ar kvalitāti un pabeigtību.

    Tahometrs, ērti novietojies mērinstrumentu panelī centrā, viennozīmīgi liek saprast, kurš te ir galvenais. Pārējie mērinstrumenti atrodas apkārt un vairāk it kā aizmugurē. Spidometrs saplaka līdz šauram, apmēram 150 grādu sektoram, un pat pie tā, ka saciparots līdz 300 km/h! Par laimi tahometra apakšējā daļā ir displejs, uz kura spidometra rādījumi dublējas labi salasāmiem cipariem.

    :

    ::
    :Mērinstrumentu orķestrī tahometrs spēlē pat ne pirmo vijoli, drīzāk ir tā diriģents:
    :

    Uzsākot kustību, atkal uz sevi uzmanību vērš vadības orgānu „šķirnes piederība”. Sajūgs smags - pie tādas jaudas tas citāds nemaz nevar būt, - bet nekādu problēmu ar tā ieslēgšanu, kā tas ir dažiem tūningotiem automobiļiem, nerodas. Ātrumpārslēga svirai ir optimāli gājieni un brīnišķīga informētība. Stingrais grīdas gāzes pedālis - dvēseles dziesma! Augstais stūres vadības jutīgums pievienojas lieliskam stūres stingrumam. Kādam tas var likties pārāk liels - apejoties ar Porsche, ir nepieciešama stingra roka. Toties stūre ir ļoti „tīra”, uz to gandrīz netiek nodoti ceļa nelīdzenumu grūdieni. Priekš kupejas 911-ai ir neslikta redzamība. Salona iekšējais spogulis apbrīnojami labi šādam automobilim tiek galā ar savām funkcijām. Bet, toties skatoties sānu spoguļos, neizbēgami atduries pret aizmugurējo riteņu uzpūstajām arkām.

    Tā kā, neskatoties uz mūsu šaubām, Gemballa Biturbo izrādījās spējīgs pietiekoši efektīvi pārvietoties pilsētā. Un tomēr ekstremāli cietā piekare un jaudīgais dzinējs nedod ne uz mirkli atslābināties. Aizmugurējo riteņu trāpīšana uz asfalta salaiduma vietām atdodas ar jūtamu grūdienu mugurā, bet kāja uz sajūga pedāļa ātri nogurst. Tā kā ātrāk no pilsētas – brīvībā!

    :

    ::
    :Speciāls aerodinamiskais tunelis:
    :Starts no vietas ar Porsche ar neko nav salīdzināms. Aizmugures dzinēja automobilis piesēd, velkošie riteņi, tā jau piespiesti pie asfalta, papildus noslogojas, deguns kā dragsteriem gandrīz atraujas no zemes - un, nedaudz svārstoties, automobilis ar neticamu paātrinājumu raujas uz priekšu. Rezultāts, sasniegtais pie paātrinājuma līdz 100 km/h, nav rādītājs: Pirelli PZero Asimmetric sporta riepas vienkārši nespēja efektīvi strādāt pie 5 grādu zem nulles temperatūras. Domājams, ka karstā vasaras dienā, pie cita saķeres koeficenta, rezultāts būtu bijis kā minimums par 3-4 „desmitdaļām” labāks...

    :
    ::
    :Lai gan Porsche automobilim tradicionāli svarīgāks rezultāts skaitās 200 km/h, bet tos Gemballa Biturbo sasniedz mazāk kā 15 sekundēs! Satriecošs paātrinājums. Jūs jautāsiet, pie kādiem apgriezieniem turbodzinējam sākas „griešanās”? Dievs vien zina! Katrā momentā, kad kā pienākas nospiež gāzes pedāli! Īpaša sarunu tēma - automobiļa dinamika pie lieliem ātrumiem. Jaudas un elastības rezerve ir tāda, ka, ja citiem automobiļiem priekš maksimālā ātruma sasniegšanas ir vajadzīgs gandrīz viss dinamometriskā ceļa garums (bet tas ir pāri pieciem kilometriem), tad Porsche sasniedz „maksimumu” šī attāluma pusē! Un, ja vairums citiem automobiļiem vienkārši sāk trūkt dzinēja jauda aerodinamiskās gaisa pretestības pārvarēšanai, tad Biturbo ar pēdējo, sesto ātrumu, tik vien kā atduras savā elektroniskajā apgriezienu ierobežotājā. Bet kas būs, ja to pabīda augstāk?

    :
    ::
    :Ja zem riteņiem ir līdzens ceļš, Porsche ir ļoti stabils. Platie riteņi pamatīgi pielīp pie ceļa:
    :

    Lai gan darīt to, godīgi sakot, negribas. Poligona dinamometriskais ceļš - viens no pašiem līdzenākajiem mūsu valstī (Krievijā – aut.). Tam ir ideāls segums, un tas ir speciāli uzklāts mežā, lai sargātu testējamos automobiļus no sānu vēja. Bet arī uz tā, lidojot ar ātrumu pie trīs simtiem, jūties ļoti neērti. Dinamometriskais automobiļa koridors kļūst pārāk plašs, bet stūre paliek tik pat jutīga, kā pie maziem ātrumiem. Ja automobiļa aizmugurējo daļu pie ceļa piespiež paceltais spoileris, tad priekšdaļa, acīmredzami atslogota, nepatīkami „staigā”. Kas tad būs uz ceļa?

    Uz piemaskavas šosejas sudraba lādiņš sāk „klaiņot” jau pie pavisam „civiliem” ātrumiem. Vainīgas ir garenvirziena salaiduma vietas asfaltā. Ar parastu automobili tās var vispār nepamanīt, bet Porsche ar tā platajām riepām reaģē momentāni - dažreiz to nēsā pat pusmetra robežās.

    :

    ::
    :Aerodinamikas mērījumi:
    :Īpaši gribas pateikt par stūres jutīgumu. Savā laikā mēs atzīmējām ļoti jutīgo Evo VII stūri, bet sudraba kupeja šajā parametrā stipri pārspēj japāņu sedanu. „Stūres pagrieziens” - tas nav par Porsche. Kaut cik nozīmīgu darbu ar stūri vadītājs veic tikai parkojoties. Kustībā ne par kādām roku pārlikšanām runa nemaz nav: pat apgriešanos var veikt, saglabājot standarta „bez piecpadsmit trīs” stāvokli. Un tas ir arī vienīgais iespējamais. Tikai tā var vadīt ļoti jutīgo automobili, kuram priekš pārkārtošanās uz blaukus joslu pie ātruma 120-130 km/h nepieciešama pat ne stūres pagriešana, bet stūres „pabīdīšana” tikai par 2-3 grādiem. Tomēr nevajag domāt, ka tas padara Porsche pārāk nervozu. Stabilitāti vadības procesam dod lielais stingrums - stūre vienmēr ir smaga un atsperīga.

    Ja zem riteņiem ir līdzens ceļš, Porsche ir ļoti stabils. Platie riteņi pamatīgi pielīp pie ceļa. Sānu paātrinājumu, ko spēj attīstīt automobilis, ne mazāk pārsteidz, kā taisnvirziena dinamika. Tā kā arī bez sānslīdēm var braukt ļoti ātri, vēl jo vairāk tādēļ, ka stabilitātes sardzē stāv pretizslīdēšanas sistēma. Bet kas būs, ja to atslēgtu?

    :
    ::
    :

    Platās aizmugures riepas un atslogotā priekšējā ass spēlē savu lomu: pie ātruma palielināšanas Porsche sākumā izslīd līkuma ārmalā ar priekšējiem riteņiem. Tā ir tā robeža, uz kuras pieredzējis vadītājs var balansēt, spēlēties ar gāzi, veicot līkumus maksimāli ātri. Ja tomēr pārcensties ar vilkmi, automobilis uzreiz „iegrims” sānslīdē. Un notiek tas tik ātri, ka tikai zibenīgas darbības ar stūri pašā sākumā atstāj iespēju saglabāt kontroli pār automobili. Ja smagā aizmugure jau „aizgāja” - pasakiet tai „uz redzēšanos”. Sānslīdē Porsche kļūst līdzīgs iegrieztam veserim vieglatlēta rokās: liela ātrumā sudraba kupeja var neierobežot sevi tikai ar vienu apgriezienu ap asi. Šeit atliek rīkoties pēc vecas sacīkšu receptes: „If you spin - both feet in!” - nospiest līdz galam vienlaicīgi sajūgu un bremzes un gaidīt līdz griešanās beigsies.

    Bet zināt ko? Mūs arī ne vienu reizi vien biedēja ar stāstiem par to, cik sarežģīti ir vadīt jaudīgu Porsche. Cik nestabili (novietotā aiz aizmugurējās ass dzinēja dēļ) tie ir līkumā un cik baismīga ir pārliekā pagriežamība. Ka viena neuzmanīga gāzes pedāļa nospiešana var novest līdz tūlītējai sānslīdei, automobiļa zaudēšanai - īsāk, pie fatāla iznākuma. Tas nav tā... Pateicoties ideāli nomērītai, desmitgadēm nostrādātai līdz pilnībai mehānikai, automobilis ir fantastiski atsaucīgs un paklausīgs vadītājam! Nevajag baidīties no Porsche. Vadīt to nav sarežģītāk, bet vieglāk, kā citus jaudīgus automobiļus. Starp citu, pabraucot ar Gemballa Biturbo, mēs beidzot sākām saprast, kādēļ šosejas sacīkstēs visā pasaulē brauc tik daudz ļoti dārgu Porsche un tik maz daudz pieejamāku japāņu automobiļu.

    Valērijs Arutins
    Autosport Nr.12 2002, www.asport.ru

    Veikto uzlabojumu saraksts

    Dzinējs (450 Zs)
    2 turbīnas
    Ūdens starpdzesētājs
    Gemballa vadības bloks
    Papildus benzīnsūknis
    Balstiekārta
    Bilstein PSS amortizatori ar iespēju mainīt klīrensu
    Eibach atsperes
    Bremzes
    Palielināta diametra priekšējie bremžu diski
    Riteņi
    RH riteņu diski
    Pirelli PZero 235/40 ZR18 priekšējās riepas
    Pirelli PZero 295/30 ZR18 aimugurējās riepas
    Virsbūve
    Priekšējais spoileris
    Izmainīti sliekšņi
    Priekšējo un aizmugurējo spārnu paplašināšana
    Salons
    Papildus mērinstrumenti
    Oglekļa šķiedras ielikas
    Pedāļu uzlikas
    Aptuvenās pārbūves izmaksas $50’000

    Mērījumu rezultāti


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties