Ir noslēgusies kārtējā izstāde AutoExotica. Arī šoreiz jāsāk domāt, kāds tad ir vārda „eksotisks automobilis” patiesais jēdzieniskais saturs. Bija tik tiešām eksotiski automobiļi, piemēram, low-raider’i no Zviedrijas, it sevišķi Volvo universāls, bet Scirocco ar koka antispārnu.... savā ziņā arī varētu būt pieskaitāms pie eksotikas.
:table_open:
:
:Arī BMWPower.lv tika pārstāvēts: |
:Pārstāvniecības izstādē bija no dažādiem tūninga „slāņiem” – sākot ar t.s. „lauku tūningu”, beidzot ar bezprātīgi izšķērdīgo. Pasākumā piedalījās vietējie auto klubi (bija pārstāvēti arī citvalstu auto klubi, piemēram, no Lietuvas), auto tūninga un aksesuāru kompānijas, individuālie pārstāvji u.c. Protams, arī
BMWPower.lv tika pārstāvēts.
Izstādes norise
Lai arī reklāmas afišās rakstīts, ka izstāde sākas no 5. septembra, patiesībā praktiskais sākuma sākums bija 3. septembrī (trešdien), kad dalībnieki ierīkoja savus stendus: dzina iekšā automašīnas pa atvērtajiem Skonto halles vārtiem un nesa nepieciešamos atribūtus. Tostarp bijām arī mēs, tāpēc bija interesanti to visu pavērot no „ķēķa” puses. Katrs pulē savu automobili, novieto to pēc iespējas estētiski baudāmāk. Varēja arī paskatīties „zem deķa”, proti, tos automobiļus, kas nākamajā dienā atradās zem pārklājiem, kurus pēcāk pompozi apmeklētāju acu priekšā noņēma. Spriedze virmo gaisā, jo realitātē ne viss izskatās tā, kā iepriekš tika plānots, piemēram, halles apgaismojums bija par vāju...

4. septembrī (ceturtdien) plkst. 16:00 notika oficiālā atklāšana, kurā piedalījās izstādes dalībnieki, prese un t.s. VIP viesi ar ielūgumiem. Tiešām nezinu, pēc kāda principa šie ielūgumi tika dalīti, bet šajā dienā bija redzami arī bērneļi, kas maisā krāmēja visus bukletiņus pēc kārtas. Kamēr bērni grāba reklāmas bukletiņus, katalogus un skrejlapas, tādā pašā sparā pieaugušie ķērās pie Džeimsa Bonda stendā pieejamām bezmaksas degvīna devām, kas bija sadalītas porcijās pa 50 gramiem...
Piektdien izstādes durvis bija atvērtas ikvienam interesentam. Daudzus tomēr šokēja ieejas biļetes cena, kas bija 3,50 Ls apmērā. Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, tas ir straujš kāpums, bet no tā apmeklētāju pūlis nemazinājās. Kulminācija sasniedz plkst. 12:30 – 15:00, kad burtiski nākas grūstīties, lai tiktu uz priekšu. Visvairāk ļaužu bija sestdienā un svētdienā, neskatoties uz labajiem laika apstākļiem, kad vairums tomēr dod priekšroku dabas krūtij, nevis smacīgai hallei.
Vortāla BMWPower.lv stends
Jāsāk laikam ar to, kas raksta autoram bija deguna galā, gan ar to, kas BMWPower.lv lasītājus noteikti interesē visvairāk – paša vortāla stends. Jāatzīst, ka stendā atrodošos automobiļu sastāvs varēja izvērsties arī citādāk, jo konkrētie tika sarunāti praktiski pēdējā mirklī, bet tas nebūt nenozīmē, ka kompozīcija noslēgumā sanāca slikta, tieši pretēji – tika panākts pozitīvs efekts.
:table_open:
:
: BMWPower.lv stends: |
:
BMWPower.lv stendā bija apskatāms
Rozalija’s un Harija sterilais
BMW E30, kas vēl nesen bija aplūkojams
Fire&Ice Tuning Club rīkotājā tūninga festivālā Valmierā, leģendārais
BMW E30 ar V12 dzinēju, kā arī pagājušās izstādes dalībnieks – „asiņainais”
BMW 325i, kurš starp pagājušā gada izstādi un šīgada ir mainījis īpašnieku un optiku. Šie trīs E30 paaudzes 3. sērijas
BMW lieliski ļāva cilvēkiem spriest par to, kādi E30 ir redzami mūsu ielās un kādi tie varētu būt, ja tiem ķeras klāt ar izdomu, rūpīgu darbu un, protams, zināmu finansiālu kapitālu.
:table_open:

:
:BMW 350i E30 ar 5-litrīgu V12 dzinēju: |
:Vislielākā interese
BMWPower.lv stendā nenoliedzami bija par modificēto
BMW E30 ar tajā iebūvēto 5,0-litrīgo V12 dzinēju, kas
BMW rūpnīcā tika uzstādīts iekš
750i/iL E32 un
850i E31. Priekšējā balstiekārta no
M3, bet aizmugurējā – no 8. sērijas, salons no nākamās paaudzes 3. sērijas (E36), 6-pakāpju mehāniskā pārnesumkārba no 8. sērijas... Modifikāciju uzskaitījumu varētu vēl turpināt. No apmeklētāju puses bija nerimstoši jautājumu plūdi par šo „aparātu”, ko pastiprināja pie tā bija pielikta zīme, ka konkrētais
BMW ir pārdošanā. Līdz ar to primārais jautājums bija par automobiļa cenu. Savukārt citiem interesēja, kur šis auto ir būvēts (atbilde - Cēsīs), kā tas motors dabūts iekšā utt. Arī jautājumu formulējumi bija visai kolorīti – līdz pat: „
Pacan, sko’ko eta z**bisaja beha benzin huhavajet?” (jaunekli, cik tas nervus kutinošais
BMW patērē degvielu? – literārs tulkojums no krievu val.)
:table_open:

:
:Rozalija’s un Harija BMW E30 motortelpa: |
:
Rozalija’s
BMW E30 bija apskatāms arī iepriekšējā gada izstādē, taču būtiski atšķiras tas, kas bija redzams pagājušogad un šogad. Pārvērtības ir visai krasas, kas, iespējams, paviršam garāmgājējam uzreiz nav pamanāmas. Pašai īpašniecei, pastāvot pie sava auto un paklausoties apmeklētāju komentārus, domājams, bija liels pārsteigums uzzināt, ka tur patiesībā ir
BMW M5 motors ar turbīnu un
NOS, kā arī citiem brīnumiem. Lai kliedētu šos mītus, nākamajā dienā tika uzstādīta paskaidrojoša plātnīte ar veiktajām izmaiņām konkrētajam automobilim. Zem automobiļa aizmugurējās daļas bija novietoti divi spoguļi, lai katrs varētu redzēt reduktoru u.c. sterilos mehānismus.
:table_open:

:
:„Asiņainais” BMW 325i tika rūpīgi apsargāts: |
:Savukārt sievietēm visvairāk no
BMWPower.lv stendā esošajiem E30 patika nu jau
Green’am piederošais „asiņainais”
BMW ar aerogrāfiju. Jāsaka, ka tas ne tikai no ārpuses ir mainījies, tam ir uzlabots arī dzinējs, jo nepavelti tas rūpnīcas norādīto 8,3 sekunžu vietā līdz 100 km/h tagad ieskrienas 6,4 sekundēs! Tieši pie šī E30 cilvēki visvairāk fotografējās, savukārt iepriekšminētie divi bija ar noņemtiem motora pārsegiem, lai cilvēkiem vieglāk būtu to „rulzību” aplūkot.
BMW markas modeļi citos stendos
:table_open:

:
:BMW ar v/n „PIRANHA”: |
:
BMW markas automobiļi bija apskatāmi arī citos stendos. Piemēram,
M5 E39 ar valsts numura zīmi „MONSTR” un mežonīgu stereo sistēmu. Tamlīdzīgs blakus atradās arī 5. sērijas E39
Touring ar vēl iespaidīgāku stereosistēmu. Interesants bija
Moderna Tuning (Lietuva) stendā apskatāmais 3. sērijas
Touring, kas sākotnēji šķiet E36, bet patiesībā ir pārveidots E30... Pats sākumā arī neticēju, bet ieskatoties rūpīgāk, tas bija manāms. Tuvumā varēja aplūkot
BMWPower.lv diskusijās bieži apspriesto 3. sērijas E36
BMW ar v/n „PIRANHA”, kritiku šis auto izpelnās par priekšējo buferi un aizmugurējo antispārnu, tehniski tas ir nevainojams. Tāpat bija apskatāms oficiālajās
dragrace sacensībās redzamais Māra Zirņa zaļais 3. sērijas E36
BMW. Protams, pašaprotams
Spīdola-3 stendā ir
BMW M3 E36.
AutoExotica 2003 izstādes naglas
:table_open:

:
:(It kā) Bonda filmā redzamais auto: |
:Kā
AutoExotica 2003 pasākuma nagla reklāmas afišās bija pieteikts Džeimsa Bonda filmā redzamais
Aston Martin. Tur pat zirgam bija skaidrs, ka ar filmā redzamo konkrēto automobili un to, kas būs eksponēts izstādē, maz kas būs kopīgs. Zirgs nekļūdījās. No standarta automobiļa tas atšķīrās tikai ar diviem plastmasas pistolēm līdzīgiem priekšmetiem (kā tas juridiski korekti būtu sakāms) pielipinātiem uz motora pārsega, pat stobri bija aizpildīti! Fonā bija divi platekrāna televizori, uz kuriem bija skatāmi filmas fragmenti, kur šis auto ir redzams darbībā. Tas bija labs avots, kur meklēt kopīgo un atšķirīgo. Kādu laiku pavērojot, secināju, ka kopīgā ir mazāk nekā atšķirīgā. Proti, salonā nebija alumīnija apdares, kas redzama filmā, nebija daudzo podziņu un ekrānu, nebija šaujamo priekšējā buferī, nebija... Vienvārdsakot – lēts mārketinga triks.
Fast&Furious... No solītā redzama bija tikai pati filma (projicēta uz ekrāna tapetes), kas tika malta uz riņķi n-tās reizes. Pašā stendā bija aplūkojami nevis automobiļi no filmas otrās daļas, bet gan tamlīdzīgi piemeklēti analogi šepat Baltijā. Protams, tie bija ievērības cienīgi, taču ne tieši tādi, kā redzami kulta filmā. Atzīšos, ka pats šo filmu redzējis neesmu, jo vēlme pazuda mirklī, kad Internetā tā tika saukta nevis par „2 Fast 2 Furious”, bet gan „2 Stupid 2 Be True” (pārāk stulbi, lai būtu patiesi – tulk. no angļu val.). Izstādē nedaudz uzmetu aci ekrānam, tur redzamie skati man brīžiem šķita pat ne utopiski, bet gan vairāk sirreāli. Lai man piedod šīs filmas fani, kādu nav mazums. Starp citu, stendā nebija solītais
Nissan Skyline, bet, ja runā par organizatoru solījumiem vispār, nebija arī afišās minētais
Mercedes SL...
:table_open:

:
: Lamborghini Murcielago: |
:
Lamborghini un
Ferrari – izdzirdot šos zīmolus vien, auto fani sāk trīsēt. Abi šie automobiļi bija redzami uzreiz, ienākot pa galveno ieeju. Eksponēti tika
Lamborgini Murcielago (kuru solīja jau pagājušā gada izstādē) un
Ferrari 360 F1. Jāsaka, ka
Lambo tika izmantots kā ēsma
YOTA’s stendam, kurā cauru dienu risinājās visāda veida aktivitātes Normunda Laizāna, aktiera, vadībā. Vienīgi ar nožēlu jāsaka, ka lietuviešu numuri tam
Murcielago piektdien tika nomainīti ar Latvijas valsts numura zīmes imitējošām plātnēm, nekorekti...
:table_open:

:
:Volvo universāls, tagad jau „saplacināts”: |
:Tomēr vislielāko izbrīnu izraisīja Zviedrijas
low-raider’i. Ne jau gluži tas, cik tie krāšņi (kas nenoliedzami tā arī bija), bet gan – kā kaut kas tāds var ienākt prātā!? Pietiek vien ieskatīties motora telpā un uzreiz var spriest, cik stundas ir pavadītas pie šāda mākslas darba, bail pat iedomāties par provizoriskajām izmaksām. Visiespaidīgāk no šiem agregātiem izskatījās
Volvo universāls, kas vidēja auguma pieaugušam cilvēkam augstuma ziņā varētu būt līdz ceļiem... Vienkārši ārprāts!
Ne gluži tūnēti, bet tomēr labi...
:table_open:

:
:P. Šmidres Porsche 911 un Jaguar XJ6: |
:Apskatāmi bija arī parasti, t.i., netūnēti automobiļi, kas savā ziņā ir īpaši, piemēram, antīki (restaurēti) vai vienkārši reti eksemplāri. Šeit būtu jāatzīmē žurnāla „Privātā Dzīve” stends, kur apskatāmi bija dažādu populāru cilvēku spēkrati, visatzīstamākā bija Pētera Šmidres gaume – 83. gada
Jaguar XJ6 un 77. gada
Porsche 911 SC Targa. Pārējo slavenību automobiļi nebūt nešķita īpaši, jo tādus ne mazums var redzēt ielās.
:table_open:

:
:Abu paaudžu Hummer: |
:Arnolds Švarcenegers, aktieris, kultūrists un topošais politiķis, bija tā pirmais „civilais” īpašnieks. Runa ir par
Hummer. Izstādē bija apskatāmi abas paaudzes masīvie bezceļnieki, stāvot blakām.
Hummer H2 (otrā paaudze) izskatās samērā komerciāls, tādi ir arī tā tehnoloģiskie risinājumi – pārāk elektrificēta balstiekārta, kas īpaši neatšķiras iespēju ziņā no, piemēram,
Jeep Cherokee. Iespējams, tādēļ ļaudis pievērsa uzmanību tieši tā priekštecim, jo tas ir naturālāks un patiesi spēj uzrāpties klintī, atšķirībā no tā pēcteča.
Protams, tiešām labu eksponātu uzskaitījumu varētu vēl turpināt, piemēram, ar
Fire&Ice Tuning Club organizētajā tūninga festivālā Valmierā redzētajiem
Moderna Tuning eksemplāriem –
Peugeot 406 un
Audi S2 – kam šajā izstādē bija pievienojušies arī citi tikpat labi eksponāti. Taču visus pieminēšanas vērtos
AutoExotica 2003 eksemplārus uzskaitīt reāli nav iespējams, atmiņā paliek spilgtākie, kaut arī izstāde beidzās tikai aizvakar un tajā pavadītas teju 40 stundas...
Standarta auto AutoExotica nav vietas!
:table_open:

:
:Standarta Nissan 350Z: |
:Visvairāk sarūgtināja izstādē eksponētie standarta automobiļi, kuriem pilnīgi nav nekāda sakara ar eksotiku. Atvainojiet, nu nav
SEAT Leon eksotisks, tāds nav arī
Nissan 350Z vai
Alfa-Romeo 156 GTA u.c. Ieej attiecīgā auto salonā un nopērc to! Iepriekšminētajiem automobiļiem vieta bija pavasarī notikušajā
Auto 2003 izstādē. Cits veikli pamanījās standarta automobilim uzlikt t.s.
aftermarket (pēcpārdošanas – tulk. no angļu val.) diskus, tādejādi reklamējot tos.
Pat šeit neizbēgt no „lauku tūninga”
Iespējams, ka izstādē nevajadzētu eksponēt automobiļus, kurus izprot un dievina tikai „savējie”, piemēram, konkrētajā gadījumā
VW Scirocco un
Opel Manta. Pēdējie izstādē piedalās regulāri, cik esmu manījis. Tie šķiet ir krāsoti vislētākajā krāsā jau pirms n-tajiem gadiem, cilvēki šim stendam paiet garām neapstājoties... Savukārt viens
Volkswagen Scirocco bija aplūkojams ar koka antispārnu, kaut ko tādu biju redzējis tikai Interneta joku galerijās. Ja nevari atļauties ĪSTU antispārnu, tad pakrāj naudiņu, ja nevari sakrāt – nemāžojies,- jo citādāk šo šedevru es nekādi citādāk nevaru nosaukt kā tikai un vienīgi par „Līksmo Masturbāciju” (kā, starp citu, sauc vienu no Salvadora Dali, sirreālista, gleznām).
TEIA tūninga klubs uz izstādi tomēr spēja sarūpēt labākus automobiļus par tiem, kas ir aplūkojami viņu Inerneta mājas lapā – standarta auto „apkrauts” ar bezgaumīgiem un ārprātīgiem buferiem, antispārniem un sliekšņu uzliekām, kamēr pats automobilis paliek ar kaltajiem dzelzs diskiem un rūsas pleķiem... Šajā stendā bija aplūkojami divi
VW Golf II (dzeltenajam bija līmlente uz atsevišķām virsbūves vietām, acīmredzot rūsas pleķi maskēti vai kādas citas nepilnības) ar šķībi greizi uzliktiem spoileriem. Zaļais
Mitsubishi Pajero vispār radīja jautājumu: „Kas tur vispār tūnēts?”, bet
A-Eiropas solista
Honda krietni pacēla šī stenda „vidējo aritmētisko”. Gribētos šiem kluba esošajiem un potenciālajiem biedriem ieteikt – necel to, ko nevari nest.
Auto audio sacensības
:table_open:

:
:BMW 740i bagāžnieks ar stereo sistēmu: |
:Paralēli hallē notiekošajai izstādei, norisinājās arī auto audio sacensības. Uz kausiem pretendēja diezgan daudz „audeālistu”. Tostarp arī pastāvīgais
BMWPower.lv apmeklētājs Normunds (
SpOrcMeN) ar
BMW 740i E38, kurā uzstādīta visai nopietna stereo sistēma, tādejādi startējot jaudas klasē virs 601 W. Iegūta otrā vieta – nav slikti. Pirmā vieta nebija neaizsniedzama, jo pietrūka vitāli svarīgie punkti, ko varēja iegūt, uzrādot fotoattēlus par stereosistēmas tapšanas procesu. Īpaši atzīmējams stereo sistēmas estētiskais noformējums bagāžas telpā, kas atgādināja 8-cilindrīgu dzinēju.
:table_open:

:
:BMW 525i E34 ar labu stereo: |
:Pie pašiem vārtiem stāvēja melns
BMW 525i E34, apkrāmēts ar sarkanām plastmasām, eksterjers diskutabls, bet mūzikas iekārta... Žēl, ka pasākums tika vadīts tikai krievu valodā, tam nebija nodrošināts tulkojums valsts valodā, kā to prasa likums. Sākumā kundze paralēli kungam „čiepstēja” latviski. Kaut arī stāvēju pirmajā rindā, nevarēju saprast, vai viņa tulko, vai vienkārši kaut ko piebilst.
Gramatika, gramatika, kā man tā nepatika...
:table_open:

:
:Kāds šeit pārdodas: |
:Kādā no izstādes norises dienām, kad darba laiks ritēja uz beigām, nolēmu iepazīt stendus nedaudz tuvāk. Eju un skatos – stāv tricikls, uz kura lieliem burtiem rakstīts „Pārdodas”, atceros, ka jau pamatskolā mums mācīja, ka pārdoties var tikai vieglas uzvedības sievietes/vīrieši, bet priekšmetus var pārdot, attiecinot vārdu „pārdod”. Gribēju atrast kādu, kas atbild par šo stendu, lai noskaidrotu detaļas, bet laikam viņš(-a) jau bija pārdevies(-usies).
Dodos tālāk - stends, kurā piedāvā mikroshēmas, kas palielina dzinēja jaudu. Paņemu rokā turpat pieejamo bukletiņu – tajā tikai divi teikumi, bet divdabja teiciens nav „ieskauts” komatos. Man tas jau izvērtās par sava veida sportu. Dodos pie nākamā stenda, paņemu bukletu – laikam par saliktiem pakārtotiem teikumiem neko dzirdējuši nav, kur pakārtotā daļa virsteikumam atrodas pa vidu. Pa ceļam uz nākamo stendu uzmetu acis salīdzinoši lielam reklāmas plakātam, pat līdz galam nebija jālasa, lai acīs iedurtos kārtējais „es todien nebiju skolā” meistarstiķis.
Punkts uz „i” bija viena Latvijas prestiža tūninga kantora buklets, kur praktiski neviens teikums nebija pareizs. Proti, kaut kāds latviešu un krievu valodas mistrojums. Tajā bija plosījies komatu viesulis, izmētādams tos tur, kur nevajag, un izravēdams - kur vajag. Starp citu, tieši šī bukleta iespaidā radās raksta nosaukums, pārfrāzējot reklāmā lasāmo teikumu: „Kopš tā laika daudz ūdens notecējis”. Arī bukletā esošo anketu aizpildīt nevarēju, jo mulsināja „ieņem
āmais amats”, „darba stāž
a” un iespējamais atbildes variants „es jau savu nostrādāju” (burtisks tulkojums no krievu val. vārda „
otrobotal”).
Protams, kārtējo reizi atradīsies cilvēki, kas kliegs, ko es pievēršu tik lielu uzmanību tādiem sīkumiem. Bet jūs laikam aizmirstat, ka ir tāda mūsdienu komercdarbībā svarīga lieta – t.s. PR (sabiedriskās attiecības). Katrs no mums ir speciālists (profesionālis) kādā jomā, piemēram, kamēr es uzskatīšu, ka kāds normāli dzied, tikmēr otrs ar absolūto dzirdi man pateiks: „Nedzirdi, kā viņš(-a) šķībi dzied?” Muļķīgi būtu atcirst: „Beidz taču piesieties!”, ja no tā maz ko saprotu. Vai varbūt kāds mēbeļu meistars pamanīs, ka konkrētais krēsls nostrādāts pavirši, tas nebūt nenozīmē, ka pēc apsēšanās tas izjuks, bet būtiski ir tas, ka darbs paveikts pavirši. Tas ļauj spriest par attieksmi. Katram vērtēšanas kritēriji citādāki, kas ļauj spriest par kompāniju kopumā.
Izstādes noslēgums un dragrace kā afterparty
:table_open:

::Izstāde noslēdzās 7. septembrī (svētdien) plkst. 20:00, kad visas automašīnas, kurām bija signālierīce – taurēja. Tā jau ir ikgadēja tradīcija, izstādei noslēdzoties. Troksnis bija patiesi liels, daudzi vēl iedarbināja dzinēju. Pēcāk automašīnas viena pēc otras devās laukā no halles, kurā virmoja zila dūmaka un izplūdes gāzu smārds...
Pēc izstādes tās dalībniekiem plkst. 22:00 kādā nomaļā vietā notika
dragrace sacensības, tajās piedalījās tikai patiesi „īsti” automobiļi, nevis tādi, kas lielākoties ir manāmi pie t/c „Spice”. Visi kopīgā kolonnā devās uz iepriekš sarunāto vietu, nostājās skrejceļam gar malām un ieslēdza gaismas (gluži kā „Fast&Furious” filmā). Tie, kas vēlējās, varēja savā starpā sacensties, sacensību nagla bija cīņa starp Valērijas
Mitsubishi 3000 GT un igauņu
Toyota Supra... uzvarēja igaunis.
Gaidīsim nākamo –
AutoExotica 2004,- kura, cerams, attaisnos savu nosaukumu pilnībā.
P.S. Bilžu galerija būs pieejama šīs nedēļas beigās.
* - pārfrazējot izstādē pieejamā reklāmas bukleta teikumu "Kopš tā laika daudz ūdens notecējis".
Foto no
AutoExotica preses materiāliem,
Sportech.lv un
karlisII personīgā foto arhīva.
Varat piedalīties
aptaujā par šo izstādi.