Galējos režīmos

  • Raksta opcijas
  • Pievienot komentāru
  • Drukāt
  • 30-06-2003

    Kurš no automobiļiem ir vislabāk vadāms? Ne pats ātrākais, ne pats jaudīgākais, bet apveltīts ar to izsmalcināto īpašību kopumu, kas pie ātras un enerģiskas braukšanas dāvā vadītājam maksimālo baudu. Mēs rīkojāmies tā: paņēmām pēc mūsu domām 20 labākos automobiļus, nogādājām uz vienu un to pašu sacīkšu apli un stingri pārbaudījām to patiesās spējas.

    Šie divdesmit pavisam atšķirīgie automobiļi ir līdzīgi tikai vienā - tie visi ir slaveni ar savu izteiksmīgo vadāmību. Bet tas, kā mašīna vadās, cik ļoti tā klausa vadītāja darbībām, aktīvam vadītājam, bez šaubām, ir braukšanas procesā galvenais baudas avots. Tātad, jūsu priekšā ir mūsu divdesmit favorīti, un mēs gatavojamies uzrīkot Trakstonas aplī sev lielus svētkus. Bet, vadoties pēc principa - savienot patīkamo ar lietderīgo,- pie reizes mēs veiksim arī nopietnu (gandrīz zinātnisku) pētījumu.

    :table_open:::Spriest par mašīnas temperamentu tikai pēc paātrinājuma līdz 100 km/h - nonsenss! Un arī vadāmību neaprakstīsi ar kādu vienu skaitli. Protams, dažādo automašīnu maksimālo ātrumu salīdzināšana fiksētos ātrumtrases punktos ļauj izdarīt interesantus secinājumus - bet tomēr vadāmība - tas ir kas vairāk, kā tikai skaitļi. Mēs speciāli automašīnas testējām ne tikai trekā, bet arī parastos ceļu apstākļos, tā kā tālām no ideāla koplietošanas ceļiem domātām automašīnām, kā likums, raksturīgas pavisam citas manieres nekā uz līdzenas kā galds sacīkšu trases.

    Katra no divdesmit automašīnām, tajā vai citā laikā, jau mums dāvāja ne mazums patīkamus mirkļus. Un lai, cik iespējams, sakārtotu radušās subjektīvās izjūtas (kā likums, asas), mēs izstrādājām sekojošu „vērtību sistēmu”.

    Vadāmības novērtēšanas kritēriji

    1. Riepu saķere ar ceļu
    Pie vienādiem nosacījumiem riepu spējai pretoties sānu izslīdēšanai ir liela nozīme. Jo tā ir lielāka, lielāks var būt pārvietošanās ātrums līkumā, un, bez tam, ja riepas labi tur automobili šķērsvirzienā, tad, kā likums, to bremzēšanas un paātrinājuma īpašības arī izrādās labas.

    2. Stūres vadāmība
    Laba stūres iekārta līkumu veikšanas procesā nodrošina skaidrību un precizitāti no ieejas tajā līdz izejai. Kam patiks, ja automobilis ieies likumā pa asāku trajektoriju, nekā ir likts, vai negaidīti iztaisnos to pēc precīzas līkuma ieejas veikšanas. Stūres vadības informētība sevī ietver, ka stūrei, adekvāti priekšējo riteņu slodzes palielinājumam, jākļūst smagākai un momentā jākļūst vieglākai, ziņojot vadītājam par brīdi, kad riteņi izslīd.

    3. Pakāpeniskums
    Pilnīgai riepu saķerei ar ceļu nevajadzētu strauji pāriet tik pat pilnīgā saķeres zaudēšanā. Svarīgi, lai sānslīde palielinātos pakāpeniski, pastāvīgi informējot vadītāju par notiekošo.

    4. Kontrolējamība
    Pat uz riepu un ceļa saķeres robežas automobilim precīzi jāreaģē uz stūres un akseleratora pedāļa darbībam. Vadāmības raksturam, cik tas ir iespējams, jācenšas būt neitrālam - nepietiekamai vai pārlieku lielai pagriežamībai nevajadzētu būt absolūtām. Reakcijām uz akseleratora pedāļa darbībām jābūt paredzamām.

    5. Noturība
    Ceļa nelīdzenums nedrīkst izraisīt novirzes no kursa. Bremzēšanas laikā automobilim jāklausa stūre, bet novirze uz sāniem dēļ ceļa slīpuma ir nepieļaujama.

    Trakstonas trase
    Vecā Trakstona var uzdzīt bailes. Trakstona ir pati ātrākā Lielbritānijas trase. Bez pārējām priekšrocībām, tā vēl ir pauguraina, pie tam, visātrākajos posmos. Šī visa ir prelūdija domai, ka Trakstona - vienkārši ideāla vieta tiem, kas vēlas uzzināt absolūti visu par vadāmību.

    Kļūda kādā no ātrajiem līkumiem, kā likums, noved pie tā, ka automašīna uz ilgu laiku pārkvalificējas par zāles pļāvēju - labi, ka zāle Trakstonas trases malā ir pietiekoši daudz. Līkumu ķēde Kembels-Kobbs-Sigreivs prasa no vadītāja pār cilvēcīgu noturību, bet pēc izskata parastais 90-grādu Klabs neizrādās nemaz tik vienkāršs, ja ņem vērā, ka pirms tā nākas maksimāli strauji dzēst ātrumu - no maksimālā līdz minimālajam, jo tas pirms iebraukšanas boksos pilda retardera lomu.

    Ātrie līkumi trases ātrākajā posmā ir tik plati, ka no tāluma ir līdzīgi stāvvietām, tikai bez norādēm un atbilstošiem ceļa apzīmējumiem, bet toties pats ātrākais līkums Čerčs - pie reizes ir pats nepatīkamākais: neskatoties uz nelielo līkuma leņķi, tas ir ļoti slikti caurskatāms, un vēl arī atšķiras ar negatīvo ceļa slīpumu tajā. Gala rezultāti apstiprina mūsu sajūtas, ka Trakstona - trase, kur jauda nespēlē galveno lomu, toties šeit nav vieta, kura piedotu neadekvātu vadāmību. Katrs automobilis, kas spēj nobraukt četrus apļus galējos režīmos un atstāt jūsu plaukstas sausas, ir pelnījis lielu uzslavu.

    1. Ollards: ātrs labais līkums, kas ar lēnākajām automašīnām tiek veikts ar „pilnu gāzi", bet ātrākajām automašīnām prasa nelielu piebremzēšanu.
    2. Kembels: asāks, nekā liekas, un āķīgs ar to, ka slikti caurskatāms. Pareizā trajektorija ir svarīga priekš ātras triju līkumu ķēdes veikšanas.
    3. Kobs: kļūda Kempbela līkuma izejā, un nāksies pacīnīties, lai bez ekscesiem veiktu Kobu.
    4. Sigreivs: lai nezaudētu ātrumu nākamajā posmā, svarīgi „caur lidot" šo, pa labi un lejā aizejošo, līkumu.
    5. Nobls: ļoti ilgs kreisais līkums, kura beigās - ir vērts nedaudz nobraukt no ideālās trajektorijas - pilns pretīgu nelīdzenumu.
    6. Gudvuda: ieiet šai līkumā ar pārāk lielu ātrumu ir vienkāršāk kā „bērnam atņemt konfekti" - daudz grūtāk šai gadījumā ir no tā iziet. Lieliska vieta, lai novērtētu, cik ļoti automašīna piedod kļūdas.
    7. Vilidža: nākas, sevi pārvarot, izejā aizķert apmali, citādi „neierakstīsies”.
    8. Čerčs: nedaudz no kalna ar negatīvu šķērsslīpumu, pie tam,- gandrīz slēgts. Dažiem automobiļiem izdodas veikt šo līkumu ar gāzes pedāli „grīdā" un augstāko pārnesumu.
    9. Bruklends: ir laiks atvilkt elpu un nobīties no tā, ka Čerčs tika veikts ar ātrumu, kas pārsniedz 160 km/h.
    10. Vudhem Hila: „Uz priekšu!" - maksimālais ātrums, bet pēc sekundes – „Stop!” - pirms ieejam retarderā „Klabs", maksimāli bremzējam.
    11. Klabs: asa ieeja, līkuma vidū, pirms paārinājuma izejā, iespējama neliela piebremzēšana. Pāri apmalēm labāk „negriezt” līkumu - patīkamā ir maz.

    Testa ievads bija lasāms iepriekš: Jūlijs - vadāmības mēnesis
    Rīt varēsiet lasīt pirmā automobiļa testu - Nissan Skyline GT-RV

    Car Avtomobilj, marts - aprīlis, 1997


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties