6. sērija – rokenrols visam mūžam

  • Raksta opcijas
  • Pievienot komentāru
  • Drukāt
  • 30-04-2003

    6. sērija (ar virsbūves kodu E24) bija E9 3.0 CS/CSi kupejas aizstājēja. Leģendāro E24 ražoja no 1975. gada oktobra līdz 1989. gada 6. aprīlim. Šajā ilgajā ražošanas periodā tika veiktas visai nelielas izmaiņas automašīnas izskatā. Gluži vienkārši BMW dizaineriem bija grūti pilnveidot jau tā perfekto E24 ārieni.


    BMW 635csi

    Haizivs tipa priekšgals pat mūsdienās izskatās ļoti iespaidīgi. Saistībā ar šo līdzību E24 ir ieguvis iesauku “haizivs”. Kopumā tika saražoti 86 216 šādi autombīļi. 1989. gadā E24 nomainīja 8. sērija (E31). E31 bija daudz dārgāka, līdz ar to pieejama daudz mazākam cilvēku skaitam. Tas bija galvenais iemesls 8. sērijas ievērojami mazākajai popularitātei. Nākošajā gadā ir plānots izlaist īstenu E24 sekotāju. Laiks rādīs, vai jaunā 6. sērija būs tik pat populāra, kā vecākais brālis.

    Daudzreiz ir nācies dzirdēt cilvēkus sakām, ka 6. sērija ir 7. sērijas (E23) sporta versija, bet tā tas nav. Patiesībā E24 ir būvēts uz 5. sērijas bāzes. Daudzas detaļas un tehniskie mezgli no 5. sērijas tika montēti arī E24 modelī.

    Modeļi

    Pirmie modeļi bija 630 CS, kuram tika uzstādīts tāds pats karburatora motors kā 3.0 CS, un 633 CSi (ar L-Jetronic iešprici). 630 CS var atšķirt pēc ļoti mazā pakaļējā bampera. 1978. gadā sāka ražot 635 CSi. Šis modelis attīstīja 218Zs, un maksimālais ātrums sasniedza 230km/h robežu. 635CSi atšķirībā no citiem modeļiem tika uzstādīti sporta sēdekļi, īpaši vieglmetāla diski un aizmugurējais spoilers. 1979.gadā 630 CS nomaina 628 CSi.

    1982. gads ir nozīmīgs gads 6 sērijas ražošanā, jo tiek izdarītas dažādas izmaiņas modelī. Tika veikti virsbūves un šasijas uzlabojumi, kas sākās jau dažus gadus atpakaļ, taču debitēja šajā gadā. Modifikācijas padarīja automašīnu ne tikai daudz vieglāku, bet arī daudz izturīgāku. Diezgan nozīmīgas izmaiņas bija E24 salonā – jauna tipa stūre, un panelis tika aprīkots ar dažādām papildus funkcijām. Šajā pašā gadā 635 CSi sāk montēt motoru, kuram tika par pamatu ņemts motors no 633 CSi. Jauda un griezes moments nemainījās, bet samazinājās degvielas patēriņš par 15%. 1982. gadā pārtrauc arī 633 CSi ražošanu.

    628CSi izņem no ražošanas 1987. gadā. Šajā pašā gadā 6. sērijai tiek izdarītas dažas izmaiņas ārējā izskatā. E24 sāka uzstādīt elipsveida priekšējos lukturus, kas nodrošināja labāku redzamību un neapžilbināja pretīm braucošos. Savukārt buferus sāk krāsot virsbūves krāsā, un tajos tiek integrēti triecinu absorbētāji.

    Pēdējos ražošanas gados nekādas izmaiņas netika izdarītas. 1989. gada 6. aprīlī no konveijera noripo pēdējais 6. sērijas modelis – 635 CSi.


    BMW M635csi sešu cilindru dzinējs

    ASV modeļu galvenās atšķirības

    Amerikāņu versijas cieta no gaisa piesārņojuma noteikumiem, kā rezultātā tika samazināta motora jauda. Šīs versijas nebija tik izskatīgas, pateicoties lielajiem bamperiem, kā arī masa ASV versijām bija lielāka. Rezultātā Eiropas E24 bija daudz labāks izpildījuma ziņā par ASV modeļiem.

    Lielais “M”

    Bijību iedvesošais 6. sērijas modelis ar lielo “M” tika prezentēts 1983. gada septembrī. M635 tika montēts M88/3 sešcilindru motors ar 24 vārstiem, kas attīstīja 286 Zs lielu jaudu. M635 spēja ieskrieties līdz “simtiņam” 6,4 sekundēs un sasniegt 255 km/h. ASV tirgot šo modeli zem nosaukuma M6 sāka 1987. gada jūlijā. M6 bija pieejams tikai ar katalizatoru, un tas nedaudz ārēji atšķīrās no M635.


    BMW M635csi

    Pārbagātība zem nosaukuma “L6”

    1987. gadā ASV tirgū tika piedāvāta īpaša 635 CSi versija zem nosaukuma “L6”. Burtu “L” attiecina uz vārdu “luksus”. Šī modeļa salons bija viscaur tapsēts ar ādu (izņemot grīdu) un aprīkots ar maksimālu aprīkojumu, kas nebija sastopams nevienā citā modelī. Šis modelis tika transportēts no Vācijas rūpnīcas kā 635 CSi un pārtaisīts ASV. Pārtaisīšanu veica BMW of North America Inc. Vienīgais L6 mīnuss bija salīdzinoši niecīgā jauda – 182 Zs. Lielbritānijā šis modelis tika piedāvāts (ļoti nelielā skaitā) zem nosaukuma 635 CSi Highline. Atšķirībā no L6 angļu versijai uzstādīja manuālo kārbu.


    BMW L6

    Haizivs ar nezvēra dvēseli

    1977. gada maijā BMW tuning firma Alpina izlaida pirmo E24 pārveidoto modeli ar nosaukumu 630 CS B2 (230 Zs). Pēc gada šim modelim piepulcināja B7 Turbo, kas attīstīja 300 Zs. 1984. gadā E24 B7 ieguva jaunu motoru ar 330 Zs jaudu no E28 B7 Turbo. 1982. gadā 630 CS B2 tikai aizstāts ar B9 (245 Zs), bet 1985. gadā ar B10 (261 Zs), kuru ražoja līdz 1987. gadam. Ātrākais no Alpinas haizivīm bija B7S Turbo Coupe (5,4 s no 0-100km/h, griezes moments - 500Nm, maksimālais ātrums pāri par 260 km/h).


    Alpina B7

    Nobeigumā

    E24 ir kļuvis gandrīz par katra patiesa BMW fana sapni, un tas nav bez iemesla, jo diezin vai pat vislielākie BMW nīdēji atļausies apgalvot, ka šajā automašīnā neslēpjas kas īpašs. Šim modelim piemīt neatvairāma pievilcība, kura parasti aizrauj E24 īpašniekus neatgriezeniski. Daudzi no viņiem negrib šķirties no šī auto, jo vēlas izbaudīt rokenrolu visa mūža garumā.

    Latvijas BMW 6 series club

    BMW 6. sērijas bildes

    Uģis Zarakauskis


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties