Intervija ar galveno vaininieku pie jaunā BMW dizaina
|
|
BMW kompānija radikāli maina savu dizainu, sākot ar tādiem modeļiem kā Z4 un jaunā 7. sērija, kas nav atstājusi vienaldzīgu nevienu, vairāk gan dzirdamas negatīvas runas, taču tirdzniecības rādītāji rāda pavisam pretējo - tieši to, uz ko BMW kompānija bija cerējusi. Kris Bengls (galvenais BMW dizaineris) sniedz interviju par BMW dizainu un nākotnes iecerēm. Cerams, ka viņš zina, ko dara...
Vai jūs plānojat papildināt esošo modeļu rindu, piemēram, ar minivenu? Vai domājat par kādu sport-kāru vai alternatīvu Maybach?
“Premium” segmenta ražotājam nav nepieciešams censties aizņemt visas esošās nišas. Mēs aizņemam izvēlētās nišas, kur mēs varam veiksmīgi piedāvāt produktus, kas pēc sava rakstura atbilst mūsu markām BMW, MINI un Rolls Royce. Un sporta automobilis šeit iederētos noteikti labāk kā minivens, bet pašlaik ne viens, ne otrs plānos neietilpst. Kas attiecas uz Maybach alternatīvu, tad no šī gada mums tāda ir: tas ir jaunais Rolls Royce Phantom. Bet BMW, kas pēc izmēriem pārspēs “septīto”, nebūs.
Pēc kā vadās BMW jauno automašīnu stila veidošanā – pircēju gaumei, tirgus tendencēm vai citiem faktoriem?
Vajag ņemt vērā veselu rindu faktoru. Bet šeit ir svarīgi nenonākt pie “stilu sajaukšanas”, kad tiek ņemts no daudz kā pa biškiņam, bet sekot savam stilam. Saprotams, klientu gaume ir ļoti svarīga. Bet veidojot jauna automobīļa dizainu, vajag saprast, ka klients to pirmo reizi ieraudzīs vismaz pēc trijiem gadiem. Un pēc tam automobili ražos septiņus gadus, un tam vēl septītajā gadā jāizskatās skaistam un mūsdienīgam. Tas nozīmē, ka daudzus gadus iepriekš jāzina, kas patiks klientam. Tādēļ nevar vienkārši sekot modes tendencēm. Jo, kad automobilis būs gatavs, šī tendence, visticamāk, jau būs pārgājusi. Svarīgi pašam noteikt tendences. Tādēļ mēs ļoti uzmanīgi sekojam tam, kādos apstākļos un kā dzīvo mūsu klienti.

Bengla kungs, lūdzu, pastāstiet, kad Jūs nolēmāt kļūt par dizainieri, kur Jūs macījāties un kādai mūzikai Jūs dodat priekšroku.
Bērns būdams es daudz meistaroju, un mani vecāki to visvisādi veicināja. Bet tad es pavisam nezināju, kas ir dizains un ka pastāv tāda profesija kā dizaineris. Un mani skolotāji skolā par to arī neko nezināja, tā ka es sevi pats noinformēju. Pēc skolas es stājos un veiksmīgi iestājos Pasadena Art-Center dizaina koledžā. Es mīlu dažādu mūziku, visdažādāko. Klasika, pops, roks utt. Nav svarīgs stils. Svarīgi, lai mūzika būtu ar raksturu un oriģināla.
Jaunā Rover dizains izsauca ne tikai pozitīvas , bet arī ievērojami negatīvas atsauksmes. Ko Jūs varat teikt šajā sakarā?
Piedodiet, bet sākot ar 2000. gadu Rover neietilpst BMW Group koncernā, tādēļ, kā jūs saprotat, es nevaru atbildēt uz šo jautājumu. Dizaineri parasti atklāti neapspriež citu ražotāju produktus.
Kādi Jums ir plāni motociklu dizainā? Kāda situācija ir ar trīsriteņu mašīnu projektiem (90-to gadu sākuma koncepcija)?
Motociklu dizainā eksperimentē daudz un labprāt, dažreiz tiek radīti trīsriteņu mašīnas. Bet vispār runājot, motocikla “dvēsele” – tās jušana braucot ar to, un tas vispilnīgāk izskaidrojas ar to, ka tam ir divi riteņi. Visticamāk, tā tas paliks arī nākotnē. Pēdējos gados mēs nopietni esam paplašinājuši mūsu motociklu programmu un izlaiduši modeļus ar pavisam dažādiem raksturiem. Tā būs arī turpmāk, un mēs visu uztaisīsim vēl sportiskāk.
Kā Jūs varat izskaidrot tādu neparastu jauno BMW modeļu dizainu, kas ir idejas pamatā?
Jaunie BMW modeļi seko vienai stratēģijai. Tie neizskatās kā agrāk,- visi vienādi. Katrs modelis demonstrē savu personīgo raksturu arī dizainā. Pie tam, mēs esam izstrādājuši, tā saucamo, estētisko spektru. Šajā spektrā var atrast visus jaunos modeļus dažādās pozīcijās saskaņā ar to raksturu. Vienā spektra galā sākas īpaši greznu, elegantu un solīdu automobiļu formu valoda. Mēs to saucam par “skulptūru dizainu”. Šeit iekļaujas, piemēram, jaunais “septītais”. Otrā galā mēs izveidojām formu valodu priekš neformāliem sportiskiem automobiļiem. Šeit dinamisks ārējais izskats tiek veidots ar aizraujošu virsmu spēli. Pats pēdējais šī virziena piemērs – Z4. Un visi jaunie modeļi, kas parādīsies nākamajos gados, atradīs savu vietu šajā spektrā. Daži drīzāk būs skulpturālie, citi – drīzāk ar sportisku un dinamisku virsmu spēli, trešie atradīsies spektra viducī, iekļaujot sevī abus virzienus.
Kuri, Jūsuprāt, automobiļi kļuva par svarīgiem pakāpieniem automobiļu dizaina attīstībā? Vai Jūs nevarētu nosaukt savus mīļākos automobiļus?
Lieli soļi attīstībā tika izdarīti ne tik daudz atsevišķu automobiļu dēļ, cik tehnoloģisku izmaiņu dēļ, kas deva dizaineriem jaunas iespējas. Tā, piemēram, nesošās virsbūves izstrāde, konveijera automobiļu ražošana no presēta lokšņu metāla vai aerodinamikas principu un aerodinamiskās caurules izmantošana deva lielu ietekmi dizainā. Un šodien ir tādi soļi. Piemēram, Z4 dizains ar tā izsmalcinātajām virsmas formām kļuva iespējams tikai pateicoties pašām mūsdienīgākajām konstruēšanas un ražošanas digitālajām metodēm, kas ļāva īstenot dizaineru idejas pat līdz metālisko lokšņu presēšanas etapam. Es personīgi nelabprāt runāju par “mīļākajiem automobiļiem”. Es mīlu visus automobiļus, kuriem ir pašiem savs raksturs, raksturīgs pašam un tā īpašniekam. Tiem jābūt ar savu nozīmi, svarīgumu priekš tās vides, kur tie eksistē. Citādi par tiem ātri aizmirsīs.
Ja automobilis tiek apskatīts kā mūsdienīga skulptūra, kur sastāv automobiļu plastikas īpatnības, tai skaitā mūsdienīgo auto? Kas ļauj vairāk izteikt automobiļa ideju – plastika, kas aizgūta no dabas, dzīvas radības vai ģeometrijas, mašīnai piemītošas virsmas?
Šodienas automobilis – tas ir dzīvnieka vai funkcionējoša mehānisma tēls. Automobilis var būt jebkas, bet tam jābūt īpatnim, un tam jābūt ar savu personīgo iekšējo raksturu. Es jau runāju par mūsu jauno estētisko līniju. Pēc tās ir redzams, ka pastāv dažādas šī rakstura izteiksmes iespējas. Piemēram, skulptūrā īpaši interesanti ir tas, ka tā, skatoties dažādos leņķos, demonstrē jaunas sava rakstura šķautnes. Nevienai dzīvai būtnei – ne cilvēkam, ne dzīvniekam – nepiemīt tik vienkāršs raksturs, kas no visiem leņķiem izskatītos pilnīgi vienāds. Mākslinieks spēj skulptūrā izteikt daudzas rakstura šķautnes. Tādēļ es labprāt salīdzinu skulptūras ar automobiļiem. Bet kas ir labāk automobilim – iegūtais no dzīvnieku pasaules, cilvēcīgās formas vai tehnikā un ģeometrijā – tas ir atkarīgs no automobiļa rakstura. Dažreiz der formas, kas atgādina spēcīgus elegantus sportista muskuļus, kā tas bija, piemēram, ar Z8. Vai arī ideja ienāk no pavisam citas sfēras… Salīdziniet Z4 virsmas ar vējā plīvojoša karoga dinamisko formu vai lieliski pieguļošu vīriešu uzvalku.
Ko Jūs zināt par Krieviju? Par krievu dizaina kultūru un krievu dizaineriem? Iespējams, BMW kompānijai ir kādi plāni izmantot krievu dizainerus? Vai firmai nav kādi nodomi uzsākt ar tiem sadarbību?
Pagājušogad es pirmo reizi biju Maskavas autosalonā. Es ļoti vēlējos tur nokļūt, jo valsts un cilvēki ļoti interesē. Bet priekš autodizainera autosalons ir, pašsaprotami, svarīgs iemesls tādam apmeklējumam. Uz mani daudz kas atstāja lielu iespaidu, bet pirmkārt cilvēki, viņu sirsnība un atvērtība. Kā arī spēja pa savam, svaigi skatīties uz lietām. Pie mums pašlaik ir jauns dizainers no Krievijas, kas pie mums iziet praksi. Viņam ir daudz radošās enerģijas un visiem sagādā milzīgu baudu strādāt ar viņu. Mēs pārstāvam starptautisku komandu, kurā ir pārstāvēti cilvēki no dažādām valstīm un kultūrām. Tā kā es pilnībā varu iedomāties mūsu grupā krievu dizainerus.
Kas ir dizainers – mākslinieks vai tehnisko zinātņu doktors?
Es domāju - ne viens, ne otrs. Dizainers sevī ietver abu kvalitātes. Viņam ir jāzina, kas ir iespējams skatoties no tehniskā viedokļa un kas nē. Bet viņam arī ir nepieciešama mākslinieka dzirkstele, lai auto formā izteiktu “mašīnas” raksturu.
Stils, kurā ir veidoti visi jaunie BMW markas modeļi, raksturojas ar drošsirdību un daudziem jauniem un interesantiem risinājumiem formu veidošanas sfērā. Ja tas nav noslēpums, tad kā Jūs spējāt pārliecināt drīzāk konservatīvo koncerna vadību pieņemt šo stilu? Kādus argumentus Jūs izmantojāt?
Mēs neizmantojām nekādus argumentus, jo mums nenācās koncerna vadību pārliecināt. Viņus pārliecināja projekti. Viņi mums deva pasūtījumu izstrādāt dizaina stratēģiju jaunajai tūkstošgadei un izdarīt lielu soli uz priekšu. BMW, iespējams, patiesi, daži iedomājas kā konservatīvu, bet ja paskatīties atpakaļ vēsturē, tad var saprast, ka drosmīgi soļi – tā ir firmas tradīcija. BMW pati uzdod tendences, tā vietā, lai sekotu citiem.
Kura BMW virsbūve (sākot ar 70-iem gadiem) izrādījās, Jūsuprāt, pati vieksmīgāka, skatoties no stilistikas redzējuma?
Šis jautājums ir līdzīgs tam, kā uzprasīt tēvam, kuru no bērniem viņš mīl vairāk. Viņš viņus mīl visus. Protams, es neesmu vienīgais “tēvs”, un ne visi modeļi radās manas strādāšanas laikā BMW. Bet tik un tā – viņi visi ir mūsu ģimenes locekļi.
Jūs patiešām ticat, ka BMW šīsdienas etapā patiešām bija asa nepieciešamība pēc šāda kvalitatīva lēciena dizainā?
Runa nav par to, cik steidzīgi viss šis bija nepieciešams. Runa ir par to, ka ir nepieciešams izdarīt soli uz priekšu, ja nevēlies palikt uz vietas un negribi, lai tevi apdzītu citi. Mēs nolēmām izstrādāt un realizēt orientieri nākotnes dizaina stratēģijai un virsmu valodu, tā kā esam pārliecināti, ka mūsu klienti arī ir cilvēki, kas orientējas nākotnei. Viņi pa dzīvi iet uz priekšu, nesekojot kādam citam pavadībā.
Kādēļ flame surfaces izmanto tikai zemākā līmeņa modeļos?
Tas nav īsti pareizi, bet kā jau es to teicu, virsmu dinamika izstaro ļoti neformālu un sportisku raksturu. Bet kāds visbiežāk raksturs tīrā veidā ir sastopams nelieliem sportiskiem automobiļiem. Bet es nepavisam negribu teikt, ka Z4 – ir “zemākā līmeņa” modelis.
Bet kas ir ar priekšējo piedziņu? Vai kādreiz tirgū parādīsies BMW automobiļi ar priekšējo piedziņu?
Es domāju, ka šādu jautājumu vajadzētu uzdot drīzāk inženieriem, nevis dizaineriem. Bet mums arī ir savs viedoklis šai jautājumu, jo arī mēs braucam ar automobiļiem. Un tādēļ mēs gribam saglabāt aizmugurējo piedziņu un priekšā novietotu dzinēju. Tas vienkārši brauciena laikā rada pavisam īpašu sajūtu. Bet tehnisko izskaidrojumu , kādēļ tas tā ir, jādod tiešām inženieriem.
Kādēļ Jūs nolēmāt kļūt par dizainieri tieši BMW, bet nevis, pieņemsim, Mercedes? Kas Jūs tik ļoti piesaista BMW?
Pirmkārt, tas pavisam nav tā, ka kāds sev kaut ko meklē. Tu saņem piedāvājumu un vai nu pieņem to vai nē. Bet es ar gandarījumu pieņēmu BMW piedāvājumu, tā kā man patīk uzņēmuma filosofija, kā arī tā produkti. Visi šeit ir ļoti motivēti un enerģijas pilni. Un es domāju, ka labi iederos šajā atmosfērā.
BMW firma nebaidās, ka jaunu klientu piesaiste nozīmēs veco zaudēšanu?
Pēdējos gados mēs pastāvīgi uzstādījām rekordus un pēdējā gadā novedām pārdoto auto skaitu līdz vienam miljonam. Priekš “premium” klases produktu ražotāja tas ir solīds un vienlaicīgi ekonomiski mērķtiecīgs pieaugums. Un tas liecina par to, ka mēs nepārprotami iegūstam vairāk klientu, kā zaudējam. Saprotams, ne visi klienti uzreiz piekrīt jaunievedumiem, ja izdari lielu soli uz priekšu. Bet BMW marka un tās klienti ir ļoti emocionāli. Esmu pārliecināts, ka daudzi atgriezīsies atpakaļ, kad strīdi par jauno dizainu nedaudz norims.
www.cardesign.ru