BMW X5 3.0d - rallija "Parīze-Dakāra" dalībnieks
|
|
Rallijs jau sen kā beidzies, bet der atcerēties ar ko startēja BMW. Tas bija BMW X5 prototips, ko izgatavoja firma X-Raid no Trebur pilsētas vācijā.
No X5 3.0d tas aizņēmās dzinēju un pilnpiedziņas transmisijas mezglus, piekares elementus. Nesošās virsbūves vietā - tērauda ferma uz kuras tiek karināti ogļšķiedras paneļi, protams, attāla līdzība ar oriģinālu saglabājas. Bāzes garums, piemēram, 2820 mm, kā tam ir jābūt, tieši tik pat, cik sērijas modelim. Bet tikai jābrauc viņam būs nevis pa šosejas asfaltu, bet pa Sahāras smiltīm, kur oriģinālam, nav ko darīt.
Atšķirībā no sērijas modeļa, kura dzinējs ir aprīkots ar vienu turbīnu, šis 24 vārstu, sešu cilindru rallijmonstra dzinējs ir aprīkots ar diviem. Tiesa, pēc reglamenta, gaisa padeves caurums ir ierobežots līdz 39 milimetriem. Tā ka dzinējs, kuram ir paredzēts trīs litru darba apjoms spēj izdot tikai 270 zs pie 4200 apgriezieniem minūtē. Maksimālais griezes moments ir 570 Nm pie 2200 apgriezieniem minūtē. Liela slodze, bet Sven Quandt, X-Raid komandas īpašnieks uzskata, ka varētu izspiest 700 Nm, ja nebūtu gaisa padeves ierobežotājs. Dzinējs darbojas ar "sauso" karteri, kas ļauj to (un mašīnas smaguma centru) nolaist pēc iespējas zemāk.
Dzinējs ir sasaistīts ar robotizētu sešpakāpju ātrumkārbu. Priekšējais un pakaļējais diferenciālis strādā kopā ar daudzdisku elektriski regulējamām muftām.
Mašīnas garums ir 4750 mm, platums 1960 mm, augstums 1807 mm. Kopējais svars 1900 kg. Maksimālais ātrums - kaut kādi 185 km/h, kā saka komandas īpašnieks - pa smiltīm mašīna labi iet uz 172 km/h.
Kāpēc dīzelis ? Šeit Quandt’am ir savs funktieris: "Mūsu mašīna patērē no 12 līdz 40 litriem dīzeļdegvielas uz simts kilometriem, kas ir atkarīgs no maršruta smaguma. Bet mašīnas ar benzīndzinējiem rij no 20 līdz 65 litriem". Tā kā rūpnīcas bolīdi Mitsubishi un Nissan līdzi vadā liekus 200 L degvielas. Bet nevajag arī satraukties par BMW X5 - aiz tā Recaro sēdekļiem atrodas 340 L degvielas bāka.
Keiby