Ko īsti būvē Andris Dambis?

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (28)
  • Drukāt
  • 10-02-2003

    "Ogres Servisa Centrs" kļuvis par savdabīgu slepenās "Area 51" analogu Latvijā, jo tur top vienreizēji automobiļi. Vārdam vienreizējs šeit ir vairākas nozīmes, izņemot varbūt to, ka būvējamais auto (pagaidām tuvu gatavības stadijai ir viens) būs lietojams tikai vienu reizi.

    "OSC" cehā pēc tā direktora un pazīstama autosportista Andra Dambja projekta top speciāli automobiļi, ar kuriem latvieši nopietni gatavojas startēt Dakāras rallijreidā. Pirmās divas mašīnas būs gatavas prezentācijai 1. aprīlī, bet pirmais reālais starts Marokā paredzēts jūnijā. Taču pavisam paredzēts uzbūvēt četrus oriģinālas konstrukcijas automobiļus, ar kuriem pulveri jau ostījuši tuksneša bruņinieki, kā arī pats Dambis metīs izaicinājumu tādām slavenībām kā Žans Luijs Šlesers, kurš arī startē ar paša būvētiem bagijiem.

    Kāpēc ne Pajero?

    Mašīnas autors Andris Dambis pa īstam atplaukst, tikai pieskaroties savam darbam.
    Gan Jānis Naglis, gan Māris Saukāns "Master Rallye" Krievijā un "UAE Desert Challenge" Arābu Emirātos, nemaz nerunājot par Latvijas mežiem, startēja ar "Mitsubishi Pajero". Divām nopietnākajām sacīkstēm automobiļi jau tika pavisam nopietni pārbūvēti Roberta Elbakjana vadībā, izmantojot franču autosporta firmas detaļas - no piekares svirām līdz secīgajām ātrumkārbām. Taču A. Dambis uzskata, ka konkurētspējīgu mašīnu vieglāk uzbūvēt no nulles, jo "Pajero" vajadzētu sagriezt, mēģināt tajā iedabūt paša iecerēto konstrukciju, un apvienot to ar "Mitsubishi" parametriem. Turklāt standarta "Pajero", kāds tas dziļākajā būtībā tomēr paliek, ir pārāk īss un pārāk augsts. "Kāpēc atdarināt, ja var radīt pats savu?" saka A. Dambis. Ņemot vērā, ka savas autosportista karjeras laikā viņš radījis vairākus paša uzlabotus automobiļus, sākot ar "VAZ-2108" ar "VW Syncro" pilnpiedziņu līdz Eiropas līmeņa "VW Golf" un "Porsche", nav iemesla neticēt.

    Kā tas izskatīsies?

    Līdz prezentācijas brīdim automobiļa virsbūves aprises netiek izpaustas, tomēr formas esmu redzējis. Jāsaka, ka "OSCar", ja tā tiešām nosauks latviešu slepeno ieroci, ir patiesi skaists. Nedaudz tā formas nosaka sērijveida "Ford Focus" detaļas - durvju aila, vējstikla rāmis u.c. Kāpēc tā? "Kāpēc ne, ja "Ford" daļas atbilst, tam ko esmu iecerējis," atbild Dambis. Iespēja izmantot standarta "Ford" vējstiklu stipri samazina problēmas ar rezerves daļām.

    Motors

    Rādās, ka šis būs vienīgais automobilis pasaulē, kurš izskatās pēc "Focus", bet iekšā tam "BMW" 4 litru V8 dzinējs. Protams, tūliņ galvā iešaujas pirmais jautājums, vai motors nebūs par smagu un kā tas ietekmēs auto izsvarojumu. Taču Dambis atbild, ka patiesībā šīs ir gandrīz vienīgais šāda tipa motors, kas pilnībā izgatavots no alumīnija (pat Petransela "Mitsubishi Pajero Evolution" esot čuguna bloks), un, otrkārt, tam ir iespējams atsevišķi pasūtīt visas detaļas, kas ir ļoti būtiski komplektējot tehnisko palīdzību. Motors nav jauns, demontēts no avarējuša "540i", jo jauns motors būtu bijis daudz dārgāks un to tik un tā nāktos izjaukt un pārtaisīt. A. Dambis stāsta, ka vienkārši ņēmis šveiciešu "Autoreview" katalogu un izrakstījis visus motorus, kas varētu derēt. ""Audi" motors tika atmests tikai tāpēc, ka tam vajadzētu pasūtīt visus virzuļus kopā, bet "BMW" piedāvā pat remonta izmērus." Benzīna motori ar turbīnām Dakārā braukt nedrīkst, savukārt sacīkšu dīzeļdzinējos Dambis nejūtoties spēcīgs.

    Tas nav bagijs!

    Izvēloties optimālo izvietojumu, bija jāizšķiras, kas atradīsies priekšā - motors vai 300 litru benzīnbāka, pamatīga metāla kaste ar homologācijai atbilstošiem stiprinājumiem un izolāciju. Pilnpiedziņas mašīnai, kāda būs arī šī, veiksmīgāks variants tomēr ir pirmais. Motors no caurulēm sametinātajā korpusā atrodas diezgan dziļi, tāpēc šķiet, ka ar izsvarojumu problēmu nebūs. Patiesībā jau šīs "layout" apraksts vien liecina, ka šis nav nekāds bagijs, lai gan Dambis pats to tā saucot. Dakāras bagijiem motors atrodas aizmugurē, tie ir viegli un piedziņa tiem ir uz aizmugurējo asi, no tā arī krasi atšķirīgi izsvarojumi. "OSCar" brauks, lēks un kārpīsies "ar visām četrām".

    Latvieša izdoma pret "Ralliart" naudu

    Man jau sen bija aizdomas par to, ka svētā oreola apvīto ārzemju autosporta firmu izstrādājumi ir tik dārgi tikai tāpēc, ka kāda cita "dambja" vadībā tiek izgatavoti ar rokām "OSC" līdzīgās firmās. Tāpēc A. Dambis daudz ko izlēmis darīt pēc sava prāta, izmantojot krosa pieredzi. Speciālie bremžu diski maksā ap 300 eiro, taču Ogrē uz galda redzamie "BMW" ne ar ko nav sliktāki, toties maksā 24 latus. Protams, vidu nācās izvirpot, lai piemērotu masīvajai rumbai un tālāk neiedomājamu izmēru šarnīriem. Bremžu suporti gan nākuši no "AP Racing", tāpat arī "Proflex" amortizatori. Taču izpūtējs un kolektors jau atkal ir vietējā konstrukcija, tāpat arī ventilatoru rāmis, motora pārsegs kokpitā utt. Mūsu braucējus neapturēs nejaušs akmens, kas salieca "BMW X5" stūres zobstieni un apturēja Greguāru de Meviusu - "OSCar" nav nekāda zobstieņa, tikai krimināla izmēra stūres sija. To kustina parasts gliemežpārvads, kas izskatās it kā būtu nācis no "šrota". Izrādās, tā arī ir - "Mercedes" reduktors ar pastiprinātāju atzīts par visvienkāršāko un vienlaikus izturīgāko. Abu tiltu reduktori gan ir jauni, no "Mitsubishi Pajero". Vienlaikus pārsteidz Dambja attieksme pret sīkumiem, kuriem reizēm vērību nepiegriež pat rūpnīcas komandas, piemēram, praktisku vietas izmantošanu aiz sēdekļiem. Dambja automobilim pat būs pacēlāji, ko darbina saspiests gaiss no rezervuāra, gluži kā dārgākajām Dakāras mašīnām!

    Normunds Avotiņš www.tvnet.lv/auto


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties