Prfctyon’a BMW 740iL (E32)
|
|
Kā jau droši vien esat pamanījuši, BMWpower.lv ir jauna sadaļa – „Letiņu BMW”. Iespējams, ne visi ir sapratuši līdz galam, ko no viņiem grib sagaidīt BMWpower.lv redakcija, aicinot sevi pieteikt šajā sadaļā. Mēs neizejam nedz uz topošajiem "Mēneša BMW", nedz uz ekskluzīviem modeļiem... šeit vienkārši ir sadaļa, kur jebkurš no jums var parādīt citiem virtuālajiem „paziņām” auto, ar kuru jums ir gadījies pārvietoties, fotogrāfijas, un aprakstu par to. Sākot ar statistiku par benzīna patēriņu (variet mēģināt pierādīt tādas forumos tirzātas muļķības kā „525i ir ekonomiskāks par 520i, jo tam pēdējam jau tā bundža par smagu” ), soda kvīšu kaudzītēm, un beidzot ar pārspriedumiem par savām izjūtām pie stūres, pieredzi, kurioziem, ieteikumiem citiem lietotājiem utt. kas vien ienāk prātā... Nolēmu publicēt aptuvenu savu priekšstatu, kādam tad būtu jābūt šim rakstam.

Jauka jūnija diena. Ja nemaldos, sestdiena... Kā parasti wīkendos, esmu devies iknedēļas „autoplaču apgaitā”. Kādu laiciņu jau nebiju apmeklējis Krasta ielas placi pie Salu tilta. Skatos... jā, ir arī automašīnas (lasi: ir arī BMW). No sākuma uzmanību piesaista melns 525i Touring ar melnu ādas salonu, kurā iesēžoties gandrīz applaucēju pēcpusi. Bla bla bla.., esot tāds un tāds, neesot protams sists, lai arī skaidri redzams, ka tie ir klaji meli (ja nemaldos, „nodevējs” bija motora pārsegs). Parasti šajā placī labākie automobiļi ir pirmajā rindā (tai, kas tuvāka ceļam). Bieži nākamās nemaz neapskatu, bet todien tomēr izlēmu apmest lieku līkumiņu. Ar acīm pārskrienu trešajai rindai... pilns ar visādiem „pārvietošanās līdzekļiem” (VW, Ford...), bet kas tad tur? Tiešām septītais? Mhm. Platais režģis, gaisa tvērēji apakšā – tātad astoņi cilindri. Pieeju tuvāk – mmm. Septiņi četri nulle.... īī ell. Šādus BMW esmu pastiprināti „čekojis” kādu gadu, visi ir bijuši vairāk vai mazāk ar problēmām, izņemot pāris tiešām labus, kuriem bija astronomiska cena (tāpat tos paņēma apmēram triju dienu laikā). Pēc īsas aplūkošanas, kurā vienīgie negatīvie momenti bija neesošais ādas salons un „šādi tādi nekādi” oriģinālie diski (tie neatsvēra pozitīvos), zvanu sencim – brauc šurp, tas un tas, cena tik un tik, saimniecībā noderēs.. formalitātes un visas pārējās padarīšanas, un – pa taisno pie Yur uz Raiser (tiem, kuri nezin – Yur ir oficiālais BMW Fight Club patronesis) dzirdēt rūdīta speciālista novērtējumu. Viss OK...

Ilgi jau gribēju tuvāk iepazīt šos BMW E32. Salīdzonot ar iepriekšējo E32 (91’ gada 730i ar R6 motoru), šis ir kā diena pret nakti. Šis tiešām ir tāds, kāds pienākas „īstam” septītās sērijas pārstāvim – normālas litrāžas pēdējo tehnoloģiju motors (ar nelielām izmaiņām šāda tipa dzinējus uzstāda vēl šodien – iekš 540i un X5 4.4i), jaunais piecpakāpju automāts, valrieksta apdare, elektriskie krēsli arī aizmugurē sēdošajiem, elektriskie galvas balsti... pat bruņu stikli. Arī visas pašsaprotamās lietas kā divjoslu klimatkontrole, kruīzkontrole, atmiņa vadītāja krēslam/spoguļiem, utt.... Vieta, kur patīkami atrasties.

Daudzi baidās BMW ar šiem lielajiem motoriem. Tie daudz tērējot degvielu, un vispār, priekš kam tad ikdienā gandrīz 300 zirgspēkus, un tādā garā. Par degvielas patēriņu – teikšu godīgi, ka tas netērē vairāk benzīna kā dažš labs cits automobilis ar vājāku motoru un vieglāku virsbūvi (piemēram, Saab 9000 Aero 2.3i), un mazāk par saviem oponentiem tirgū kā piemēram Audi V8 (gan 3.6i, gan 4.2i), gan Mercedes S420 (patiesībā patēriņš, salīdzinot rūpnīcu dotos datus, ir mazāks arī par E420)... Vispār, ja runājam par objektīvu statistiku, tad jāmin kompjūtera rādījumi (kuri, kā zināms, BMW ir ļoti precīzi). Vasarā, braucot kombinētajā ciklā pilsēta / BFC tusi :) / atpūta ārpus pilsētas, vidējais patēriņš bija tikai mazliet virs 12 litriem uz simts kilometriem. Reiz atpakaļceļā no Siguldas uz Rīgu patēriņa kompjūters tika ‘nomests’ pa nullēm, un līdz iebraukšanai Juglā vidēji tika tērēts 8,4 litri degvielas (ātrums – apmēram 110 km/h, kondicionieris – izslēgts, ieslēgti gabarīti/tuvie/miglas lukturi). Kopsummā jāsaka, ka, protams, šo automobili par ekonomisku nenosauksi, taču „savā līgā”, kā jau visi BMW, tas noteikti ir visai ekonomisks. Un bauda, ko sniedz šis braucamais, noteikti ir lielāka nekā Mercedes tolaiku S klase (gan dēļ piekares, gan neinformatīvās stūres, gan ‘lēnā’ automāta, gan....), Audi V8 (rites trokšņi, krietni neērtāki krēsli kā BMW...). Amerikas tirgū visai cienīgu konkurenci BMW 740i/iL sastādīja Lexus un Infinity modeļi ar V8 motoriem, tiesa, lielākoties dēļ tā, ka, ja labi aprīkots 740iL maksāja mazliet zem 70,000 USD, tad Lexus LS400 un Infinity Q45 V8 bāzes versijas maksāja starp 40,000 un 50,000 USD. Tiesa, Mercedes lētākie V8 modeļi maksāja, sākot no 78,000 USD... Lasot to laiku testus, esmu pārliecinājies, ka arī speciālisti vērtēja BMW E32 augstāk gan par Mercedes, gan Audi.

Runājot par šāda auto nepratiskumu ikdienā – jāpiekrīt, ka šis tomēr nav gluži tas auto, kurš būtu piemērots diendienas kvernēšanā sastrēgumos uz Vanšu tilta. Ja benzīnu apmaksā darbs, vai arī tiešām tas tik ļoti neuztrauc – tad viss ir okei, ir ļoti patīkami un viegli vadīt šādu automobili kautvai visu dienu, neskatoties uz garumu virs pieciem metriem un pašmasu 1850 kg. Taču nenoliedzami, šāda tipa auto vairāk tomēr ir piemēroti „sestdienas-svētdienas” auto statusam, ar kuru izkustēties ārpus šaurajām un pilnajām pilsētas ielām.

Cilvēki, kuri reiz ir saskārušies ar automobiļiem, par kuriem mēdz teikt tādas frāzes kā „nafig man tos liekos cilindrus”, „kur es laidīšu vaļā tos ieslodzītos zirgus zem kapota”, „šitādam šķūnim jau aizmugurējā krēslā paredzēts sēdēt” un tā tālāk, ļoti daudzos gadījumos „saslimst” un ir ar mieru mazliet pārmaksāt to ikmēneša „benzīna tiesu” un vēl šo to, lai būtu iespēja braukt kā gribi, nevis kā automobilis tam to ļauj. Ikvienam skeptiķim novēlu izbaudīt fantastisko sajūtu, piemēram, kad nospiežot gāzes pedāli pie 110 km/h, automāts strauji, bet bez rāvieniem, no piektā pārnesuma pārslēdzās uz trešo, auto „deguns” cienīgi paceļās, un milzīgais auto bez kompromisiem un nepārprotami raujās pretim 200 km/h atzīmei un pāri tai... lieki teikt, ka normāli braucot, auto dzinējs nav dzirdams vispār. Kad tas atdzīvojas pēc jūsu pavēles, V8 ērģeles mudina izslēgt BMW Becker oriģinālo 200W audiosistēmu un tvert motora burbuļojošo tenora skaņdarbu...

Heh, laikam kļuvu pārāk sentimentāls. Nolaižoties uz zemes, jābilst, ka audiosistēma priekš šāda limuzīna nav no tām labākajām, un Lexus LS400 no rūpnīcas iebūvētais iebūvētais Nakamichi to pārspēj. Laiki ir mainījušies, un patlaban BMW modeļos ir vienas no pasaulē labākajām audiosistēmām.

Kā jau daudzi to zin no E38 modeļiem, E32 bija aizsācējs savā segmentā tam, ka arī šiem limuzīniem tiek uzstādītas lieliski konstruētas piekares (ar daudziem alumīnija risinājumiem), kurās ir domāts ne tikai par rites trokšņu novēršanu un lielisku komfortu, bet arī par precīzu vadāmību un sportisku garu. Jaunais septītais (E65/E66/E67/E68) ir šīs filozofijas turpinājuma perfektākais paraugs. Tāpat kā BMW piekares, arī stūres sistēmas parasti ir labākās klasē, un vadītājs noteikti necieš no dezinformativitātes vai vibrācijām kā tas ir dažam labam konkurentam. Tādēļ jau mēs esam The Ultimate Driving Machine pielūdzēji...

Tas, ka daudziem E32 ir papildaprīkojumā iekļautie bruņu stikli (to prezentācijā pirms desmit gadiem presei tika dota iespēja ar veidveseri no visas sirds pārbaudīt to izturību – neviens stikls netika saplēsts. Plaisas parādījās, taču BMW šiem stikliem dod beztermiņa garantiju pret šādiem sitieniem, kā arī šāvieniem ar ieročiem līdz zināmam kalibram), nebūt uzreiz nenozīmē, ka iepriekšējais īpašnieks ir bijis krimināla autoritativitāte vai valstsvīrs, jo daudzi novērtēja šajos stiklos to, ka tie praktiski nelaiž cauri nevienu skaņu. Tādēļ salons ir vēl jo klusāks.

Salīdzinot šo modeli ar ekspluatācijā vēl krietni dārgāko 750i/750iL, noteikti jāsaka, ka dinamika abiem šiem motoriem ir gandrīz vienāda, jo M60B40 astoņcilindru 4.0i motors ir vieglāks par M70B50 milzīgo 5.0i divpadsmitcilindrinieku, un galu galā V12 motoram ir tikai par 14 zirgiem vairāk (300 hp) un 50 Nm (450 Nm) pie tiem pašiem apgriezieniem (4500 rpm). Bet, salīdzinot piemēram degvielas patēriņu pilsētas ciklā, ir krasas atšķirības – V8 tērē pieticīgus 17,5 litrus salīdzinot ar V12 pāri par 21 litriem. Pie palielināta patēriņa parasti ir vainīgas bojātas/nokalpojušas lambda zondes – tās šim modelim, tāpat kā 750i/iL, ir divas, un abas bija tikko nomainītas.

Vēlētos brīdināt, ka šis nu noteikti nav īstais autiņš, lai dotos izbraucienā pie vecvecākiem uz laukiem pēc kartupeļu maisiem :). Pirms pāris mēnešiem piespiedu kārtā nācās braukt uz Seci, Aizkraukli, kur ceļi nav no tiem pašiem gludākajiem un labākajiem. BMW alumīnija karteri var viegli ievainot.. par to pārliecinājos personīgi. Braucu pa taisnu posmu, kurš likās daudzmaz gluds, ‘trepe’ arī bija aiz muguras... ātrums bija apmēram 80 km/h, līdz dzirdēju dobju būkšķi no apakšpuses – nebiju pamanījis akmeni grants ceļa pašā vidū, kuru bija nosegusi zāle. Pēc pāris dienām notika Massona rīkotā izjāde katamarānu (uz kura vēl protams piedevām notika plostošana, tātad divas ar šķidrumu saistītas nodarbes kopā), Atvars norādīja, ka no auto apakšas ceļas melni dūmi. Palūkojoties apakšā, varēja redzēt, ka eļļa ir noklājusi abus katalizatorus. Tā arī neizpratām, kas īsti ir pie vainas....

...līdz pēc pāris dienām notika BFC tuss pie Yur. Tur auto tika uzcelts uz pacēlāja, kur viss noskaidrojās – ir caurums šī vārda tiešā nozīmē alumīnija kārbas karterī (to variet redzēt fotogrāfijās). Par laimi, tas nebija motora karteris. Yur izmantoja alumīnija elastīgumu, aizsitot caurumu ciet, pēc tam to pārklājot ar kautkādu zaņķi, kurš, pēc Yur vārdiem, tīri labi turot to padarīšanu ciet. Liels paldies par to viņam... jo jauna ātrumkārba maksātu apmēram 500-600 Ls.

Īsumā tas arī ir viss, ko varētu jums izklāstīt. Verdikts – par summu no 6000-8000 USD var iegādāties tiešām labu 93’-94’ gada 740i/740iL , un laba eksemplāra gadījumā garantēju, ka nebūsiet vīlušies – tieši otrādi. E32 ir labākais auto savā klasē...

Aprīkojums:
elektriskie logi, el. apsildāmie spoguļi, el. divu pozīciju lūka, divjoslu klimatkontrole, no ātruma atkarīgs stūres pastiprinātājs, kruīzkontrole, valrieksta apdare, lietie diski, ABS, SRS, BMW Business audiosistēma (8 skaļruņi), BMW oriģinālā pretaizdzīšanas iekārta, pilnais OBC dators, apsildāmie krēsli, elektriskais aizmugurējā loga aizkars, durvju aizkariņi, elektriska jostas augstuma regulēšana (automātiski), elektriski krēsli priekšā (vadītājam - ar atmiņu) un aizmugurē, četri elektriskie galvas balsti, bruņu stikli, divi katalizatori & lambda zondes... etc, etc...
Aprīkojumā neietilpst:
elektriska stūres augstuma/dziļuma regulēšana (savienota ar krēsla un spoguļu atmiņu), ASC, PDC, ādas apdare, CD mainītājs, aizmugurējo krēslu apsilde.

TEHNISKIE DATI ĪSUMĀ:
Motors: 4.0i, V8, 32v - M60B40
Jauda: 286 hp / 210 kW
Maks. griezes moments: 400 Nm @ 4500 rpm.
Akselerācija 0-100 km/h: 7,4 s
Maksimālais ātrums: ierobežots līdz 240 km/h
Piedzinja: vienīgā
Transmisija: ZF piecpakāpju automāts - A5S 560Z
Platums: 1845 mm
Garums: 5024 mm
Pilna masa: 2350 kg
Motoreļļas daudzums: 7,5 litri
Dzesēšanas šķidruma daudzums: 12,5 litri
Eļļas daudzums pakaļējā asī: 1.90 litri
Bremžu šķidruma daudzums: 1.00 litrs
Apriepojums: 225/60 ZR15

Prfctyon