Īsa BMW Motorsport vēsture un tās saistība ar Le Mans 24 stundu sacīkstēm
|
|
||
BMW M – tas nav tikai uzraksts uz premium klases auto aizmugures. Tā ir sacīkšu vēsture, kas stiepjas vairāk nekā piecdesmit gadu garumā. Bet kā neliela inženieru komanda pārvērta BMW par spēku trasē un uz ceļa?
Kā BMW Motorsport ieguva milzīgu fanu pulku un kļuva par populāru derību tirgu GGBet LV? Un kā tas viss ir saistīts ar leģendārajām Le Mans 24 stundu sacīkstēm? Mēģināsim to noskaidrot!

BMW M Motorsport pirmsākumi
1972. gadā BMW izveidoja nodaļu ar nosaukumu BMW Motorsport GmbH. Tajā strādāja 35 aizrautīgi darbinieki, kuru mērķis bija dominēt autosportā un mainīt veiktspējas robežas. Tajā pašā gadā BMW M prezentēja 3.0 CSL – auto, kas ātri ieguva iesauku “Betmobīlis”. No 1973. līdz 1979. gadam tas kļuva par Eiropas tūrisma auto čempionu un nostiprināja BMW vārdu sacīkšu pasaulē.Bet tas bija tikai sākums. 1978. gadā uz skatuves iznāca BMW M1 – pirmais un īstais BMW superauto, radīts sadarbībā ar Lamborghini un aprīkots ar sešcilindru rindas dzinēju. MW inženieri pierādīja, ka spēj sacensties ar itāļu milžiem. M1 vēlāk tika iekļauts Procar čempionātā – unikālā sērijā, kur Formula 1 piloti sacentās ar identiskiem BMW M1 modeļiem.
1980. un 1990. gados BMW M paplašināja savu ietekmi ārpus trasēm. M5 (1984) un M3 E30 (1986) ienesa sacīkšu līmeņa veiktspēju uz parastajiem ceļiem. M3 kļuva par tūrisma auto čempionātu līderi un par autosporta leģendu. BMW turpināja attīstīt atmosfēriskos dzinējus, neapstājoties pie sasniegtā.
Kā pirmā M automašīna ieguva savas krāsas?
Zilā, violetā un sarkanā ir leģendāras BMW M krāsas. Šī vizuālā koncepcija tika izstrādāta 1970. gadu sākumā, kad izstrādātāji vēlējās izvēlēties krāsas, kas padarītu zīmolu viegli atpazīstamu. BMW noslēdza sadarbības līgumu ar Texaco, kas ietekmēja lēmumu pievienot sarkano krāsu. Lai gan sadarbība nebija ilglaicīga, sarkanā svītra palika. Gaiši zilā krāsa atsaucas uz uzņēmuma izcelsmi Bavārijā, savukārt violetā simbolizē mantojuma (zilā) un ambīciju (sarkanā) apvienojumu. Šī vizuālā identitāte pirmo reizi tika izmantota agrīnajos M sērijas sacīkšu automobiļos. Ar laiku M svītras kļuva par BMW vēstures, kvalitātes un inovāciju simbolu.
Le Mans piedzīvojums
BMW autosporta ambīcijas loģiski noveda līdz izturības sacensībām – Le Mans 24 stundām. Šīs sacīkstes ir īsts pārbaudījums ātrumam, izturībai un komandai. Tās vienmēr ir bijušas ražotāju izaicinājums.BMW pirmo reizi piedalījās Le Mans jau 1930. gados, bet īsto iespaidu atstāja 1999. gadā. BMW izstrādāja V12 LMR – vieglu prototipu, kas uzvarēja Circuit de la Sarthe trasē. Šis brīdis pierādīja, ka BMW nav tikai ātri sedani, bet arī augstākās klases inženierija.

Atgriešanās: BMW M Hybrid V8
2024. gadā BMW paziņoja par atgriešanos Le Mans Hypercar klasē. Tika izstrādāts BMW M Hybrid V8 – izturības sacensību prototips ar hibrīda spēka agregātu un modernu aerodinamiku. Šis auto ir gan tehnoloģisks brīnums, gan cieņas apliecinājums BMW autosporta vēsturei.BMW arī atjaunoja savu Art Car tradīciju. 20. BMW mākslas auto piedalījās 2024. gada Le Mans sacīkstēs, apvienojot augstas veiktspējas auto ar mūsdienu mākslu. Pie stūres bija Šeldons van der Linde, Renē Rasts un Robins Frinss.