BMW un F-1: vai viņi kādreiz atgriezīsies?

  • Raksta opcijas
  • Pievienot komentāru
  • Drukāt
  • BMWPower.lv,
    23-05-2023

    Pirmajā pavasara mēnesī jeb martā sākās jaunā F-1 sezona. Sacensības, kas pēdējos gados kļūst aizvien populārākas un piesaista jaunas skatītāju masas, astoņu mēnešu garumā liek praktiski katru svētdienas pēcpusdienu būt pie ierīču ekrāniem, lai vērotu interesantos notikumus trasē. Jau ilgāku laiku dalībnieču vidū nav redzams BMW vārds. Vai, ņemot vērā augošo popularitāti, BMW varētu atgriezties?

    Skatoties vēsturē, BMW vārds F-1 saistībā redzams jau sacensību 6. sezonā, kad vairākas komandas izmantoja tieši BMW dzinējus. Ar augstiem rezultātiem komandas neizcēlās, tāpēc BMW nogāja no F-1 skatuves. Situācija pamainījās 1981. gadā, kad "Brabham" un BMW un vienojās par sadarbību. Sešu sezonu laikā BMW dzinēji palīdzēja komandai izcīnīt astoņas uzvaras un 13 reizes uzsākt sacensības no pirmās pozīcijas. Tolaik arī vēl citas komandas izmantoja BMW dzinējus, taču tikai "Benetton" pilotam vienreiz izdevās kāpt uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena.

    Atkal sekoja ilgāka pauze, BMW atgriežoties F-1 līdz ar gadsimtu maiņu. 2000. gadā "Williams" un BMW vienojās par sadarbību, mašīnbūves uzņēmumam esot atbildīgam par formulas dzinēju nākamos piecus gadus. Pirmo titulu pie "Ferrari" stūres izcīnīja Mihails Šūmahers, savukārt "Williams-BMW" konstruktoru kausā palika 3. vietā ar 36 punktiem. Taču variantu pacīnīties par titulu nebija, jo "Ferrari" triumfēja ar 170 punktiem, kamēr "McLaren-Mercedes" bija 152. Ralfs Šūmahers un Džensons Batons bija "Williams" piloti, bet turpmākajās sezonās Batonu nomainīja Huans Pablo Montoija.

    Sekmīga "Williams-BMW" izvērtās 2003. gada sezona. Labi brauca Montoija, kurš sezonas beigās tikai par 11 punktiem atpalika no čempiona un galvenā sporta live likmes favorīta Mihaela Šūmahera, savukārt konstruktoru kausā BMW no "Ferrari" atpalika tikai par 14 punktiem. 2005. gada sezonā pie "Williams-BMW" formulas sēdās Marks Vebers, Niks Haidfilds un Antoniu Piconija, taču rezultāti nebija augstvērtīgākie, turklāt pēc šīs sezonas izbeidzās "Williams" un BMW sadarbība. Sešu gadu laikā komanda desmit reizes triumfēja kādā no posmiem, bet 17 reizes sacensības uzsāka no pirmās pozīcijas.

    Drīz vien BMW bija atpakaļ, jo 2006. gadā iegādājās "Sauber" komandu. BMW tā piederēja četrus gadus, un komandu pārstāvēja tādi zināmi braucēji kā Haidfilds, Roberts Kubica, Sebastians Fetels, kurš debitēja pirmajā formulā, un Žaks Vilnēvs. Piedaloties kopumā 70 sacīkstēs, 17 reizes kāds no BMW pilotiem atradās uz goda pjedestāla un vienu reizi tika izcīnīta uzvara. Konstruktoru kausā labākais gads bija 2007., kad izcīnīta 2. vieta, tiesa, komanda būtu palikusi pozīciju zemāk, ja vien "McLaren-Mercedes" netiktu diskvalificēta.

    2009. gada vasarā BMW paziņoja par komandas pārdošanu sezonas beigās, kas arī veiksmīgi izdevās. Tā laika uzņēmuma viens no galvenajiem cilvēkiem Norberts Raithofers šo soli raksturoja kā stratēģijas maiņu, kamēr citi mēļoja, ka BMW nemaz nav tik daudz naudas, kā varētu domāt. Tolaik komandas galvenais atbalstītājs bija Šveices banka "Credit Suisse", taču pirms 2009. gada sezonas sadarbība pārtrūka, bet BMW jaunu sponsoru tā arī nespēja atrast, turklāt tajā laikā mašīnbūvju uzņēmumi saskārās arī ar citām problēmām, jo visu pasauli pārņēma ekonomiskā krīze, kā rezultātā komandu iegādājās tās iepriekšējais īpašnieks Pīters Saubers.

    Kopš BMW aiziešanas no F-1 pagājuši jau 14 gadi, bet uzņēmums pagaidām neplāno atgriezties sacensību apritē. Rudenī parādījās ziņas, ka "Audi" un "Porsche" apsver iespēju pievienoties F-1, taču BMW nostāja bija diametrāli pretēja, norādot, ka pavisam noteikti negribot būt atpakaļ. "Lai piedalītos F-1, jāveic ļoti lielas investīcijas," izteicās par BMW motosportu atbildīgais Andreass Ross. "Taču, lai atgūtu ieguldīto, jābūt ļoti veiksmīgam vairākus gadus. Šobrīd mēs noteikti neesam ieinteresēti atgriezties un jābūt arī reālistiskam. Mēs esam priecīgi par to, kādos motosporta projektos esam iesaistījušies šobrīd, turklāt ļoti esam pievērsušies elektromobilitātes jomai."

    Lai gan BMW neplāno tuvākajā nākotnē piedalīties F-1 sacensībās, uzņēmums piedalās citās sacensībās. Janvāra beigās BMW dzinēji tika pārstāvēti "Daytona 24 Hour" sacensībās, kā arī 24 stundu sacensībās Dubaijā, savukārt aprīļa beigās Itālijas pilsētā Moncā sāksies "GT World Challenge Europe", un šeit savā starpā sacenšas modificētas sporta automašīnas septiņu mēnešu garumā, aizvadot desmit posmus dažādās Eiropas pilsētās. Tāpat BMW plāno startēt 24 stundu sacensībās Nirburgringā. BMW komandas rīcībā kopumā ir 20 braucēji, kuri pārstāv dažādas valstis, piemēram, Lielbritāniju, ASV, Brazīliju, Vāciju, Dienvidāfriku un citas. Vecuma amplitūda arī ir plaša, jo vecākajam braucējam, kurš komandu pārstāv jau no 2007. gada, šogad paliks 40, savukārt jaunākajām šogad būs 22.

    BMW uzņēmums ļoti piedomā pie zaļā dzīvesveida, kas rezultējas ar dažādu elektroauto izveidi ne tikai ikdienas vajadzībām, bet arī sacensībām. Ņemot vērā, ka elektriskās automašīnas ir šīs pasaules nākotne, BMW dodas pareizajā un zaļajā virzienā.


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties