BMW izstrādā lāzera lukturus

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (10)
  • Drukāt
  • BMWPower.lv,
    05-09-2011

    Nākamais loģiskais solis pēc priekšējo lukturu aprīkošanas tikai ar LED spuldzēm ir lāzera lampu izmantošana, pilnveidojot automobiļa priekšējos lukturus. “BMW” plāno spert šo soli, lai turpinātu stiprināt līdera pozīcijas inovatīvu gaismas tehnoloģiju jomā.

    “BMW” inženieri šobrīd strādā pie tā, lai ieviestu lāzera lampas kā nākamo vēl neizmantoto tehnoloģiju, kas sērijveida ražošanā parādīsies tuvāko gadu laikā. Lāzera tehnoloģijas varētu sekmēt nebijušu gaismas funkciju ieviešanu vēl drošākai un ērtākai braukšanai un vienlaikus dot būtisku ieguldījumu, nodrošinot efektīvāku enerģijas un degvielas patēriņu.

    Pēc būtības lāzera apgaismojums krasi atšķiras no saules gaismas un dažāda veida ikdienā izmantotā mākslīgā apgaismojuma. Pirmkārt, lāzera apgaismojums ir monohromatisks, kas nozīmē, ka gaismas viļņu garumi ir vienādi. Turklāt to mēdz saukt arī par „koherentu” gaismas avotu, kas nozīmē, ka viļņu fāzes nobīde ir konstanta. Tāpēc ar lāzera gaismas palīdzību var radīt gandrīz paralēlu staru, kura intensitāte tūkstoškārt pārsniedz tradicionālās LED spuldzes rādītājus. Šādus parametrus var pielietot automobiļu priekšējos lukturos, lai ieviestu pilnīgi jaunas funkcijas. Turklāt lāzera apgaismojumam raksturīgā augstā efektivitāte nozīmē, ka priekšējie lukturi ar lāzera tehnoloģijām patērē mazāk enerģijas nekā LED lukturi. Vienkāršiem vārdiem sakot, priekšējie lukturi ar lāzera tehnoloģijām ietaupa degvielu.

    Automobiļu apgaismošanas aprīkojumā izmantotās lāzera gaismas intensitāte nerada nekādus riskus cilvēkiem, dzīvniekiem un dzīvajai dabai. To nodrošina fakts, ka gaismu neizstaro tieši, bet gan no sākuma tā tiek pārvērsta satiksmei piemērotā formā. Rezultātā gaisma ir ļoti spoža un balta. Turklāt tā ir patīkama acij un patērē maz enerģijas.

    Pilnīgi drošas lāzera apgaismošanas tehnoloģijas jau tagad tiek izmantotas dažādās plaša patēriņa precēs, lai gan bieži vien pircēji nepievērš uzmanību šai produkta īpatnībai. Taču šo tehnoloģiju noteikti pamanīs, kad tā saskaņā ar “BMW” plāniem tiks izmantota automobiļos. Šā risinājuma pamatā ir pārliecība, ka priekšrocībām ir jābūt pamanāmām un redzamām. Vēl viens lāzertehnoloģijas aspekts, kam ir būtiska nozīme, ir diožu izmērs. Tikai desmit mikronu (μm) garās lāzera diodes ir simtreiz mazākas par vismazākajiem tradicionālajās LED spuldzēs izmantotajiem kvadrātveida elementiem, kuru sānu garums ir viens milimetrs. Tas paver plašas iespējas to izmantošanai transportlīdzekļu gaismas avotos. “BMW” inženieri neplāno būtiski samazināt priekšējo lukturu izmēru, lai arī teorētiski tas būtu iespējams. Tā vietā ir paredzēts, ka priekšējo lukturu virsmas izmērs paliek nemainīgs, tādējādi spēlējot būtisku lomu “BMW” stila veidošanā, savukārt ieguvumus uz izmēra rēķina var izmantot, lai samazinātu priekšējo lukturu korpusa dziļumu, līdz ar to paverot jaunas iespējas priekšējo lukturu novietojuma un automobiļa ārējā izskata variantiem.

    Lāzera izgaismošanas tehnoloģiju papildu ieguvums, ko “BMW” inženieri plāno maksimāli izmantot, ir tiem raksturīgā augstā efektivitāte. Skaitliskie fakti ir pārliecinoši: LED spuldzes izstaro tikai ap 100 lūmeniem (fotometriska izstarotās gaismas mērvienība), savukārt lāzera gaismas avoti izstaro aptuveni 170 lūmenus. Ņemot vērā šādu statistiku, nav pārsteigums, ka “BMW” plāno izmantot lāzera gaismas tehnoloģiju priekšrocības, lai uzlabotu automobiļa vispārējo efektivitāti. Un tas ir pavisam atbilstoši, ka šis lāzera gaismas risinājums pirmoreiz būs iestrādāts “BMW i” saimes konceptauto “BMW i8 Concept”.

    Drošība ir galvenais apsvērums lāzera apgaismojuma tehnoloģiju izstrādē lietošanai vieglajos automobiļos. “BMW” gadījumā galvenais uzdevums ir panākt, ka šī tehnoloģija ir pilnīgi droša visiem satiksmes dalībniekiem un uzticama ikdienas lietošanā. Tādēļ ir svarīgi nodrošināt, ka, pirms gaisma no miniatūrās lāzera diodes tiek izstarota uz ceļa, sākotnēji zilganais lāzera gaismas stars ar priekšējā lukturī esoša fluorescējoša fosfora materiāla palīdzību vispirms ir jāpārvērš tīrā, baltā gaismā, kas ir ļoti spoža un acij tīkama. Tādējādi nākotnē būs iespējams izmantot lāzera gaismu, lai īstenotu visas jau ierastās, tostarp visnesenākās, “BMW” apgaismojuma funkcijas, piemēram, Adaptīvo priekšējo lukturu risinājumu, „Dynamic Light Spot” izgaismošanas sistēmu, kā arī „Anti-Dazzle High-Beam Assist”.


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties