BMW e21 315 jeb sex daudzu gadu garumā

Pievienota: 07. Dec 2008, 21:41
Atjaunota: 06. Mar 2013, 15:55

Komentāri (32)

Visas galerijas no lietotāja Puce


Nu ja jau visiem tā patīk tie vecie, tad padalīšos ar informāciju par vienu no saviem diviem vecajiem. Šis exemplārs uzradās vairāk kā pirms diviem gadiem, kad nevarēju vairs sagaidīt savu 323 exemplāru no meistariem un ļoti gribējās kaut ko paskrūvēt. Sākuma doma bija uztaisīt autiņu ar ko varētu Vasaras kausā piedalīties, lai varētu pamācīties rokas pataisnot. Lai gan ir jau pagājušas vairākas vasaras un tā ar īsti neesmu tik tālu ticis, bet doma kā tāda vēl joprojām ir spēkā un cerams, ka jau šajā sezōnā iecerētais piepildīsies un varēs intensīvāk pabraukt ne tikai Biķerniekos, bet arī citās trasēs.

Šis 315tais tika iepirkts 2006.gada oktobra sākumā kopā ar JV, bet tad mūsu domas par šķūningošanu sadalījās, un lai auto nenokļūtu kaut kādu vietējo urlu īpašumā nolēmu to paturēt sev. Auto tika pakļauts nežēlīgām modifikācijām, kuru rezultātā man ar to aizliedza piedalīties legālajā ceļu satiksmē. Bet nu par visu pēc kārtas un hronoloģiskā secībā.
Tik tiešām dēļ visām pārbūvēm, kuras aprakstīšu tālāk sex ir bijis riktīgs. Būtībā 90% modifikāciju tika radītas ar "metodom tika" pieeju. Pēc sludinājuma tika atrasts neticams variants. e21 ar svaigu TA. Nolēmu braukt skatīties. Bija liela interese, kas tas tāds par e21, kuram vēl pie tam IR TA!!!???

Pirmais ārējais iespaids bija labs


Nekādas niknās rūsas pazīmju no ārpuses nebija


Īpašnieks jau bija sācis kaut ko kasīt un špaktelēt


Pac auto bija uz BBS diskiem bez vāciņiem. Man patika. Šie diski tika vēlāk iemainīti pret oriģinālajām Alpinām. e30 tika pie diskiem ar pareizo iznesumu un mans e21 tika pie diskiem arī ar pareizo iznesumu


Labdien, es esmu m10b16 karbūzeris.


Saimniekam bija palikusi pāri grīdas un palodžu krāsa, kas meistarīgi tika likta lietā.


Nākamajās divās bildēs redzamais lika bez lielas domāšanas piekrist 320Ls vērtajam darījumam. e21 īpašnieki zin, kuras ir tās vārīgās vietas pēc kurām var noteikt e21 patieso stāvokli. Viena no tām lietām ir aizmugurējo glāžu stāvoklis


Abas puses nevainojamas!


Motors

Nekādas m20, m30, m40 vai m50 pārvērtības nevēlējos. Gribēju, lai paliek m10 atmosfēriskā versijā. Turbo-ļurbo man viens jau ir. Pēc ilgiem meklējumiem tika atrasts m10b20 (2L). Konkrētais nāk no 1973.gada e12 automāts.


Visu laiku tika spļauts pāri kreisajam plecam, dauzīts pie koka un turēti čuriki, lai uzšķēržot šo motoru, divas lietas būtu kārtībā - kloķene un klaņi. Pārējo, kā stāsta paruna - var nopirkt.




Nekavējoties motors tika likts uz operāciju galda un veikta sekcija


Eļļa noteikti nebija gadiem mainīta


Kaut kādas švīkas bija iekš cilindriem




Eļļas sūkņa gals mētājās karterī


Viss ir izķidāts un nomazgāts


Bet galvenās lietas – klaņi


un kloķene izskatījās vēl ceļama


Pirms tapa šī bilde, bloks tika pārčaulots, lai piemērotos piano top oriģinālajiem virzuļiem, nohonēti cilindri, noslīpēta un nopulēta kloķene, noslīpēta galva, pieslīpēti vārsti un nomainīti vārstu blīvslēgi. īsāk sakot pilns remonts.


Motortelpa gaida jauno iemītnieku


Pacients gatavs ar jauniem blīvslēgiem, blīvēm un citām lietām


Welcome to your new home!




Motora kopskats no kreisās puses


Dzinēja vadība

Kāds brītiņš ir pagājis un te jau motors ir aprīkots ar Mega Squirt. Tā kā iejaukšanos elektronikā veicu pirmo reizi, tad no sākuma tika saķimerēti visādi veci vadi, lai pārliecinātos, ka viss strādā un ka kaut kāds elektriķis no manis var sanākt.


Pirmajā reizē ar pāris vadiem tomēr biju kļūdījies, bet nu meistarīgā GintaK acs to ātri vien ievēroja.


Piekare

Ja jau auto amatieru sportam paredzēts, tad neiztikt arī bez sēdinātām atsperēm un spōrta amīšiem. Pirmā partija ar H&R atsperēm (-35mm) un Bilstein B4 amīšiem tika izbrāķēta un sportam galīgi neabilstoša. Galu galā auto tika pie Powertech atsperēm ar 60mm sēdinājumu un priekšējiem Koni dzeltenajiem regulējamiem amīšiem un tā kā pakaļai Koni nevarēja vairs dabūt, tad tā tika pie Bilstein B6 pāra.


Dēļ sēdinātajām atsperēm neiztika bez šķūninga. Vajadzēja kaut ko darīt lietas labā, lai varētu normāli nospriegot atsperes. Priekšējiem amīšiem tika apgriezta apakšējā daļa un lai varētu statnē to normāli pievilkt tika izvirpoti štuceri, ko ielikt no augšas.




Savukārt aizmugurē, lai nospriegotu atsperi tika uztaisīts štuceris, kas atsperes šķīvīti paceļ augstāk par dažiem cm.


Šeit pakaļējais amortizators bez nospriegotājštucera


Viss vēl tīrs un skaists


Oriģināli šis 315tais nebija aprīkots ar aizmugurējo stabilizatoru. Tā ka nācās izbaudīt, kā tas ir bez un ar . Teikšu, ka atšķirība IR.


Nosēdināts un sasēdināts ar ziemas diskiem




Nosēdināts un sasēdināts ar vasarniekiem




Salons

Daļēji vecais salons




Melnais apšuvums, ar McGaivera līmlentu aizlīmētiem tjūnētāju skaļruņu caurumiem


Mtech stūres rats


Oriģinālie Recaro


Aizmugurē arī viss saskaņots



[i/]Transmisija[/i]

4 ātrumu kārba mani īpaši neapmierināja gribējās piecinieci, bet ir viena problēma. e21 spidometrs nāk uz trosīti un ir grūti dabūt e21 kārbu ar pieciem robiem. Tad nu tika ņemta kārba no e30 un sākts štukot, kā tad varētu spidometru dabūt pie dzīvības. Risinājums, kas man ienāca galvā bija paņemt un uztaisīt elektronisko spidometru ar visām nepieciešamajām sastāvdaļām, kas vajadzīgas. viena no tām ir zobzobainis. Lietiņa kas oriģināli stāv reduktorā un liek magnētiskajam sensoram saprast, ka kaut kas griežas un šo informāciju pa vadiem nosūtīt uz elektronisko spidometru.


Ar šito varētu iet kauties.


Zobainais uzstādīts


Piestellējam plāksni ar ātruma nolasītāju. Tālumā redzams degvielas sūknis.


Iecentrējam



Spidometrs


Pabraukājot ar oriģinālo 4.10 diferu tika saprasts, ka ikdienai tas ir par īsu. Tika uzlikts garākais pieejamais no e21 – 3.45, bet nu būs jāpiemeklē kaut kas pa vidu, jo šis savukārt esošajai jaudai ir stipri vien par garu... Iekšā tika iemuhļīts bloķis no e30 mazā reduktora. Strādā...





Piekaramā gultņa pārvietošana no oriģinālās vietas uz aizmuguri. Kardāns no e30 mazmotora. Ļoti labi, ja šie e30 kardāni var tikt garumā regulēti. Piekaramais gultnis no e21. Der kā uzliets. Oriģinālais e30 gultnis netika atstāts, jo tas ir lielāks izmēros un nelīda tam atvēlētajā šķirbā iekšā. Tā pat bija nepieciešams pastrādāt ar kuvaldu, lai izbrīvētu vietu šim risinājumam.



Paldies www.ADparts.lv par servisu! (slēptā reklāma)



Bremzes

Tā kā oriģinālās bremzes ir diezgan vecas paaudzes izstrādājums ar divcilindru pasākumu priekšā un trumuļiem aizmugurē, tad kā jau spōrta auto pienākas vajadzēja ko niknāku. Neiztika bez ķīmiķošanas un galu rezultātā priekšējā ass tika pie rūpnieciski atjaunotiem Volvo 240 sērijas Girling bremžu skavām, kas tika sakombinētas kopā ar New Mini priekšējiem bremžu diskiem. Parasti, šis Volvo bremžu skavas tiek liktas ar oriģinālajiem bremžu diskiem, bet šis variants man nepatika un pēc ilgas meklēšanas tika piemeklēti jaunā Mini priekšējie bremžu diski, kas ne tikai atbilda skrūvju caurumiem, bet ir arī par 21mm lielāki. 255/276mm. Lai visu to uzliktu tā īsti nebija jāveic nekāda modifikācija. Vienīgās lietas bija bremžu skavas jāskrūvē statnei otrā pusē, bremžu diskiem tika uztaisīta vieta skrūvei, lai tos varētu droši piestiprināt pie rumbas, kā arī dēļ tā, ka Mini rumba ir lielāka, tika uztaisīts gredzens, kas iecentrēja pašu disku uz e21 ratu rumbas.

Uz operāciju galda


Trubiņu līkloči


Atstarpe starp bremžu disku un oriģinālo aizsargbleķi


Kopskats. Redzama nelielā atstarpe starp e21 rumbu un Mini disku centru


Neliela nepilnība šādu komplektu izveidojot tomēr ir. Aptuveni kādiem 5mm no bremžu klučiem nav saskarsmes ar diska virsmu... bet bremzē tā pat lieliski


Šeit var redzēt bremžu skavu novietojumu oriģinālo stiprinājumu otrajā pusē. Labi, ka bremžu skavas ir izjaucamas. Tas būtiski atvieglo šīs kombinācijas uzstādīšanu


Ar manometru nomērām kopējo spiedienu katrā no maģistrālēm Ja nemaldos, tad šīm skavām ir 4 atgaisošanas vietas. 


Viss savās vietās


Tagad uz auto minimālais ko var uzlikt ir vai nu lietie uz 15” vai nu arī bleķinieki uz 14” tā kā bleķiniekiem materiāls ir plānāks, bet tik un tā, atstarpe ir burtiski pāris mm


Šeit skats ar lietajiem


Tā kā aizmugurē oriģināli bija trumuļi, tad neapšaubāmi vieglākais upgrade ir uzlikt pakaļējos plauktus pilnā komplektā no 323 versijas, bet tā kā 323 versijai vienīgās detaļas, kas sakrīt ar nedisku versiju ir plaukta bukses, tad nācās arī šeit ķīmiķot, līdz rezultāts bija atbilstošs. Tā kā manā rīcībā bija pieejami tikai pliki plaukti no 323, tad vajadzēja pielietot Mendeļējeva periodisko tabulu, lai šajos plauktos iedabūtu iekšā mazmotora pusasis ar rumbām. Tika izgatavoti speciāli distanceri, kas ļauj rumbas gultņiem palikt savās vietās. Gultņi speciāli tika piemeklēti pēc izmēriem, kur viens no gultņiem tika ņemts no kaut kāda Hondas motocikla ātrumkārbas. Tika speciāli sūtīts caur Hondas moto veikalu. Tad vēl tika liktas šaibas, lai dabūtu pareizo izvirzījumu rumbai, lai uzliekot bremžu diskus, kas 323 versijai ir vienādi ar e30 bremžu diskiem, tie pareizi iecentrētos starp bremžu skavām. Tā kā nebija pieejami arī dubļu aizsargbleķi, tad tādi tika izgatavoti no nerūsējošā tērauda plāksnēm. Galu galā, lai tie aizsargbleķi derētu un tajos varētu iestiprināt rokasbremžu sistēmu, bija nedaudz jāpiestrādā ar āmuru. Bremžu skavas tika ņemtas no e30, tās arī pa taisno der uz e21.

Neliels ieskats





Izplūde

Kā jau pienākas, tad arī izplūde tika taisīta no jauna. Pie šrotā tika sadabūts m10 zirneklis, kurš galu galā tika nomainīts ar parasto izplūdes kolektoru un modificētām izplūdes biksēm. Kā izrādījās, tad uz e30 motors stāv kādus 5cm augstāk nekā tas ir iekš e21, tas noveda pie tā, ka gan zirneklis un pēcāk iepirktais e30 kolektors ar biksēm „vilkās pa zemi”. Tā kā lai saīsinātu zirnekli būtu jāiegulda ļoti daudz darba, turklāt tas ir 4->1 zirneklis, tad vieglākais veids bija paņemt e30 bikses nozāģēt tās pie augšējā flanča īsākas, izvirpot laukā trubas pārpalikumus un iemetināt saīsinātās bikses atpakaļ flancī. Pārējam izpūtējam tika izmantots izpūtējs (jauns) no Ford Transit (jo tas saturēja visādus interesantus un noderīgus līkločus). Šķiet, ka diametrs bija 51mm. Divi Simoni racing rezonatori.
Šeit bildē redzams, ka zirneklis ir nepieklājīgi tālu no virsbūves


Nu kaut kā tā. Kā redzams, tad izpūtēju veidoju ar savienojamiem flančiem, lai gadījumā ja kas ir vieglāk noņemt.

Gribēju vairāk paņemties līdz ar to izdomāju, ka izpūtējam ir jāiet virs pakaļējās piekares nevis jākarājas zem tās. Kaut kā tā ar izdevās visu sastutēt. Bildēs redzamas divas kanalizācijas trubas uz aizmuguri un zem tām savienojums starp abām e21 bākām


Pakaļējais Simoni racing rezonators ar Valpro spīzdīgo galu.



Elektrība

Vadus vilku pilnīgi visus no jauna. Paldies Gapp par vadiem un citiem sīkumiem.


Spoles no m5x motora. Sveču vadi Bosch varinieki no rAudi.


Impulsa devējs


Maksimāli centos atstāt visus oriģinālos štekerus. Konkrēti šis ir no spolēm


Pirmais TA. Puslegāli. Nepatika tas, ka dūmoja, pirkstam putekļu gumija bija čau un viens lukturis nebija noregulēts. Dūmošana drīz vien tika novērsta ieliekot atbilstošāka izmēra gredzenus. Savādāk pie krustojuma bija jāslāpē auto, lai nebiedētu citus braucējus.


Vēlāk kā izrādījās, tad to lukturi nemaz nevarēja noregulēt, kaut kas tur iekšā bija noticies, turklāt vēl stikliņš pats no sevis saplīsa.. Pirāts


2008.gada beigās, lai nedzītu behu pa ziemu, speciāli tika nopirkts VW Passat Syncro 1986.gada un BMW tika nolikts garažā. Bet nu prieki nebija ilgi, pēc kāda mēneša Pasāc atstiepa pekas un sākās 3 mēnešu ilgs remonts, kura laikā diezgan tika pasālīts BMW..

Ziemas guļā, kas nebija ilga...


2010.gadā vienīgo reizi sanāca piedalīties arī BMWPower festivālā.


Turpinājums sekos..

Otrā daļa aplūkojama lūk šeit:
www.bmwpower.lv/member_gallery.php?gal_id=8182


J.K.jr.bad.