Tests: BMW M3 CSL vs Porsche 911 Carrera

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (41)
  • Drukāt
  • „Autopanorama Magazine”, tulkoja gt99,
    22-03-2005

    Jūtos kā jēra sitenis, kas no abām pusēm apcepts līdz zeltītai garozai. Tikai grila lomu uzņēmies „BMW M3 CSL” jumts: tas veidots no oglekļa šķiedras un nav krāsots. Konstruktori šo materiālu izmantojuši, lai samazinātu svaru. Tā paša iemesla dēļ viņi atteicās no siltuma un skaņas izolējošiem griestiem. Kad ārējā gaisa temperatūra sasniedz 35 grādus pēc Celsija, „BMW M3 CSL” jumts uzkarst kā panna.

    „BMW” koncerna „Motorsport” nodaļas inženieri no „CSL” jaunā dzinēja izspieduši iespaidīgos 360 ZS, tomēr šaurajā motortelpā tam ir ļoti karsti. Starpsiena starp motortelpu un salonu izdalāmajam siltumam nav šķērslis, un manas kājas brauciena laikā cepinājās. Bet vēl viens paņēmiens cīņai ar lieko svaru – kondicionētāja neesamība!

    :

    ::
    :Jumts uzkarst kā panna, bet ar kondicionētāju mūsu „CSL” nav aprīkots:
    :
    Ja uzskata, ka tas ir par daudz, tad ko teikt par riepām? „BMW M3 CSL” „apauts” ar „Michelin Pilot Sport X-Aggressive Trackstar Cupmeister Nutjob” riepām, kā protektora zīmējumu grūti nosaukt par zīmējumu – drīzāk tas ir vienkārši mazu caurumiņu un šauru kanālu kopums saskarsmes vietā starp riepu un ceļu. Sausā laikā automobilis ar šīm riepām asi reaģē uz darbībām ar stūresratu, labi vadās un paredzami uzvedas. Bet uz slapja ceļa tā uzvedība vairs nav viennozīmīga. Speciāla uzlīme priekšējā stiklā brīdina par akvaplanēšanas efektu, bet ekspluatācijas instrukcija iesaka pie gaisa temperatūras, kas zemāka par septiņiem grādiem, nomainīt riteņus uz standarta „BMW M3” deviņpadsmitcollīgajiem. Tātad kopējā ideja skaidra: „BMW” kompānija pielikusi maksimālas pūles, lai „BMW M3” pārvērstu par īstu sporta automobili.

    :
    ::
    :
    Tomēr, ja vēlies īstu sporta automobili, kādēļ uzmanību nepievērst „tīrasiņu kumeļam”? Piemēram, „Porsche 911 Carrera”, jo abu auto cenu līmenis ir identisks. Tiesa, „Porsche” ir smagāks: 1’445 kg pret „BMW M3 CSL” 1’385 kg, bet 320 ZS spēcīgais „Porsche” dzinējs piekāpjas „BMW” dzinējam par 40 ZS. Tā kā „CSL” cena nav gluži „pagrābta no zila gaisa”. „Porsche” var palepoties ar kondicionētāja, radio uztvērēja un riepu, kas paredzētas ikdienas lietošanai, esamību, bet „BMW” piedāvā „liekus” 40 „zirdziņus” un kartona bagāžas nodalījuma grīdu. Tieši tā, „BMW M3 CSL” vieglie materiāli izmantoti, kā saka, „pēc pilnas programmas”, tai skaitā šūnu kartons, kas izmantots bagāžas nodalījuma grīdai. Tagad skaidrs, kādēļ „BMW” ir tik dārgs. Lai gan, kādēļ „Porsche 911”, īsti sportiskam automobilim vajadzīga šī pseidosporta „munīcija”?

    :
    ::
    :„BMW” kompānija pieliekusi maksimālas pūles, lai „BMW M3” pārvērstu īstā sporta automobilī. Tomēr, ja vēlaties iegādāties sporta automobili, kādēļ savu uzmanību nepievērst „tīrasiņu kumeļam”?:
    :
    Mūsu izmēģinājumi norisinājās ļoti karstos apstākļos. Mēs ar automobili braucām ļoti augstu kalnos, kur retinātais gaiss vienādā mērā mums abiem mazināja nadzīgumu. Trijstūrī Minhene – Gārmiša-Partenkirhene – Zalcburga es padomāju, ka nebūtu slikti iestiprināties ar labu porciju šniceles ar kartupeļiem un mērci. Tomēr kalnu restorānā, kas bija dāsni izdaiļots ar kokgriezumiem, priekšroku devu aukstām uzkodām, tomēr ātri sapratu, ka vajadzēja uzmanīgāk lasīt ēdienkarti: auksta cūkgaļa ar sieru, cieta kā koks,– ēdiens darbarūķim-fermerim. Tie, kuri šeit pavada atvaļinājumu, apstiprinās manus vārdus. Viņu atpūtu droši var saukt par aktīvu: tūristu pūļi rāpjas pa kalniem ar kājām vai velosipēdiem pašā karstuma svelmē. Toties vēsajos vakaros, kad, šķiet, pienāk ideāls laiks pastaigām, visur tukšs, visi atpūtnieki vakariņo savās viesnīcās. Bet klusumu izjauc tikai troksnis, ko rada zvaniņi govju kaklos un divu „tīrasiņu” sešcilindru dzinēju radītā skaņa.

    :
    ::
    :„CSL” vadītājam dāvā spilgtākas izjūtas salīdzinājumā ar standarta „M3”:
    :
    Neskatoties un karstumu, retināto gaisu un kalnu ceļu, „BMW” dzinējs uzvedas nevainojami: jaudīgs, ar labu vilkmi un viegli „iegriežams”. Šī rindas „sešinieka” balss, ko labi dzird salonā, apveltīta ar pamanāmām dzelzs notīm, pie tam izteiktākām par standarta „BMW M3”, bet „CSL” izplūdes rūkoņa iekļūst pat aiz „BMW” braucošā „Porsche 911” salonā, bez piepūles pārbļaujot „Porsche 911” „opozīta” skaņu.

    :
    ::
    :
    „BMW M3 CSL” dzinēja maksimālā jauda – 360 ZS pret 343 ZS parastajam „BMW M3”. Starpība panākta, palielinot ieplūdes kolektora tilpumu, kas savienots ar gigantisku gaisa savācēju priekšējā buferī. Arīdzan gaisa devējs noņemts, jo tas ieplūdes kolektorā rada papildus pretestību gaisa plūsmai. Gaisa patēriņa aprēķins tiek veikts, ņemot vērā citus parametrus, kā tas ir Formula-1 bolīdos. Bez tam, izmainīts dzinēja vadības sistēmas regulējums. Augot apgriezieniem, dzinējs pastāvīgi maina balsi tā, it kā zem dzinēja pārsega tas nebūtu viens, bet gan vesels ducis. Zemos apgriezienos zemā balsī tas „murmina” kaut ko zem sava deguna, vidējos skaņa mainās, palielinoties ātrumam, bet pēc 4’500 apgr./min dzinējs pāriet augstākajās notīs. Palielinot apgriezienus, ieeju līkumā ar 6’200 apgr./min, izeju ar 8’000 apgr./min, kad jau tahometra ciparnīcas sarkanā zona sāk mirgot, tā signalizējot par augstajiem apgriezieniem, bet es turpinu „spiest grīdā” akseleratora pedāli.

    :
    ::
    :
    „Porsche 911” dzinējs – viens no zināmākajiem pasaulē, tomēr šajā salīdzinājumā tas izskatās garlaicīgāks. Jā, tas apveltīts ar labāku vilkmi un līdzenāku raksturu, tomēr varbūt tieši tādēļ tam nav tik spilgti izteikts raksturs, kā „BMW M3 CSL” dzinējam. Arī paātrinājumā „Porsche” piekāpjas „CSL”. „BMW” uzrāda paātrinājumu 0-100 km/h 4,9 sekundes, kas ir par vienu desmitdaļu ātrāk kā 911-tajam, un tas – ņemot vērā „Porsche” piedzenošo riteņu izcilo saķeri ar ceļu. „BMW” maksimālais ātrums elektroniski ierobežots pie 250 km/h atzīmes, kamēr „Porsche” spējīgs paātrināties līdz 285 km/h. Lai gan mūsu eksemplārs nevēlējās to darīt – iespējams, karstuma dēļ.

    :
    ::
    :No pirmā acu uzmetiena – parasts „M3”, bet patiesībā krietni modificēts:
    :
    „Porsche” automobilim ir precīza pārnesumkārba, tomēr nedaudz neinformatīva. Nav tās sajūtas, kā labi iesmērētie zobrati saķeras savā starpā. Vienkārša pārnesumu pārslēgšanas svira. „CSL” automobilim uzstādīta „BMW SMG” pārnesumkārba, ko es ne vienu reizi vien esmu kritizējis. Tagad tā kļuvusi daudz labāka. Pārnesumu pārslēgšanas ātrumu var mainīt ar atsevišķas pogas palīdzību, tādēļ ātrās pārslēgšanas kļuvušas ne tik rupjas, bet mierīgās – ne tik lēnīgas. Un tas patiešām ir liels sasniegums, ja ņem vērā, cik „nervozs” spēj būt šis superaktīvais dzinējs. Pārslēgt pārnesumus var divos veidos: ar hromētās sviras, kas atrodas ierastajā vietā, palīdzību vai divām iegarenām „ziedlapiņām” aiz stūres rata. Aktīvas vadīšanas procesā lietot tās ērtāk, tā kā rokas visu laiku atrodas uz stūres rata.

    Uz stūres rata, kas apšūts ar zamšādu, lai rokas neslīdētu karstās plaukstas, nekā vairāk nav. Standarta „BMW M3” uz stūres rata novietotas audiosistēmas, kruīzkontroles un mobilā tālruņa vadības pogas, bet „CSL” nekā no tā nav – tikai viens slēdzis, kas aktivizē tā saukto „M Track Mode”, piespiežot gaitas stabilitātes sistēmu DSC darboties mazāk aktīvi. Lai gan, šo sistēmu var atslēgt pavisam.

    :
    ::
    :
    Kas attiecas uz stūres vadību, tad pret „BMW M3” man vienmēr bijušas pretenzijas. Mierīga brauciena laikā tā ir „vatēta”, neinformatīva un pieklusēta, kā dēļ automobilis tiek uztverts kaut kā attālināti. Lai „CSL” man pa īstam iepatiktos, stūres vadībai vajadzēja kļūt labākai. Tā arī ir. Uzsākot kustību, stūres rats ir viegls, bet ne pārāk. Palielinoties ātrumam, stūres rata atgriezeniskais spēks nav pietiekams, kas var radīt problēmas uz nelīdzenumiem uz pārpildītajiem britu ceļiem, kamēr „Porsche 911” vienmēr sniedz skaidru priekšstatu par to, cik daudz pagriezti priekšējie riteņi un cik daudz tos vēl var pagriezt. „BMW M3” nekad nav pretendējis uz ģimenes automobiļa lomu. Tas vienmēr gatavs paspēlēties. Nu ko, pamēģināsim!?

    :
    ::
    :
    Tas ir lieliski noregulēts! Viss kļuvis cietāks salīdzinājumā ar standarta „BMW M3” – atsperes, amortizatori un virsbūve. Izbraucot līkumus un bremzējot, kad riepas burtiski kā ar zobiem ieķeras ceļā, nerodas gareniskā šūpošanās. Pat asākajos līkumos nav sānsveres. Standarta komplektācijā ietilpst šķērsstabilitātes sistēma, tādēļ, pārvarot nelīdzenumus, balstiekārta viegli tiek galā ar virsbūves svārstībām, un automobilis klausa mazākajām stūres kustībām. Var mēģināt lielā ātrumā veikt asu līkumu, tomēr arī te balstiekārta lieliski tiek galā ar saviem pienākumiem, un tevi burtiski pieplacinās pie dziļā kausveida krēsla. Reizēm tiek sataustīta vadības zaudēšanas robeža, tomēr te ir vērts izmantot jaudu, lai paskatītos, uz ko spējīgas riepas, bet tās burtiski pielīp pie ceļa. Sānu slodze tik liela, ka tevi bezmaz izmetīs atvērtajā logā. Kad riepu iespējas izsmeltas, to uzreiz jūt, tādēļ nerodas negaidīta sānslīde. Kaut arī sānslīdē automobilis labāk vadāms par standarta „BMW M3”, un, ja jūs vēlaties līkumu veikt vadāmā sānslīdē, tad to var veikt spīdoši. Atcerieties, automobilim pietiek jaudas, lai „svilinātu” riepas, tādēļ „BMW Motorsport” nodaļas paaugstinātas slīdes diferenciālis ir ļoti noderīgs: tas cenšas izdarīt visu, lai jūs līkumā netiktu sagriests virpulī. Aizmugurējās balstiekārtas lieliskā ģeometrija arī dod savu ieguldījumu vadāmībai, tādēļ jūs varat droši vadīt automobili vadāmā sānslīdē.

    :
    ::
    :Šasijas regulējums automobilim piešķir vairāk sportiskuma kā svara zaudējums:
    :
    Katrreiz, kad es sēžos pie „Porsche 911” stūres, es mācos to vadīt no jauna. Vadāmībā tas nav līdzīgs nevienam citam automobilim. Tas iešūpojas, palecas, „āzējas”, bet aizmugurē aiz starpsienas strādājošais dzinējs ar savu dziesmu apbur.

    „CSL” var salīdzināt ar peldošu kanoe laivu, kur jums blakus guļ saritinājies, liels suns. 911-tajā suns lēkā tieši pa pakaļgalu. Bet jūsu uzdevums ir to nomierināt, neļaujot pārāk stipri sašūpot laivu. Jābūt mierīgam, uzmanīgam, jāparedz turpmākais ceļa reljefs. Stūres vadība ir ļoti viegla, it sevišķi vidū, tādēļ ka nav jāpārvar dzinēja svars, un jābūt uzmanīgam, citādi „degunu” var paraut uz augšu. Uzmanīgāk jāstrādā ar akseleratora pedāli, un tad priekšējā ass nedaudz paslīd un ieiet iekšā līkumā. Jāsaprot, kā pirms līkuma bremzēt, lai automobiļa svaru izmantotu kā priekšrocību. Protams, šo „Porsche 911” paaudzi grūti satracināt kā bulli, tomēr, pirms ar to sākt efektīvi braukt, nāksies pamatīgi patrenēties. „Porsche” vajag vadīt tā, kā tas to lūdz, un tad tas parādīs uz ko spējīgs. Tas slikti turas uz viļņainiem veļas dēļa tipa ceļiem, cītīgi nododot visus nelīdzenumus uz stūri un salonu, tomēr vadītājs labāk jūt saikni ar ceļu un saplūšanu ar automobili. Vadīt „Porsche” ir patīkamāk un dabiskāk par „CSL”, jo „Porsche” ir viennozīmīgāks un stabilāks ilgstošos ātros līkumos. Asos līkumos tas vieglāk vadāms un izveicīgāks par „CSL”. Līkuma izejā „Porsche” demonstrē paātrinājumu kā no katapultas, nevis „luncina asti”.

    :
    ::
    :
    Neskatoties uz to, ka „Porsche 911” ir sportisks automobilis, tas ir funkcionālāks par „CSL”. Ja uz priekšu pabīda priekšējo pasažieri, tad aizmugurē var iesēdināt pieaugušu cilvēku. Bagāžas nodalījums atrodas automobiļa priekšdaļā, plus vēl vieta dzinēja priekšpusē. Klimatkontrole un audiosistēma par 57 tūkstošiem sterliņu mārciņām. „Porsche” lieliski der ikdienas ekspluatācijai. Bet pat blīvā plūsmā tas uzvedas īpaši. Tas izpaužas gan dzinēja darbībā, gan tajā, cik precīzi funkcionē sajūgs un bremzes, neatkarīgi no tā, vai jūs braucat ar kājāmgājēja ātrumu vai nesaties pilnā ātrumā. Automobilis nevainojami izpilda visas vadītāja komandas.

    :
    ::
    :Vai „BMW” to, ko no tā vēlies, veic tik pat nevainojami? Tajā jau ir tas paradokss. Ja jums vajadzīgs sacīkšu automobilis vai automobilis svētdienas izbraucieniem, pats loģiskākais būtu izvēlēties „Lotus Elise” stila modeli ar „liesmojošu” dzinēju uz „slikiem”. Lai gan, loģikai, diez vai tam šeit atradīsies vieta. Nāksies pielikt ne mazums pūļu, lai dzinējs skanētu tā, kā tas skan „CSL” automobilim. Bet kā „CSL” izskatās! Riteņi knapi ietilpst plašajās arkās, velnišķīgi zemais priekšējais spoileris, gaisā uzslietā bagāžnieka vāka mala – vispār CSL automobilim pārlieku „kalsns”, savākts ārējais izskats kā sprinterim pirms starta. Iekšā askētisks salons, praktiski kails, nekā lieka. Ne rokturu, ne regulējams krēslu atzveltnes leņķis, ne kruīzkontrole, ne elķonbalstu, ne arī kondicionētāja. Nekādas funkcionalitātes, ja vien nepasūta 19-collīgos riteņus kā bezmaksas papildus aprīkojumu. Kondicionētājs – arī bezmaksas papildus aprīkojums, par 58’455 sterliņu mārciņām „BMW” var mūs palutināt. Kaut arī „BMW” kunga devīgumam ir savas robežas: magnetola (arī bezmaksas papildus aprīkojums) tikai kasešu, par kompakdisku atskaņotāju nāksies piemaksāt 100 mārciņas. Lai gan, uz popularitāti tas nekādi neatsaucas: 500 automobiļu ar labās puses stūres ratu, kas iedalīti Lielbritānijai, izpirkti uzreiz, bet, kad „BMW UK” izdevās „izsist” vēl 100 eksemplāru, tos burtiski ar visām rokām izrāva, pie tam neviens sevi neapgrūtināja ar testa braucienu un neinteresējās par izmēģinājumu rezultātiem. (Kamdēļ tad mēs cenšamies?)

    Atgriezīsimies pie jautājuma, vai var sportisku kupeju pārvērst īstā sporta automobilī. Jā, var un „BMW M3 CSL” to nešaubīgi pierāda. Tomēr pie šī automobiļa pirkšanas vajag pieiet nevis no funkcionālā praktiskuma pozīcijas, bet vadoties tikai pēc emocijām. Varbūt 911-tais vadīšanas procesā sagādās ne mazāk vai pat vairāk baudas, tikai ne uzreiz, bet gan pēc tam, kad jūs būsiet iemācījušies to saprast. Tas ir arī daudz praktiskāks. Tomēr, ja jums vajag asas, neaizmirstamas izjūtas, izvēlieties „BMW M3 CSL”. Un lai tas saviļņo jūsu dvēseli.

    Tehniskie raksturlielumi:


    Teksts: Pols Horels
    Foto: Čarlijs Megī
    „Autopanorama Magazine”

    Tulkoja gt99.


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties